Koplampen vallen af en toe uit, schakelaar stuk?
#41
Net even bij de garage geweest.

Er is een andere stekker, welke al eens provosorisch gemaakt was, doorgebrand.

Ik zal dus even een nieuw zekeringskastje moeten zoeken en 2 nieuwe stekkers (gelijk die oude Biggrin)

snowboardleraar in Tsjechi� tot eind maart.
[Image: swiftsig3.JPG]
Reply

#42
Even een oud topic uit het stof halenTongue

Bij mij deden gisteren ineens beide koplampen helemaal niks meer, moest dus maar met mistlichten en stadslicht naar huis rijden. Na even op het forum gezocht te hebben vond ik dit topic.

Nou ik heb dus precies hetzelfde probleem, de stekker is een beetje bruin geworden van binnen maar het is niet zo erg als op de foto's van Haunting. Toen ik de stekker een beetje schoon had gemaakt van binnen met een schroevendraaiertje deden de lampen het ook gewoon weer. Maar wat is nu verstandig? Ik heb eigenlijk niet zo'n zin om in die draad te gaan knippen. Waar zit het massapunt wat het waarschijnlijk veroorzaakt? Want als ik er nu niks meer aan doe verder gaat het waarschijnlijk weer gebeuren.
[Image: swiftzijkant.jpg]
Reply

#43
Het massapunt wat het veroorzaakt heb je schoongemaakt met die schroevendraaier Wink
Gewoon een draadje parallel zetten met een zelftapper direct naar de massa, that's it!
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#44
Dus als ik het goed begrijp een draad bij de zwarte draad aan solderen en ergens verbinden met het chassis?
[Image: swiftzijkant.jpg]
Reply

#45
Jup! 39
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#46
Hmm..had ik dit maar eerder gelezen, dan had ik geen eigen topic geopendBiggrin Hoop dat het nu goed is, want ik hou niet van geknutsel in de bekabeling.

Er stond laatst een uitgebrande volvo 440 van een jong gastje die dagen met de elektronica aan het kloten was...pech van die volvo, maar dat mag mijn swiffer niet overkomenSmileSmile
Reply

#47
Had precies hetzelfde probleem. Bleek dat de stekker doorgebrand was.
[Image: DKBUEhx.jpg]
Reply

#48
Het is inmiddels een klassiek probleem op de Swiftjes ja.
Dit wordt veroorzaakt door slijtage in de stuurkolomschakelaar (SKS) die alle stroom van beide koplampen moet verwerken.
Da's 55W per kant, zo'n 110W totaal en dus bijna 10A dat door de schakelaar en het draadje moet...
Gaat lang goed totdat er wat slijtage optreedt en de overgangsweerstanden tussen de schakelcontacten hoger worden. Dan is het vaak snel gebeurd!
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#49
Mijn koplampen hadden geen kuren, maar de stand van de smeulende stekker beviel me niet...na geknutseld te hebben om de cv met knipperlichtaansturing erin te makenSmile
Reply

#50
zelf had ik het laats weer maar nu bij mn Swift sedan

de stekker was clean dus vermoede ik toch dat het de schakelaar zelf was.

op de sloop heb ik een nette nieuwe schakkelaar gehaalt en alles werkt weer prima. dat deze schakkelaars wel eens kapot gaan bij een mk2 wist ik maar blijkbaar ook bij een mk3tjeSmile
[Image: altoonderschrift2oldskool.jpg]
Reply

#51
Zelfde draadboom, dus ook het hoge vermogen door de printplaat.
Mk4 en Mk5 zijn verbeterd met relaissturing Wink
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#52
Nog een vraagje !

Er komen 2 stekkers van de stuurkolom vandaan.

Je hebt die smalle...met de groen/geel .. groen / rood van de knipperlichten en nog een paar kleurtjes en zwart voor massa, nou die is al netjes doorverbonden met een massapunt.

En nog een iets bredere,maar die heeft geen zwarte draad !
Is een andere kleur hier massa ?

Mijn Swift gaat het licht namelijk niet meer uit, de stuurkolomschakelaar is al netjes helemaal opnieuw gesoldeerd.

Maar pas als je deze stekker uittrekt gaat het licht uit.
Voorheen was dat bij die kleine stekker, die heeft nu goede massa dus die werkt nu ook.

Maar welke is massa bij deze ??

[Image: 72232637.jpg]
Reply

#53
Kun je dat niet meten met een multimetertje? Bij mij was er 0,03v op de massakabel aanwezig als de lichten aan staan
Reply

#54
Daar ben ik niet zo'n held in haha Tongue
Reply

#55
Hmm, niemand ?

Deze problemen zijn toch al regelmatig langsgekomen ?
Reply

#56
Ja, daarom vraag ik me soms ook af waarom alle vragen tig keer beantwoord moeten worden.
Je hebt op de andere stekker nu een parallelle massa gelegd. Oftewel: omdat je nu niet meer persé via de stekker massa moet maken is het dus niet meer van belang of de stekker erin zit of niet, de massa loopt via de extra draad naar het chassis. Logisch dus...
Deze stekker heeft zo op het eerste gezicht geen massa zitten, dus is het de spanningsvoerende stekker. Als je die er nu uit trekt dan heb je geen spanning meer op de schakelaar, dus lampen uit. Logisch dus...

Er zit een flinke sluiting ergens, en omdat de stuurkolomschakelaar al gesoldeerd is (wat slechts tijdelijk helpt, want de glijcontacten zijn niet gesoldeerd maar zijn van koper) denk ik dus dat het tóch daar in zit
Kijk de stuurkolomschakelaar van je vriend zijn Swift maar eens na, dikke kans dat die hemelen is Idea
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#57
Je hebt gelijk, maar ik vond even niks terug over die 2e stekker !

Het is zo dat als de hendel naar achteren wordt gezet ( groot licht vaste stand ).
Gaat het licht uit. ( behalve stadslichten en achterlichten )

Staat die in normale stand, blijft het licht aan ook al staat die op off en is de sleutel uit contact.
Doe ik seinen dan werkt het groot licht wel.

Zit de schakelaar voor achterruitverwarming in diezelfde kabelboom ?

Want die werkt ook niet, het printplaatje wordt heet als die aan staat ( de solderingen ) van de achterruitverwarming, lijkt me niet gezond ?

Maar, dus toch de schakelaar....

Hmm, ik ga hem eens uit elkaar halen en dan maak ik foto's.
Ik kan zo in 1e instantie niks zien namelijk.

Is het wel een optie om die koper contactjes op te schuren en opnieuw in te vetten ?
Reply

#58
Probleem gevonden Unhappy

Weer doorgefikt...en goed !

[Image: 72372313.jpg]

Tevens zie ik ( linksboven ) breukje in de plaat.

[Image: 72372284.jpg]

Heeft iemand er toevallig nog 1 ?
Reply

#59
Als het een mk2 is (kan ik niet ruiken) heb ik er nog wel een...

EDIT: in gezocht gedeelte staat mk3, dus heb je denk ik niet veel aan.
Reply

#60
Sorry, ja een mk3

Is de printplaat niet hetzelfde ?
Want dan kan ik hem omsolderen Biggrin
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.