Aankoopadvies Suzuki Jimny
#1
Beste Suzuki-fans,

Graag maak ik gebruik van jullie ervaring als het gaat om het vinden van een betrouwbare Suzuki Jimny voor mijn vrouw.

Zij is helemaal gek van de Suzuki Jimny en wil haar graag blij maken met de aanschaf van een gebruikte Jimny. Mijn budget is helaas niet ongelimiteerd, ik heb ongeveer € 3.500 te besteden.

Een kleine zoektocht op wat auto-sites, leert mij dat ik dan op modellen van 1999, 2000 uitkom. Althans, als ik nog een beetje redelijke km-stand wil.

Zijn er specifieke zaken waar ik extra goed op moet letten en/of moet vragen als ik ga kijken? Ik heb totaal geen verstand van techniek, dus alle voorkennis van jullie als kenners wordt zeer gewaardeerd. Misschien hebben Jimny's uit dit jaartal bepaalde, bekende 'kinderziektes' of andere kwaaltjes?

Mocht er op dit forum al een onderwerp aan gewijd zijn, dan hoor ik het natuurlijk ook graag en dan bied ik bij deze mijn excuses aan voor het onnodig spammen... Smile

Bij voorbaat dank voor jullie meedenken!!

Groeten van een toekomstige Suzuki eigenaar,

Rich
Reply

#2
Volgens mij zijn die Jimmy's (net als bijna alle andere Suzuki's) niet kapot te knuppelen. Gewoon standaardzaken controleren zoals je dat bij elke andere auto moet.
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply

#3
En goed letten op roest zoals elke Japanner van die leeftijd.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#4
Roest is inderdaad het grootste probleem. En zoek je een 2wd of een 4wd?
Reply

#5
Voor zover ik weet hebben Suzuki's vanaf bouwjaar rond 2000 en daarna geen uitgesproken roestprobleem meer zoals het tot halverwege jaren '90 wel het geval was.
En dit geldt niet alleen voor Suzuki maar meerdere merken door een andere behandeling van de carrosserie bij de produktie.

Groetjes, Andres








Reply

#6
(19-08-2018, 13:48)Villa Wrote: Voor zover ik weet hebben Suzuki's vanaf bouwjaar rond 2000 en daarna geen uitgesproken roestprobleem meer zoals het tot halverwege jaren '90 wel het geval was.
En dit geldt niet alleen voor Suzuki maar meerdere merken door een andere behandeling van de carrosserie bij de produktie.

Lol, de Swift mk5 (2001-2003) rot harder als alle modellen ervoor lijkt wel. Ik ken geen enkele Swift van die serie waarvan de bodem nog intact is.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#7
Vanaf 10 jaar oud kunnen ze compleet vergaan afhankelijk van heel veel factoren. De meesten hier op het forum hebben dus live meegemaakt dat mk5"s compleet rot waren. De modellen ervoor waren meestal al 1 of meerdere keren gelast etc. Dat idee heb ik een beetje.
39



Reply

#8
(19-08-2018, 15:10)remytjuh1994 Wrote:
(19-08-2018, 13:48)Villa Wrote: Voor zover ik weet hebben Suzuki's vanaf bouwjaar rond 2000 en daarna geen uitgesproken roestprobleem meer zoals het tot halverwege jaren '90 wel het geval was.
En dit geldt niet alleen voor Suzuki maar meerdere merken door een andere behandeling van de carrosserie bij de produktie.

Lol, de Swift mk5 (2001-2003) rot harder als alle modellen ervoor lijkt wel. Ik ken geen enkele Swift van die serie waarvan de bodem nog intact is.

Oké.
Dan liet Suzuki van 2001 tot 2003 wel een steekje vallen want rond die tijd hadden de meeste andere merken het roestduiveltje grotendeels geëlimineerd.

Suzuki heeft dan in 2005 wel enorme positieve stap gemaakt met de komst van de Swift MK6.
Heb absoluut geen last van roest Wink

Groetjes, Andres








Reply

#9
Mk5 is gemaakt met slechter staal en veel mindere bodemafwerking. De mk2 is zelfs beter bewerkt dan de mk3. Niet alle vernieuwing is vooruitgang. Mk6 en verder heb ik geen ervaring mee. Zolang alle plastic panelen op hun plek blijven zie je nergens iets van natuurlijk.
Reply

#10
mk6 dorpels en wielkasten nog 100% na 11 jaar ..elk jaar ook onder gestaan op de brug. Mijn eerste gti (toevallig mk2 ) was al afkeur op dorpels toen deze 11 jaar oud was.
39



Reply

#11
Heb ook nog nooit een MK6 zien roesten inderdaad. Zou ook wel schandalig zijn om tegenwoordig nog een auto te maken die zo snel roest.
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply

#12
Grappig Biggrin

Ik heb een Hongaarse 2002 Swift SF410.
Die was enkel slecht achter een accu steun, bij de bijrijders voeten
en een klein gaatje achter de zijschermen.
Inderdaad is de bodembescherming niet zo royaal aan gebracht.

Naar mijn idee zijn de cabrio's de beste doorroesters.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.