Project: Justy Turbo
#1
Begin dit jaar heb ik besloten om op mijn Justy een turbo te gaan bouwen. En omdat ik alles op het gemakkie zou gaan doen, en toen ook nog student was, ben ik ook alles op mn gemak bij elkaar gaan sprokkelen, dus internet in de gaten houden en dingen kopen voor leuke prijsjes. Mijn idee was dus om betaalbaar aan spullen te komen, en uiteraard zoveel als ik kan zelf te gaan doen.

Voor een betrouwbare turbosetup leek het mij belangrijk om meters aan te schaffen. Deze meters moeten ook ergens geplaatst worden, dus heb ik meterhouders besteld, en zag daar ook een turbotimer staan, dus ook deze gelijk meebesteld.

[Image: Turboproject1.jpg]

En natuurlijk gelijk inbouwen die handel!
Reply

#2
Da's helemaal niet mis joh!!

Die oplossing voor het luchtfilterhuis is zo gek nog niet, kunnen veel GL/GS rijders hier wel gebruiken denk ik zo... Heb je daar afmetingen van?!
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#3
Heel mooi gedaan allemaal... leuk projectje ! 39
Reply

#4
Ja op zich is het een simpele oplossing. Ik heb de boel even opgemeten, en kwam erachter dat een 2duims pijp er precies op past. Dus op mn werk ff een stuk 2 duims RVS pijp opgezocht en deze op 60mm lengte afgezaagd, plaatje erop lassen, gaatje erin en gaan!
Reply

#5
heey, dat zier er ff hip uit!!!

trouwens heb je ook ff sneaky gebouwd?? normaal horen we wel van dit soort projecten Tongue

vind dat je het strak hebt gedaan, en je meterhouders zijn zeker niet mis.
jammer dat we niet hebben kunnen mee genieten van het bouw proces Wink 42
[Image: nox6logo.gif]

info @ carservicekrimpenerwaard (punt) nl

MR2 SW20 gen 2 3SGTE @ 22Psi
Reply

#6
wow mooi project!
maar wat voor blok hangt daar nou in? nog een 8 klepper of is dit al zo'n 16v?

mooie uitleg en foto'sBiggrin zo lijkt het of turbotje bouwen in een handomdraai gaat42

veel plezier dr mee39
[Image: altoonderschrift2oldskool.jpg]
Reply

#7
Ja, ik had alles errug op mn gemak gedaan. K ben in februari al begonnen met het verzamelen van spullen, dus er is echt een hele tijd overheen gegaan. Het heeft ook wat maanden stil gestaan ivm afstuderen, dus daarom had ik zoiets van, ik zet het wel neer als het klaar is met een mooi verslag!

Maar misschien is dit nog maar het begin???!!!! Biggrin

Voorlopig heb ik nog het volgende probleem:

Als ik m doortrek, wil hij al snel arm gaan lopen. Boven de 4000 toeren loopt de AFR op tot boven de 14:1, wat volgens mij te arm is bij vol gas en full-boost, zeker omdat hij nog doorloopt ook, maar dan ga ik al snel van het gas.

Nu dacht ik dit op te lossen door de brandstofdruk te verhogen. Standaard staat deze op 1.8 bar stationair. dus ik had m op 2.4 gezet, en bij full-boost kwam ik uit op 3bar brandstofdruk. Maar ik had nog steeds hetzelfde probleem. Dus ik dacht, ik doe eens gek, en schroef m gewoon hoger op. Dus ik opgeschroefd naar 3.2bar, en op boost kwam hij dan op 3.6 bar, maar nog steeds gaf hij niet de waarde aan die ik wilde zien, wat volgens mij ergens tussen de 12:1 en 13:1 moet liggen.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Want dit is op 0.3bar turbodruk, wat volgens mij makkelijk moet kunnen met verhoogde brandstofdruk, of zou 1 injector (monopoint injectie) dit gewoon niet aankunnen?

@VR: er zit gewoon een 8klepper blok in (GS blok) Biggrin
Reply

#8
je bent gauw klaar met je mono point want die red het gewoon niet.

hij moet er zoveel benzine in pompen dat je kunt de druk eindeloos opvoeren maar hij gaat het gewoon niet trekken.

misschien als je over gaat op een vrij programeerbare ecu dat ie iets verder komt? maar als ik jouw was zou ik eens gaan kijken of je over kan op multi point
[Image: nox6logo.gif]

info @ carservicekrimpenerwaard (punt) nl

MR2 SW20 gen 2 3SGTE @ 22Psi
Reply

#9
dat sneaky valt toch wel mee, ik wist het al wel een tijdje, maar top dat het is gelukt. altijd handig als je vriende bent met atec
Reply

#10
Ok, ja ik heb aan allerlei dingen gedacht, maar ik dacht dat het tot 0.4bar makkelijk moet kunnen.

Maar zou een grotere injector geen optie zijn? Dan zou ik alleen ff moeten kijken hoe die injector eruit ziet, en of deze verwisselbaar is. Want dat zou volgens mij ook moeten werken. Of ik dacht om de inspuittijd te verstellen, maar dan denk ik dat ik idd snel op een programmeerbaar management kom.

Ja, of eigenlijk t mooiste is idd GTI blok erin! DrewlBiggrin En dan uiteraard ook met turbo!!!!!
Reply

#11
top !

leuke en originele setup, mooi dat je het lef hebt om op een 1.3 8v te bouwen.

goed aangepakt! alleen wat is dat voor apart uitlaatspruitstuk?

je injector kan je druk wel verhogen maar op een gegeven moment gaat ieniet meer flow leveren... na zn standaard flowrate zit je met het verhogen v/d benz. druk al gauw aan zn echte max.
Reply

#12
ik weet wel dat het om de fun gaat en niet om het aantal paarden...



...maar toch ben ik wel heel erg benieuwd naar een dyno uitslag van deze setup. heb je plannen je vermogen te meten toevallig?

blijf het gaaf vinden hoor: AWD 8v Turbo45
[Image: altoonderschrift2oldskool.jpg]
Reply

#13
Tnx!

Ja is idd zeker waar! Het ging mij om de uitdaging om te kijken of het kan, en omdat voor zover ik weet nog niemand het 8v blok heeft geturboed.
Mijn streven is dan ook om op 100-110pk uit te komen, en uiteraard met een turbo komt er een lekker koppel bij, dus in combinatie met de AWD weet ik zeker dat dit echt wel goed van zn plek gaat!

Ja een dynouitdraai is misschien wel leuk idd in de toekomst als hij naar mijn zin draait!

Mooiste zou zijn om er een GTi blok in te hangen en daar een turbo op bouwen, volgens mij als je dan 180pk eruit hebt, zullen veel mensen moeite hebben om het dan bij te houden!
Wie weet in de toekomst!

Weet iemand hier eigenlijk of de injector van een 1.6 groter is dan die van een 1.3? Misschien is dit wel een optie voorlopig?
Reply

#14
hey , heel vet project dit, geeft hoop aan de 8v tuners39

denk dat niet veel mensen hier ervaring hebben met het beter maken van je injectie, denk dat je veel zelf zal moeten meten en kijken

succes!!
[Image: Animation2.gif]
HU: JVC AVX22
Compo voor: Soundstream TRC6N
Speaker Amp: Soundstream LW4.500
Sub Amps: B2 Audio M1 8500W rms
Subwoofers: 4x 15" Ascendant Audio Chaos
Reply

#15
ziet er goed uit 39

kan je die plaat zo bestellen? of moet je echt toestemming ergens van krijgen?
[Image: don_sig_20111230_1.jpg]
Reply

#16
Pet je af hoor goed gedaan en eindelijk een 8 klepper met een turbo. BRAVO.

Een GTI blok voor deze auto is natuurlijk super en als ik zie wat je er nu al van gemaakt heb komt dat ook wel goed denk ik zo.
En denk dat het inderdaad een beetje lastig word om met de mono point injectie alles goed te krijgen.

Echt een gaaf project.
Reply

#17
Gaaffffffff! Een 8V turbo. Dikke sjit hoor. 45
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.


www.streetrides.nl
Reply

#18
ik denk dat ik ook maar is ga verzamelen Drewl
Suzuki Swift MK5
www.suzukiperformance.nl

ik heb een hekel aan mensen die hun zin niet af
Reply

#19
Gaaf projekt man! 39
Jammer dat je monopoint het niet trekt,maar zeker mooi gemaakt allemaal.
Zeg,hoe heb je die meterhouder op t dashboard vastgezet??
Geklemt van binnenuit of zo?

[Image: Turboproject7.jpg]

Dit ziet er trouwens ook errug strak uit allemaal. Wink
Succes ermee.
Link naar mijn oude liefde!
http://www.cardomain.com/ride/311033
Reply

#20
Tnx allemaal!

Bij die meterhouder heb ik bouten in de originele gaatjes geplaatst met een moertje eronder. Daarna heb ik de boel ingeplamuurd op dat plankje mdf en zie je dus de bouten niet meer, maar die steken dus wel naar onderen. Gaatje boren in het dashboard, ringetje en moertje eronder en het zit als een huis! Idea

Ja, ik dacht dat ik alles wel goed had uitgedacht, maar idd had ik er niet aan gedacht dat de monopoint niet voldoende capaciteit zou hebben. ik dacht dat het tot 0.4bar wel zou moeten gaan, maar niet dus. En volgens mij is het inspuitventiel niet iets waar je zo een andere met grotere capaciteit voor kan vinden, maar dat ga ik nu ff uitzoeken.

Simpelste zou denk ik zijn om die van een 1.6 monopoint te pakken, mits dit inspuitventiel groter is.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
2 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.