Suzuki Swift 1.0 Boosterjet Hybride
#1
Hoi Allemaal,

Ik heb een vraagje over het Hybride deel van mijn Swift.
Deze Swift heb ik nu 3 weken in mijn bezit en heeft gezien de combinatie van Kilometerstand en leeftijd een tijdje stil gestaan bij de verkopende partij

Bouwjaar :2018
Km stand toen ik hem kocht : 2250

km stand nu 3300


Nu de vraag / probleem, de lithium-ion-accu heeft vaak maar 2 a 3 streepjes lading
dus nooit vol. ik rij 88 km per dag groot deel is snelweg.
nu ben ik er extra op gaan letten en steeds bewust remmen op de moter dan zie ik op het display dat de accu wordt geladen en ook voller raakt.
Als test heb ik steeds rondjes gereden op een rustig weg op trekken en uitlaten lopen
in de versnelling tot de lithium-ion-accu vol was.

Dit is gelukt, maar voor maar heel even nog geen dag.
om die reden werk de start/stop ook niet en krijg ik een melding dat de motor niet kan stoppen (accu te laag)
2de probleem is dus ook, omdat de lithium-ion-accu niet genoeg is geladen hij ook niet kan ondersteunen met optrekken ook dit zie ik uiteraard op het info scherm bij engine/motor

is dit normaal gedrag ? of heb ik een probleem met de lithium-ion-accu omdat de auto een tijdje stil heeft gestaan ?

Alvast bedankt voor het lezen !!
Reply

#2
Ben bang dat je accu daar inderdaad een flinke tik van heeft gehad.
Ze kunnen hem wel testen.
Maar bouwjaar 2018 dan vermoed ik dat je ook nog wel garantie zal hebben.
Reply

#3
(05-02-2020, 13:50)Bo652 Wrote: Ben bang dat je accu daar inderdaad een flinke tik van heeft gehad.
Ze kunnen hem wel testen.
Maar bouwjaar 2018 dan vermoed ik dat je ook nog wel garantie zal hebben.

Dat klopt zit nog in de garantie tot 2021
Dus beter een afspraak maken ?
Reply

#4
Dat zou ik in ieder geval wel doen.
Reply

#5
Het hybride systeem is zo ingesteld, dat je drie streepjes lading moet hebben voor extra ondersteuning. Bij gebruik van ondersteuning is de accu dus ook weer snel "leeg"
Als je tijdens afremmen de rem lichtjes indrukt, laadt de accu sneller op.

Het start-stop systeem doet het als:
- de motor op temperatuur is
- er weinig extra verbruikers aan staan (voorruitontwaseming, achterruitverwarming..)
- de versnellingsbak in vrij staat en de koppeling los is.
- de accu twee streepjes lading heeft.

Het is normaal dat de accu de meeste tijd twee á drie streepjes lading heeft, je hebt immers altijd wel een of meerdere verbruikers in werking, denk aan verlichting, radio, airco.

En dan is het natuurlijk ook nog zo, dat je jezelf een andere manier van autorijden moet aanleren, omdat het wel even duurt voordat je de handelingen automatisch doet.
Ik heb moeten wennen aan het start-stopsysteem, maar nu is de motor al stilgevallen voordat ik stil staSmile
Slow is Wise, Fast is Nice!!!
Reply

#6
(05-02-2020, 22:19)BoosterSuzi Wrote: Het hybride systeem is zo ingesteld, dat je drie streepjes lading moet hebben voor extra ondersteuning. Bij gebruik van ondersteuning is de accu dus ook weer snel "leeg"
Als je tijdens afremmen de rem lichtjes indrukt, laadt de accu sneller op.

Het start-stop systeem doet het als:
- de motor op temperatuur is
- er weinig extra verbruikers aan staan (voorruitontwaseming, achterruitverwarming..)
- de versnellingsbak in vrij staat en de koppeling los is.
- de accu twee streepjes lading heeft.

Het is normaal dat de accu de meeste tijd twee á drie streepjes lading heeft, je hebt immers altijd wel een of meerdere verbruikers in werking, denk aan verlichting, radio, airco.

En dan is het natuurlijk ook nog zo, dat je jezelf een andere manier van autorijden moet aanleren, omdat het wel even duurt voordat je de handelingen automatisch doet.
Ik heb moeten wennen aan het start-stopsysteem, maar nu is de motor al stilgevallen voordat ik stil staSmile


maar dat is juist het probleem, van de 100 keer dat ik stop gaat maar 10 keer het start/stop systeem in werking krijg dan de melding dat het niet beschikbaar is op het moment wat weer als oorzaak heeft dat de accu niet genoeg is geladen .

iet heel anders, van de week een steen tegen de ruit met een flink pit, nog tijdens de zelfde reis een scheur er bij van ongeveer 20 cm. Carglass gebeld en de hele ruit moet vervangen worden. een afspraak
gemaakt dit vervangen duurt 3 !! uur omdat de camera op de vooruit gekalibreerd moet worden en ook om die reden kan het vervangen niet op locatie is dit normaal ?
Reply

#7
O het normaal is van de ruit en camera kalibreren dat dat zo lang duurt? Vast wel en dat van start stop systeem, schakel dat maar helemaal uit je bespaart niks, want startmotor slijt evenals dat het niet gezond is voor de motor zelf.Ondingen zijn want besparing op brandstof kan achteraf duurder uitvallen dan je denkt.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#8
Sarcastische modus aan "Hoho, dat startstopsysteem is geweldig! Ik heb er de afgelopen 9000 km maar liefst 1,5 liter brandstof mee bespaart. Is toch €2,40 tegen de huidige benzineprijs" sarcastische modus uit.
Nee, veel zoden zet het niet aan de dijk, maar op het geheel met alle startstopsystemen in Nederland gaat het om duizenden liters per jaar. En dan wordt het verschil ineens een stuk groter.

Bij mij werkt het ss-systeem ook lang niet altijd, en dat komt niet altijd door een te lage accuspanning. Voorruitontwaseming aan, en ss-systeem doet het niet meer...

Voorruit plaatsen lijkt me nog snel, is geen makkelijk karwei. Beter goed geplaatst, dan snel met een slecht werkende camera. Heb je continu storingen, omdat je weer snel op pad wenste te kunnen gaan....(piepjes, lampjes)
Slow is Wise, Fast is Nice!!!
Reply

#9
Volgens mij heeft jou auto 3 accu's 1 accu van de hybride 1 accu om
Alles aan te sturen en een start top systeem accu die zit achter tegen je stut board aan als een accu lang onder lage spanning staat gaat die gewoon kapot maar je kan idd even lanks een dealer rijden als je toch garantie heb ?
Suzuki swift summon 1,3 v16 Thumbsdown
fiat grande Punto Thumbsdown

Toch weer Suzuki swift 1.6 sport 39 Idea
Reply

#10
(08-02-2020, 21:28)jeroenboer1993 Wrote: Volgens mij heeft jou auto 3 accu's 1 accu van de hybride 1 accu om
Alles aan te sturen en een start top systeem accu die zit achter tegen je stut board aan als een accu lang onder lage spanning staat gaat die gewoon kapot maar je kan idd even lanks een dealer rijden als je toch garantie heb ?

ja, ik ga binnenkort een afspraak maken, maar waar ik het nog niet eens ben, met de dealer ......

ik moet een afspraak maken hier voor (vrij logisch) maar aangezien ik een auto nodig heb door de weeks het ik een leenauto nodig, daar voor moet ik gewoon een bedrag voor betalen !! maar als onder de garantie valt mag mag ik toch hopen dat Suzuki die kosten op zich neem ? of ben ik nu te veel eisend ?
Reply

#11
(09-02-2020, 12:11)Ganz Wrote:
(08-02-2020, 21:28)jeroenboer1993 Wrote: Volgens mij heeft jou auto 3 accu's 1 accu van de hybride 1 accu om
Alles aan te sturen en een start top systeem accu die zit achter tegen je stut board aan als een accu lang onder lage spanning staat gaat die gewoon kapot maar je kan idd even lanks een dealer rijden als je toch garantie heb ?

ja, ik ga binnenkort een afspraak maken, maar waar ik het nog niet eens ben, met de dealer ......

ik moet een afspraak maken hier voor (vrij logisch) maar aangezien ik een auto nodig heb door de weeks het ik een leenauto nodig, daar voor moet ik gewoon een bedrag voor betalen !! maar als onder de garantie valt mag mag ik toch hopen dat Suzuki die kosten op zich neem ? of ben ik nu te veel eisend ?

Over wat voor kosten heb je het? Borg? Huurkosten? Brandstofkosten?
Reply

#12
Brandstofkosten lijkt me niet meer dan normaal, onder garantie huurkosten berekenen echter niet.
Slow is Wise, Fast is Nice!!!
Reply

#13
Als het langer in beslag neemt om je auto te repareren dan krijg je waarschijnlijk de auto gratis mee.Brandstof is altijd voor eigen kosten en je moet hem met volle tank afleveren of zij doen dat en berekenen dat aan je door.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#14
(09-02-2020, 16:49)BoosterSuzi Wrote: Brandstofkosten lijkt me niet meer dan normaal, onder garantie huurkosten berekenen echter niet.

Brandstof heb ik geen problemen mee !
huurprijs inderdaad wel.

(09-02-2020, 17:58)Leibniz Wrote: Als het langer in beslag neemt om je auto te repareren dan krijg je waarschijnlijk de auto gratis mee.Brandstof is altijd voor eigen kosten en je moet hem met volle tank afleveren of zij doen dat en berekenen dat aan je door.


Brandstof heb ik geen problemen mee !
huurprijs inderdaad wel.
Reply

#15
Over je hibryde accu nog. Kan het ook gewoon zijn dat je gewoon steeds als een malloot vanuit stilstand accellereert? Ik heb meerdere malen in dit model rondgereden en merkte alleen bij snel optrekken dat er een streepje minder stond, daarna na een stuk rijden kwam die er weer bij en bleef dan ook vol.

Dit was trouwens een leenauto van de garage met al meer dan 30.000km.
Reply

#16
(10-02-2020, 21:21)koeien Wrote: Over je hibryde accu nog. Kan het ook gewoon zijn dat je gewoon steeds als een malloot vanuit stilstand accellereert? Ik heb meerdere malen in dit model rondgereden en merkte alleen bij snel optrekken dat er een streepje minder stond, daarna na een stuk rijden kwam die er weer bij en bleef dan ook vol.

Dit was trouwens een leenauto van de garage met al meer dan 30.000km.


Nee dit is niet het geval .... de Swift meld zelf ongeveer 1 op 19.5
Als ik dat trouwens zelf bereken na het tanken (aantal km deel door de aantal liters getankt dan kom ik altijd op minder uit dan 1 op 19.5)
heb de accu nog nooit hoger zien dan 3 streepjes.

Maar wat je zegt klopt wel, als ik in een kwajongens mode zit en ik trek hem lekker door dan is er inderdaad zo een streepje minder op de accu.

weet iemand trouwens hoeveel PK de elektrisch motor levert, veel op gezocht maar nooit ergens gevonden.
Reply

#17
Navraag bij de dealer leerde me dat dat maar liefst 4(!) hele pk's zouden zijn.
Het hybride systeem is er dan ook niet om puur als aandrijving te gebruiken, maar vooral voor de werking van de boord-electronica.
Slow is Wise, Fast is Nice!!!
Reply

#18
Dat vind ik niet zo gek, als je leest dat de motor die de power levert, tevens de startmotor is.

Maar nu terug naar de basic, moet ik wel/niet naar de dealer om er naar te laten kijken ?

andere vraag de ruitensproeivloeistof was op, en mijn vrouw heeft het bijgevuld.
(tot aan het randje) maar voor sproeien ho maar, wel achter.
dus ik sproei achter (raar) komt het er voor uit ...... is dat ergens in het menu een optie die ik zelf kan omzetten of ..... heb ik weer ?
Reply

#19
Simpel, wel naar de dealer.

Als die een beetje klantvriendelijk is, zal hij je precies uitleggen wat er aan de hand is. Of uitleggen hoe je met de Swift moet omgaan, mocht je hem verkeerd gebruiken...

Het kan altijd zo zijn dat er iets mis is natuurlijk.

De ruitesproeier, dat kun je aan de dealer vragen, je bent er dan toch...Wink
Slow is Wise, Fast is Nice!!!
Reply

#20
(16-02-2020, 13:22)Ganz Wrote: Dat vind ik niet zo gek, als je leest dat de motor die de power levert, tevens de startmotor is.

Maar nu terug naar de basic, moet ik wel/niet naar de dealer om er naar te laten kijken ?

Jep, naar de dealer ermee. We kunnen hierwel blijven raden wat het probleem heeft veroorzaakt, maar uiteindelijk moet het gewoon een keer gefixt worden natuurlijk.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.