13-12-2006, 19:50
wat goed moet zijn;
ruitenwissers, geen loshangende rubbers eraan en de ruitensproeier moet netjes werken. de ruitenwissers mogen ook niet strepen.
xenon moet sproeier en wisser hebben,
ik type dit 1x;
1 koplampen;
- glas moet heel zijn ,mag een barst in zitten zolang dit het straal beeld niet nadelig beinvloed.
- relector mag in de bovenste helft geen corrosie vertonen
- de stelinrichting voor de koplampen moet het doen zodat de lampen verstelbaar zijn.
- lampen moeten afgesteld zijn (doet de garage op dat moment meestal)
- lampen moeten dezelfde kleur licht uitstralen. en dezelfde lchtsterkte hebben.
- auto's mogen alleen geel licht hebben als dat fabrieks af op dat type een optie cq standaard was
2 banden
- mogen niet scheuren of beschadigd zijn scheuren zijn niet erg, als ze maar niet totop het canvas zijn. dan kun je klapband krijgen.
- profiel moet minimaal 1.6mm zijn. onder de 2.3 is het een advies punt, dit komt ook op je keuringsrapport te staan. (dis kut voor de politie, dan kan het zijn als ze dat zien dat ze het controleren en je dus een boete geven voor gladde banden.) onder de 1.6mm is het dus afkeur. maar dit is alleen binnen een vastgelegde breedte. een apk keuringstation heeft hier een papier voor dat je op de band legt en afgeleid van de bandbreedte mag je tussen 2 vast punten meten..
3 koppeling
- mag niet in aanzienlijke mate slippen
- moet soepel werken
4 vering
- moet goedbevestigd zijn en in goede staat verkeren
- mag niet lekken, of afgebrokkelde stukjes/uiteinden hebben. hier door kan de schokbrekrer gaan coroderen/afbrokkelen
5 uitlaat gassen
dit verschilt nogal per type/bouwjaar auto.
de co en ch kunnen niet te laag zijn omdat je dan weer de NOx de lucht in jaagt. dus je CO moet een exacte waarde hebben. dit zit tussen de 0.995 en 1.150 d8 ik. dit heet het lamba venster. (is dit te hoog dan is vaak je lambdasensor kapot)
6 rem systeem
de remslangen mogen geen droogtescheurtjes vertonen TOT AAN HET CANVAS. kleine scheurjtes mogen wel, maar als er maar geen canvas zichbaar is..
- de remblokken mogen niet staal op staal remmen.
- de remschijf mag niet voor de helft verroest zijn. het remverschil van links en rechts mag er ook niet zijn.dit noemene ze 50% regeling
- de handrem moet werken en gewoon netjes weer terug gaan.
- het omhulsel van de handremkabel mag niet gescheurd of beschadigd zijn.
- bij trommelremmen mogen de remzuigertjes niet vast zitten. (hier krijg je dus remverschil door)
- de remschoenen mogen niet tot aan de klinknagels op zijn.
7 interieur
- stuur mag niet kapot of gebroken zijn.
- geen speling op het stuur hebben
- claxon moet het doen.
- de stoelen moeten vast zitten en mogen niet los rammelen. de verstelling van de stoel moet gewoon goed vergrendelen.
- de gordels mogen geen rafelingen vertonen of scheurtjes hebben. de gordelvergrendeling moet werken en weer goed oprollen.
- de 8erbank moet in de vergrendeling klikken. en vast blijven zitten.
- de spiegels moeten heel zijn, en mogen geen barsten erin hebben.
- de kachel aanjager moet in 2 standen verstelbaar zijn. (dus hard en zacht blazen zegmaar)
- op de pedalen moeten de rubbers aanwezig zijn. (kweet niet zeker of gaspedaal ook verplicht was)
9 onderzijde auto.
- de uitlaat moet gasdicht zijn,
- de ashoezen moeten heel zijn, ook die van de stuuras
- de fusee, stuurkogels en wiellagers mogen maximaal 2mm speling hebben.
- de draagarmrubbers mogen niet staal op staal hangen, speling mag echter wel.
- de hoesjes om de fusee en stuurkogels mogen niet gescheurd zijn. droogte scheurtjes mag echter wel.
- een eventuele trekhaak moet aan alle bouten vast zitten, loszittende boutjes zijn afkeur.
- dorpels mogen maximaal 15 of 25 % rot zijn, niet m
ruitenwissers, geen loshangende rubbers eraan en de ruitensproeier moet netjes werken. de ruitenwissers mogen ook niet strepen.
xenon moet sproeier en wisser hebben,
ik type dit 1x;
1 koplampen;
- glas moet heel zijn ,mag een barst in zitten zolang dit het straal beeld niet nadelig beinvloed.
- relector mag in de bovenste helft geen corrosie vertonen
- de stelinrichting voor de koplampen moet het doen zodat de lampen verstelbaar zijn.
- lampen moeten afgesteld zijn (doet de garage op dat moment meestal)
- lampen moeten dezelfde kleur licht uitstralen. en dezelfde lchtsterkte hebben.
- auto's mogen alleen geel licht hebben als dat fabrieks af op dat type een optie cq standaard was
2 banden
- mogen niet scheuren of beschadigd zijn scheuren zijn niet erg, als ze maar niet totop het canvas zijn. dan kun je klapband krijgen.
- profiel moet minimaal 1.6mm zijn. onder de 2.3 is het een advies punt, dit komt ook op je keuringsrapport te staan. (dis kut voor de politie, dan kan het zijn als ze dat zien dat ze het controleren en je dus een boete geven voor gladde banden.) onder de 1.6mm is het dus afkeur. maar dit is alleen binnen een vastgelegde breedte. een apk keuringstation heeft hier een papier voor dat je op de band legt en afgeleid van de bandbreedte mag je tussen 2 vast punten meten..
3 koppeling
- mag niet in aanzienlijke mate slippen
- moet soepel werken
4 vering
- moet goedbevestigd zijn en in goede staat verkeren
- mag niet lekken, of afgebrokkelde stukjes/uiteinden hebben. hier door kan de schokbrekrer gaan coroderen/afbrokkelen
5 uitlaat gassen
dit verschilt nogal per type/bouwjaar auto.
de co en ch kunnen niet te laag zijn omdat je dan weer de NOx de lucht in jaagt. dus je CO moet een exacte waarde hebben. dit zit tussen de 0.995 en 1.150 d8 ik. dit heet het lamba venster. (is dit te hoog dan is vaak je lambdasensor kapot)
6 rem systeem
de remslangen mogen geen droogtescheurtjes vertonen TOT AAN HET CANVAS. kleine scheurjtes mogen wel, maar als er maar geen canvas zichbaar is..
- de remblokken mogen niet staal op staal remmen.
- de remschijf mag niet voor de helft verroest zijn. het remverschil van links en rechts mag er ook niet zijn.dit noemene ze 50% regeling
- de handrem moet werken en gewoon netjes weer terug gaan.
- het omhulsel van de handremkabel mag niet gescheurd of beschadigd zijn.
- bij trommelremmen mogen de remzuigertjes niet vast zitten. (hier krijg je dus remverschil door)
- de remschoenen mogen niet tot aan de klinknagels op zijn.
7 interieur
- stuur mag niet kapot of gebroken zijn.
- geen speling op het stuur hebben
- claxon moet het doen.
- de stoelen moeten vast zitten en mogen niet los rammelen. de verstelling van de stoel moet gewoon goed vergrendelen.
- de gordels mogen geen rafelingen vertonen of scheurtjes hebben. de gordelvergrendeling moet werken en weer goed oprollen.
- de 8erbank moet in de vergrendeling klikken. en vast blijven zitten.
- de spiegels moeten heel zijn, en mogen geen barsten erin hebben.
- de kachel aanjager moet in 2 standen verstelbaar zijn. (dus hard en zacht blazen zegmaar)
- op de pedalen moeten de rubbers aanwezig zijn. (kweet niet zeker of gaspedaal ook verplicht was)
9 onderzijde auto.
- de uitlaat moet gasdicht zijn,
- de ashoezen moeten heel zijn, ook die van de stuuras
- de fusee, stuurkogels en wiellagers mogen maximaal 2mm speling hebben.
- de draagarmrubbers mogen niet staal op staal hangen, speling mag echter wel.
- de hoesjes om de fusee en stuurkogels mogen niet gescheurd zijn. droogte scheurtjes mag echter wel.
- een eventuele trekhaak moet aan alle bouten vast zitten, loszittende boutjes zijn afkeur.
- dorpels mogen maximaal 15 of 25 % rot zijn, niet m