km`s @ volle tank GTI
#41
frenk Wrote:ik doe altijd in de 1 tot 3,5 toeren en dan daarna allemaal bij 2,5 omdat je dan toch al op gang bent flink stuk.

Schakelen al bij 2500 toeren?, dan slaat m'n motor bijna af Tongue
[Image: Coltczt_0101_banner.jpg]
Reply

#42
Mijn resultaten:

bouwjaar: 95
type: GTI mk3
km stand: 155.000
rijstijl: sportief, schakelen bij +/- 4000 toeren
wegengebruik: doorgaans 50 km/u en 80 km/u wegen.
Rij meestal ongeveer 400 km en tank dan 32-34 liter, 1:12 dus ongeveer
[Image: Coltczt_0101_banner.jpg]
Reply

#43
Metro2005 Wrote:wat rijdt iedereen onzuinig zeg Puzzled Volgens autoweek zou zo'n swiftje toch makkelijk tussen de 1 op 15 en 1 op 20 moeten kunnen halen.

Maar hier lijkt 1 op 12-13 eerder de norm. Valt me eerlijk gezegd vies tegen, als ik bv zie dat een suzuki alto of iets dergelijks toch echt wel heel erg zuinig reed. de alto die ik gehad heb, een 1 liter 3 cilinder reed 1 op 19-20 bij flink doortrappen en het altootje wat mijn exvriendin had, een 800cc 3 cilinder die reed 1 op 22 met het gaspedaal bijna constant gevloerd.


En als ik dan zie dat mijn xantia van het weekend 1 op 15 (!) gehaald heeft bij een lange rit van schiedam naar eindhoven (vergeet niet: 500 kg zwaarder dan een swift!) dan vind ik de verbruiken toch flink fors voor autootjes van 750 tot 810kg.

Ja ach ligt maar net hoe hard je rijdt. wanneer je optrekt.

Ik schakel normaal bij 3,5 4 duizend toeren. 50 weg rij ik 60 70. 80 weg rij ik 90 100. Snelweg rij ik 140. Plus blijf ik altijd zo lang mogelijk in een versnelling als ik de snelweg oprij. geloof me dan gaat ie zuipen hoor. Als ik gewoon netjes 50 zou rijden en 80 en netjes 110 of 120. JA dan zal de mijne 1 op 16 halen.
Reply

#44
gister weer even getankt, 1 op 12,5 Unhappy
Beetje dorstig, en toch best lange stukken mee gereden en met een rustige rijstijl (wel wat later geschakeld dan vorige keer) dat moet toch beter kunnen?

Citroen saxo driveur.
Reply

#45
Metro2005 Wrote:gister weer even getankt, 1 op 12,5 Unhappy
Beetje dorstig, en toch best lange stukken mee gereden en met een rustige rijstijl (wel wat later geschakeld dan vorige keer) dat moet toch beter kunnen?

jah kan ook Tongue

moeis als je bult afgaat de koppeling intrappen en stationair de bult af rollen Tongue dan onderaan de bult als je snelheid zodanig daalt, trek je weer op Biggrin

ik heb 178km gereden nu en me tank staat op halfvol.

moek dur wel bij zeggen dak effe uit ging testen dagje wat voor verschil ut maakt als ik mijn ontsteking op zijn vroegst zet.

Ik heb dus nu op vroegst staan en tis wereld van verschil, mokert veel harder door Biggrin

nu nog maar zijn wat brandstof verbruik scheelt of kost.

Reply

#46
Opzich een heel aardig idee om 't zo te vergelijken, incl. rijstijl e.d...

Ik denk echter dat er onderling ook nog veel verschil zit in bijvoorbeeld de belading v/d auto (denk aan grote subkisten achterin, MDF hoedenplanken), zware "licht"metalen velgen -soms ook icm. afwijkende bandenmaten-, "power"filters en uiteraard de staat van onderhoud van de auto...
[Image: stc-sig.jpg]
Reply

#47
frenk Wrote:moeis als je bult afgaat de koppeling intrappen en stationair de bult af rollen Tongue dan onderaan de bult als je snelheid zodanig daalt, trek je weer op Biggrin

als ik mezelf niet vergis kan je beter niet de koppeling intrappen. Dan draait de motor mee op de wielen zeg maar, kost het geen benzine om hem aan de praat te houden... of vergis ik me nu heel erg?
Reply

#48
mijn GTI:

bouwjaar: 89
type: mk2
km stand: 168.000 pas gerevizeerde kop.
rijstijl: Gewent om lang door te janke in een versnellings
wegengebruik: overal waar je kan rijde 39
KM per tank bij binne wege rijde:euro95 280 Km op snelwegen tusse de 400 en 500 Km vebruik lange afstande dus 1 op 14.
Uit ervaring gebleken dat de mijne zuiniger rijd op hoge toere inplaats van lage toeren.
Gegroet
Sebastiaan koopman

Reply

#49
mijn 1.3i 16V:

bouwjaar: 2002
type: mk5
km stand: 88 924
rijstijl: verschillend soms schakelen bij 2500-3000 rpm en soms door tot 5000
wegengebruik: alle
KM per tank
Driven:
Dark Blue Suzuki Swift MK2 1.3GS (1989) (Totalled by brother)
White Honda Civic CRX MK1 (1987) (Totalled by myself)
Black Suzuki Swift MK5 1.3i 16V (2002) SOLD

Now driving
Black VW Passat 1.8i (1998)
Reply

#50
boemboem Wrote:als ik mezelf niet vergis kan je beter niet de koppeling intrappen. Dan draait de motor mee op de wielen zeg maar, kost het geen benzine om hem aan de praat te houden... of vergis ik me nu heel erg?
je motor is verbonden met je versnellingsbak. deze verbind de motor met de wielen d.m.v. je aandrijfassen, hoe kunnen je assen dan met de motor mee draaien als je de verbinding ertussen weghaald d.m.v. de kopp intrappen? Biggrin

ik denk dat je je idd vergist Idea

als je de koppeling intrapt rij je juist op stationair toerental de heuvel af Tongue

(heel serieus antw op un opmerking die dom bedoeld was) BiggrinBiggrinBiggrinBiggrin



DGR Wrote:Opzich een heel aardig idee om 't zo te vergelijken, incl. rijstijl e.d...

Ik denk echter dat er onderling ook nog veel verschil zit in bijvoorbeeld de belading v/d auto (denk aan grote subkisten achterin, MDF hoedenplanken), zware "licht"metalen velgen -soms ook icm. afwijkende bandenmaten-, "power"filters en uiteraard de staat van onderhoud van de auto...

tis juist niet apart vind ik. als ik lees wat de een haalt met un powerfilter en un ander met een originele luchtfilterbak met inlegfilter, dit zijn makkelijke dingen om te weten.

kvind juist wel humor te lezen dit nu deze topic dur staat dat mensen pas ... beseffen hoe veel un swift KAN zuipen Tongue (en d.m.v. het kijken naar un ander kun je juist zien wat un ander doet met mogelijk hetzelfde type rijstijl en auto, om minder te verbruiken...)

@ wilde wolf:
das voor zo`n nieuwe type auto nog best veel... 1:12,5...
Reply

#51
Weet je dat het moeilijk is om een auto met ontkoppelde motor in bewang te houden?

Als je heuveltje af gaat, kun je gewoon lekker je gas los laten, en laat je hem lekker in dezelfde versnelling staan. Dat is een van de tips met zuinig rijden, op tijd je gas los en in dezelfde versnelling laten uitrollen.
Reply

#52
Mafkikker Wrote:laat je hem lekker in dezelfde versnelling staan. Dat is een van de tips met zuinig rijden, op tijd je gas los en in dezelfde versnelling laten uitrollen.

dan blijft je toerental als nog hoog... of zie ik dat nou verkeerd?

de vraag om brandstof is echter wel weg...

ik doe nooit laten uitrollen Tongue dan word ut geluid zodanig hard imme auto dak dur koppijn van krijg. (brulpijp Tongue)
Reply

#53
Als jij in zijn vijf zit, is je toerental nooit hoog zolang je onder de 150 km/h zit.
Reply

#54
als je 'm in de versnelling laat staan en je gaat "berg"af dan verbruik je minder als dat je de koppeling intrapt (wat op de lange duur ook slecht is voor je synchromesch...)
Als je op een verkeerslicht aanrijd en je remt zoveel mogelijk op de motor wordt je verbruik ook minder.
Ik ben met de vrachtwagenlessen bezig met "het nieuwe rijden" en dit laatste scheelt een bijna een halve Liter Brandstof met aanrijden en "gewoon" remmen en stoppen. en dan ook nog eens de sleitage van je remblokken wordt minder.

Als ik dit allemaal redelijk goed onder de knie heb dan moet ik in de les de rem zo min mogelijk gebruiken tot 1 van de laatste lessen een les is dat ik helemaal niet aan de rem mag komen (alleen voor als een stoplicht zo lang op rood staat dat 't niet haalbaar is om te blijven rollen)
Dit laatste probeer ik in de Swift ook wel eens en soms lukt 't me wel (als 't niet te druk is) Je merkt wel dat je dan veel verder vooruit kijkt en beter anticipeerd.

Maargoed als je allemaal tips wilt om zuiniger te rijden:
Het Nieuwe Rijden

@ Frenk ik weet 't... was de Modificaties vergeten Wink : Open uitlaat vanaf Kat en een open luchtfilter.
Owjah dit nieuwe rijden ben ik nu gaan uitproberen vanaf de laatste keer dat ik getankt heb Wink Als ik erachter ben wat dan 't nieuwe verbruik is laat ik 't weten Wink
Driven:
Dark Blue Suzuki Swift MK2 1.3GS (1989) (Totalled by brother)
White Honda Civic CRX MK1 (1987) (Totalled by myself)
Black Suzuki Swift MK5 1.3i 16V (2002) SOLD

Now driving
Black VW Passat 1.8i (1998)
Reply

#55
frenk Wrote:je motor is verbonden met je versnellingsbak. deze verbind de motor met de wielen d.m.v. je aandrijfassen, hoe kunnen je assen dan met de motor mee draaien als je de verbinding ertussen weghaald d.m.v. de kopp intrappen? Biggrin

ik denk dat je je idd vergist Idea

als je de koppeling intrapt rij je juist op stationair toerental de heuvel af Tongue

(heel serieus antw op un opmerking die dom bedoeld was) BiggrinBiggrinBiggrinBiggrin

de opmerking van mij was niet dom bedeld...

ik had het over een niet ontkoppelde motor, net zoals wildwolf hieronder ook zegt met zijn vrachtwagenlessen. Dat als je op de motor remt (dus in mijn idee de motor gewoon mee laat draaien op het draaien van de wielen) hij geen brandstof verbruikt en als je hem ontkoppeld hij "op eigen kracht" stationair moet draaien en dus wel brandstof verbruikt.

Heb mijn reactie nog eens doorgelezen, maar dacht dat het toch al duidelijk was, maar misschien verkeerd gelezen? of ik zie mijn eigen fout nu ff niet Smile
Reply

#56
Mijn resultaten:

bouwjaar: 91
type: GS mk2
km stand: ~240.000
rijstijl: Rustig warmrijden, daarna sportief doorrijden (wel aan snelheid houden!)
wegengebruik: doorgaans 70 - 80 km/u wegen en snelweg
Rij meestal ongeveer 550 km en tank dan 32-34 liter, 1:16 dus ongeveer

Modificaties: 15" LM-velgen met SP9000 194-45-15 banden, verlaagd, GTi versnellingsbak (op 120 rijd ik dus met 4000 RPM i.p.v. 3000!)
Verder motorisch (nog) helemaal standaard.

Schakelen doe ik afhankelijk van temperatuur van de motor op 3000 RPM (koud) tot 6500 RPM (goed warm) bij een (tussen)sprintje Smile

'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#57
Mijn resultaten:

bouwjaar: 90
type: GTi mk2
km stand: ~199.000
rijstijl: Rustig warmrijden, daarna rustig rijden en aan snelheid houden!), niet meer dan 100 km/h
wegengebruik: doorgaans 70 - 80 km/u wegen en snelweg
Rij meestal ongeveer 460 km en tank dan 32 liter, 1:14,5 dus ongeveer

Modificaties: 15" Velgen Alessio Turbo 194-45-15 banden, verlaagd, Wel open lucht filter.
Verder motorisch (nog) helemaal standaard.

Schakelen doe ik 3000 rpm
Alle deze gegevens zijn wanneer ik heleemaal rustig rijd
echt super rustig!!!!

Met vriendelijk groet,
Mustapha A. Baroud
Reply

#58
Mijn resultaten:

bouwjaar: 93
type: spirit 1.0 u9
km stand: 118.000 en een beetje
rijstijl: Ik rij meestal ook rustig als ie koud is. Als ie warm is dan wil ik wel snel optrekken maar overschrijdt eigenlijk nooit de maximum snelheid.
wegengebruik: doorgaans 50 - 80 km/u wegen
Verbruik schommelde bij mij tussen de 1:16 en 1:18 (doordat ik wat motorische problemen had) vanmorgen nog 21,23 liter getankt bij 440 km gereden = 1:20 Tongue Zo hoort ie dus te rijden Biggrin
Reply

#59
boemboem Wrote:de opmerking van mij was niet dom bedeld...

die van mij wel Wink

fout? tis geen schudvraag Tongue

kzal ut wel verkeerd begrepen hebben en te vlug gelezen hebbe Wink

gr
Reply

#60
Mijn resultaten:

bouwjaar: 1995
type: Swift GTi mk3
km stand: 142.000
rijstijl: snel optrekken, schakelen bij ongeveer 4000 toeren, verder rustig/continu
wegengebruik: 25% stad 75% snelweg
benzine: Euro95
olie: Shell Helix 10w40
Rij bij veel stad ongeveer 400 km met 30 liter, snelweg rond de 550 met 30 liter bij 120-140 km/h.

Modificaties: Motorisch standard, standard luchtfilter, 6cm verlaagd, Borbet BS velgen met 195/45/15, rvs uitlaat met katvervanger.


Met andere GTI's ongeveer net zo, GS nooit zo op gelet.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.