APK eisen
#1
wat goed moet zijn;
ruitenwissers, geen loshangende rubbers eraan en de ruitensproeier moet netjes werken. de ruitenwissers mogen ook niet strepen.
xenon moet sproeier en wisser hebben,

ik type dit 1x;
1 koplampen;
- glas moet heel zijn ,mag een barst in zitten zolang dit het straal beeld niet nadelig beinvloed.
- relector mag in de bovenste helft geen corrosie vertonen
- de stelinrichting voor de koplampen moet het doen zodat de lampen verstelbaar zijn.
- lampen moeten afgesteld zijn (doet de garage op dat moment meestal)
- lampen moeten dezelfde kleur licht uitstralen. en dezelfde lchtsterkte hebben.
- auto's mogen alleen geel licht hebben als dat fabrieks af op dat type een optie cq standaard was

2 banden
- mogen niet scheuren of beschadigd zijn scheuren zijn niet erg, als ze maar niet totop het canvas zijn. dan kun je klapband krijgen.
- profiel moet minimaal 1.6mm zijn. onder de 2.3 is het een advies punt, dit komt ook op je keuringsrapport te staan. (dis kut voor de politie, dan kan het zijn als ze dat zien dat ze het controleren en je dus een boete geven voor gladde banden.) onder de 1.6mm is het dus afkeur. maar dit is alleen binnen een vastgelegde breedte. een apk keuringstation heeft hier een papier voor dat je op de band legt en afgeleid van de bandbreedte mag je tussen 2 vast punten meten..

3 koppeling
- mag niet in aanzienlijke mate slippen
- moet soepel werken

4 vering
- moet goedbevestigd zijn en in goede staat verkeren
- mag niet lekken, of afgebrokkelde stukjes/uiteinden hebben. hier door kan de schokbrekrer gaan coroderen/afbrokkelen

5 uitlaat gassen
dit verschilt nogal per type/bouwjaar auto.

de co en ch kunnen niet te laag zijn omdat je dan weer de NOx de lucht in jaagt. dus je CO moet een exacte waarde hebben. dit zit tussen de 0.995 en 1.150 d8 ik. dit heet het lamba venster. (is dit te hoog dan is vaak je lambdasensor kapot)

6 rem systeem

de remslangen mogen geen droogtescheurtjes vertonen TOT AAN HET CANVAS. kleine scheurjtes mogen wel, maar als er maar geen canvas zichbaar is..
- de remblokken mogen niet staal op staal remmen.
- de remschijf mag niet voor de helft verroest zijn. het remverschil van links en rechts mag er ook niet zijn.dit noemene ze 50% regeling
- de handrem moet werken en gewoon netjes weer terug gaan.
- het omhulsel van de handremkabel mag niet gescheurd of beschadigd zijn.

- bij trommelremmen mogen de remzuigertjes niet vast zitten. (hier krijg je dus remverschil door)
- de remschoenen mogen niet tot aan de klinknagels op zijn.


7 interieur

- stuur mag niet kapot of gebroken zijn.
- geen speling op het stuur hebben
- claxon moet het doen.
- de stoelen moeten vast zitten en mogen niet los rammelen. de verstelling van de stoel moet gewoon goed vergrendelen.
- de gordels mogen geen rafelingen vertonen of scheurtjes hebben. de gordelvergrendeling moet werken en weer goed oprollen.
- de 8erbank moet in de vergrendeling klikken. en vast blijven zitten.
- de spiegels moeten heel zijn, en mogen geen barsten erin hebben.
- de kachel aanjager moet in 2 standen verstelbaar zijn. (dus hard en zacht blazen zegmaar)
- op de pedalen moeten de rubbers aanwezig zijn. (kweet niet zeker of gaspedaal ook verplicht was)

9 onderzijde auto.

- de uitlaat moet gasdicht zijn,
- de ashoezen moeten heel zijn, ook die van de stuuras
- de fusee, stuurkogels en wiellagers mogen maximaal 2mm speling hebben.
- de draagarmrubbers mogen niet staal op staal hangen, speling mag echter wel.
- de hoesjes om de fusee en stuurkogels mogen niet gescheurd zijn. droogte scheurtjes mag echter wel.
- een eventuele trekhaak moet aan alle bouten vast zitten, loszittende boutjes zijn afkeur.
- dorpels mogen maximaal 15 of 25 % rot zijn, niet m
Reply

#2
- accu polen moeten vast zitten
-je zijraam moet open kunnen als je je spiegels niet van binnenuit kunt verstellen
mag geen vocht in de lampen zitten
Reply

#3
Quote:de co en ch kunnen niet te laag zijn omdat je dan weer de NOx de lucht in jaagt. dus je CO moet een exacte waarde hebben. dit zit tussen de 0.995 en 1.150 d8 ik. dit heet het lamba venster. (is dit te hoog dan is vaak je lambdasensor kapot)
ch, bedoel je daar nu Tsjechi
Swift GTi 01-01-07 t/m 14-09-07: [Image: 190328_6.png]
Ibiza FR TDi 14-09-07-nu: [Image: 202764_4.png]
Reply

#4
CH niet tsjechie, Tongue

als je je CO en CH naar beneden brengt stijgt je NOx.

dus als je de gulden middenweg kan vinden dan zit je goed.

(int tuning wereldje echter overbodig, voor APK belangrijk)

als je CO-CH en NOx in balans zijn zit je meestal rond lambda is 1.

alles erboven of eronder stijgen
Reply

#5
Dit is waar naar gekeken wordt?
Verder niet?
Reply

#6
zit de koppeling weer bij de APK dan? Die is er verschillende jaren geleden nl. uitegegooid.
geel licht mag naar mijn weten gewoon op iedere auto zitten, als je dan wel maar alles geel hebt.
Viva la Gloria!

[Image: fluttershy_yay_small_display.gif]

Y'all hail the South
Reply

#7
Krijg je nou wel of geen afkeur als je bijv. neon en strobo's in/aan je auto heb hangen?
Reply

#8
hangt van de keurmeester af. Neon etc. staat niet bij de toegestane verlichting, dus zou afkeur zijn.
Anderen redeneren dat het niet verboden is. Er staat nergens dat het erop mag zitten, maar ook nergens dat het niet mag.

in de auto mag sowieso, daar zijn geen verlichtingseisen voor voor de apk
Viva la Gloria!

[Image: fluttershy_yay_small_display.gif]

Y'all hail the South
Reply

#9
Zal ik voor de zekerheid m'n strobo's er tijdelijke uithalen als m'n swift voor keuring moet Tongue
Reply

#10
engeltje Wrote:hangt van de keurmeester af. Neon etc. staat niet bij de toegestane verlichting, dus zou afkeur zijn.
Anderen redeneren dat het niet verboden is. Er staat nergens dat het erop mag zitten, maar ook nergens dat het niet mag.

in de auto mag sowieso, daar zijn geen verlichtingseisen voor voor de apk
Euhm, er staat in dat artikel ergens dat alle overige (en werkende) verlichting die niet worden genoemd in dat betreffende artikel verboden zijn.

Dus:
verplichte verlichting --> moet altijd aanwezig zijn en aan de eisen voldoen
facultatieve verlichting --> mag aanwezig zijn, mits deze aan de eisen voldoen
overige verlichting --> mag niet aanwezig zijn, dus moet afwezig zijn.
Swift GTi 01-01-07 t/m 14-09-07: [Image: 190328_6.png]
Ibiza FR TDi 14-09-07-nu: [Image: 202764_4.png]
Reply

#11
ik zag de koppeling staan bij een reactie van iemand in un ander topic, toen heb ik ut lijstje verder overgenomen en afgemaakt. dus van die koppeling zat ik ook al te kijken ,dit controleren ze nooit 37

@ karel 18 : dat is het enigse waar ze naar kijken. maar let wel; als je o.a. geen katalysator meer hebt zal je co en ch ook de lucht in jagen, meetsla word ut lambda gewoon gecheckt.. dit zegt meestal genoeg.

als je btje goed bent met die 4-gas meeting dan kun je ook aan de getallen zien wat er eventueel mankeert aan de motor en of je KAT nog wel owkej is.

@ R
Reply

#12
maar als het niet werkt, dan mag t toch wel aanwezig zijn? (dat is iig de opvatting die mij ter oren is gekomen.)

dus gewoon de controller of voedingskabel van de strobo's of neon eruit halen en door de APK met de zooi..

"Gewoon, omdat het kan"
Reply

#13
FF een correctie want ik zie dat er een hoop on-wetend heid is. (beroemde bel en klepel verhaal) Puzzled

CO koolmonoxide = gifig en mag bijv.bij een gti max 0.5 % zijn, bij nieuwere auto's moet het zelfs minder zijn maar daar ga ik nu allemaal niet op in anders moet in een typgeit inhuren stupid

HC Hydrocarbons of te wel koolwaterstof verbinding = onverbrande brandstoffen. daar is bij de apk nog geen max aan gesteld.
En dit is dus niet CH

O2 = zuurstof maar dat weten de meeste wel, auto's met een kat zullen een laag zuurstofgehalte hebben.

CO2 stikfstof = niet giftig, dit ademen wij uit, komt uit elke verbranding en planten nemen het op, bij een goed werkende kat zal je 15% hebben.

De koppeling word niet omschreven in de APK regels dus ik weet niet waar je die wijsheid vandaan haald?

wat verlichting betreft? als het niet omschreven staat als toegestane verlichting mag het niet aangesloten zitten.

nog ff over accu polen, er staat nergens omschreven dat ze wel of niet los mogen zitten.
de accu zelf moet wel deugdelijk bevestigd zitten.

Xenon zijn ook weer andere regels voor, de sproeiers zijn verplicht vanaf een bepaald bouwjaar en over wissers word niet gesproken.

Banden is pas een advies punt vanaf 2.5mm en niet 2.3mm.
dat word op 75% van het loopvlak gemeten en dat papiertje is maar een makkelijk hulp middel.

en zo zie ik nog een een aantal fouten dus ik zou nog ff iets beter je best doen Wink op school
[Image: nox6logo.gif]

info @ carservicekrimpenerwaard (punt) nl

MR2 SW20 gen 2 3SGTE @ 22Psi
Reply

#14
En om nog even door te mierenneuken over een stof dat giftig is of niet:

Ga er van uit dat elke stof giftig is, de hoeveelheid bepaalt de mate van giftigheid. De giftigheid wordt meestal bepaalt uit de 'eenheid' LDrat 50/24 (de hoeveelheid van een bepaalde stof waarop 50% van een groep testratten binnen 24 uur het loodje heeft gelegd). Hoe lager die waarde, des te giftiger de stof. Polonium 210 bijvoorbeeld is een stuk giftiger dan CO.
Swift GTi 01-01-07 t/m 14-09-07: [Image: 190328_6.png]
Ibiza FR TDi 14-09-07-nu: [Image: 202764_4.png]
Reply

#15
nox6 Wrote:HC Hydrocarbons of te wel koolwaterstof verbinding = onverbrande brandstoffen. daar is bij de apk nog geen max aan gesteld.
En dit is dus niet CH

tword op school toch ... beschreven als CO en CH. of me schoolboeken moeten het ... verkeerd hebben... Puzzled

nox6 Wrote:De koppeling word niet omschreven in de APK regels dus ik weet niet waar je die wijsheid vandaan haald?

niet, maar dat heb ik net gezegd.... staat hier iets boven..

nox6 Wrote:wat verlichting betreft? als het niet omschreven staat als toegestane verlichting mag het niet aangesloten zitten

ook niet @ apart circuit d.m.v. schakelaars IN de auto?

nox6 Wrote:nog ff over accu polen, er staat nergens omschreven dat ze wel of niet los mogen zitten.
de accu zelf moet wel deugdelijk bevestigd zitten..
dat zei ik ook Wink

iemand anders postte dit..


nox6 Wrote:en zo zie ik nog een een aantal fouten dus ik zou nog ff iets beter je best doen Wink op school

kzei al, tis geen prefect lijstje en niet helemaal naar mijn ideeen, kheb deze lijst aangevult..

en kdoe nu 2e monteur dus benniet alwetend over APK Tongue
iedereen kon me ook zeggen hoe en wat, dan kon ik het lijstje aanvullen..
Reply

#16
frenk Wrote:
nox6 Wrote:wat verlichting betreft? als het niet omschreven staat als toegestane verlichting mag het niet aangesloten zitten

ook niet @ apart circuit d.m.v. schakelaars IN de auto?

dacht dat dat officieel ook niet mag, maar naar mijn weten hoeft de keurmeester dit niet uit te zoeken (net zoals ie niet in de koplamp hoeft te kijken of er geen strobo inzit en dat je de sideskirts niet hoeft te verwijderen om op roest te controleren.
Je moet het zo kunnen zien.
Viva la Gloria!

[Image: fluttershy_yay_small_display.gif]

Y'all hail the South
Reply

#17
Ik heb m'n strobo's op een apart circuit, samen met de blauwe lampies van m'n speakers en m'n mistlampen voor.
Reply

#18
Ow, ja ik maak een klein foutje de HC word ook wel omgedraaid dus CH is ook goed.

mijn fout, ik was het vergeten stupid
[Image: nox6logo.gif]

info @ carservicekrimpenerwaard (punt) nl

MR2 SW20 gen 2 3SGTE @ 22Psi
Reply

#19
dat bedoelde ik..

dat zolang je lichtjes niet aangesloten zijn op je normale circuit kan ut geen kwaad omdat je dat voor apk niet hoeft of zal controleren..
Reply

#20
alle verlichting buiten de toegestane verlichting mag niet werken. ook niet met apparte schakelaar(of je moet deze verstoppen.(als de keurmeester geen schakelaar ziet, en de verlichting niet kan bedienen is het ook "goed")

xenon verlichting met kunststof lamp"glas" mag geen wisser hebben.( dit kan krassen veroorzaken die het lichtbeeld ernstig kunnen vervormen) ik weet alleen niet of dit beschreven staat in het apk boek.

en over sideskirts, als er roest zichtbaar is en de keurmeester twijfelt of er ernstige roestvorming onder de skirt zit moet de skirt er toch echt vanaf.

- de fusee, stuurkogels en wiellagers mogen maximaal 2mm speling hebben.
dit is 1 mm bovenop de fabrieks af speling

- dorpels mogen maximaal 15 of 25 % rot zijn, niet m
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.