Veiligheid Suzuki Swift en Baleno
#1
Ik vraag me al lange tijd af hoe het met de veiligheid van de Swift (oude generatie tot circa 2002) en Baleno zit, ik kan hier op Internet en ook hier op het forum niet gek veel over vinden. Met veiligheid bedoel ik dan vooral bij aanrijdingen dus frontaal/zij impact enzovoort. Ik heb nu een Mitsubishi Carisma die vrij stevig gebouwd is, maar door de hoge belastingkosten en een recente aanrijding waardoor mijn no-claim onderuit is gegaan wil ik weer een goedkoop licht karretje. Door die aanrijding sta ik gelijk ook wat meer stil bij de veiligheid van de auto vandaar dit topic. Een klein licht karretje lijkt meteen een stuk onveiliger natuurlijk maar hoeft niet zo te zijn, bijvoorbeeld een Seat Arosa/VW Lupo en Toyota Yaris komen erg goed uit de test. De bijna net zo zware Citroën Saxo komt daarentegen weer heel erg slecht uit de test dus het wisselt nogal.

Voorheen had ik een Swift GTI en merkte hoe dun het plaatwerk is, ook de deuren zijn ontzettend iel dus een zijwaartse aanrijding in de deur zal niet echt goed aflopen lijkt me dan. Ik kan qua crashtests alleen een frontale aanrijding simulatie vinden: http://www.youtube.com/watch?v=SkgTSaSLO6I dit is van de Geo Metreo (gelijk aan Swift als het goed is) maar dan van 1993. Dit is een model zonder airbag, de Swift die ik zou eventueel zou willen kopen is een GLS van 1997 met dubbele airbags. De Baleno die ik op het oog heb is een Sport uit 99 ook met airbags.

De Baleno staat wel op de site van Euro NCAP maar ook deze is een model zonder airbag die maar 1,5 ster krijgt van de 5. Zie http://www.euroncap.com/tests/suzuki_bal...98/42.aspx

Wie weet wat meer over de veiligheidsconstructie in de Swift/Baleno of heeft (hopelijk met goede afloop) al eens een aanrijding gehad? Ik ben vooral van de Swift toch wel benieuwd of het echt een gevaarlijk karretje is bij een redelijke aanrijding, of dat het allemaal nog wel meevalt.
Reply



Messages In This Thread
Veiligheid Suzuki Swift en Baleno - by Nepiroc - 08-08-2010, 11:57

Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.