SpoekGTi's Swift ' 94 Cabrio Project
#1
Zoals mensen hier https://www.suzukiclubnederland.nl/forum...?tid=28566 hebben kunnen lezen, heb ik vorig jaar een Cabrio op de kop getikt welke naar mijn smaak was. Er zijn/waren wat dingen die gefixxed moesten en moeten gaan worden.

Hierbij een topic waarmee misschien mensen ook nog wel een handige dingen kunnen achterhalen Tongue

Voor de rest, vakantie gehad dus lekker kunnen rommelen Biggrin

De planning was om deze zomer het dak te vervangen, dit is helaas nog niet gelukt. Dit zal ik samen met een vriend ergens in oktober kunnen doen denk ik. Ik ben er niet meer voor weer afhankelijk dit kunnen we lekker binnen doen. Het dak heb ik al wel liggen dankzij een adresje van CabrioRob

Voor zover ik kan zien en weet zijn de raamrubbers nu wel water dicht door het afstellen van de raam mechanismes. Voor de rest staat hij netjes als het regent onder een hoes.

Er waren wat kleine dingen die op de rol stonden om gedaan te worden zoals de speakers (4x hele echte 10 cm's papier maché speakertjes. Ik had al in het dashboard achter de radio gezien dat het een fikse bende was helaas. Dus daar moest wat aan gedaan worden. De linkerzijspiegel deed het niet, bleek achteraf gewoon de stekker van afgeknipt te zijn Unhappy Kortom hier mijn verslag van mijn bevindingen en oplossingen Tongue

Ik heb de achter speakers hetzelfde aangepakt als CabrioRob, dus een plankje gemaakt met wat fatsoenlijke speakers erin. Helaas was mijn amp iets breder dan wat daar nog tussen moest dus die zit op een plank die weer is vastgeschroefd op de speaker plank. Onhandig met een lekke band, i know, maar goed hoe vaak heb je die nou Tongue

[Image: vKR3KedX2HhfepnvuSHaf0BI.jpg?f=fotoalbum_medium]

Ik had een aardig versleten luchtfilter wat normaal op een 2,5 liter V6 moest ofzo dat ding was echt mega. Deze heb ik vervangen door een nieuwe K&N voor de swift GTi. De buis om hem echt koele lucht te laten aanzuigen heb ik nog even achterwege gelaten. Ik zou daar echt voor moeten gaan zagen/gaten boren in plaat delen. Misschien in de toekomst.

Nieuw:
[Image: X3nAF1Vb9AfW6P9XPYIvRGHq.jpg?f=fotoalbum_medium]

Oud:
[Image: qhMulojVQBeeX5sHXUZR9So2.jpg?f=fotoalbum_medium]

Van het voorjaar een nieuwe amp gekocht, met bluetooth, scheelt weer signaalkabels trekken Tongue

[Image: D4hTCLT0UhtU1CZGmHzmqWit.jpg?f=fotoalbum_medium]

Ik had wat kapotte dashboard lampjes, deze vervangen door wat ledjes.
[Image: lkHk6cY5sTyIlXsH0qBpXW86.jpg?f=fotoalbum_medium]

Nieuwe deurtepels Tongue doet mijn binnenverlichting het tenminste ook weer
[Image: dZBi6EOYZGpuWz10YQBsguKg.jpg?f=fotoalbum_medium]

Op marktplaats nog een Kluwer boek kunnen scoren voor weinig Tongue altijd handig

[Image: hAS893iFiQ0AoXiRbGjC17jP.jpg?f=fotoalbum_medium]

Gezien de audio nu van achteren kwam had ik het idee om ook maar eens in de deuren wat te maken. Kortom custom wat multiplex op maat gezaagd en maar eens kijken wat dat wordt:

[Image: n8DiLSgexvFtSi2nIhreyg4B.jpg?f=fotoalbum_medium]

[Image: M70UZByu2JhKZsxjKT9m2s5m.jpg?f=fotoalbum_medium]

[Image: waYtlts45Vm0uDAzpCIsAUv4.jpg?f=fotoalbum_medium]

[Image: FT0BdOZOokmCdUSxZCxiZKvt.jpg?f=fotoalbum_medium]

[Image: 5Inpjrc0uAqIPliQLCt7vmFs.jpg?f=fotoalbum_medium]

Daarnaast heb ik eens gekeken met mijn IT achtergrond, hoe kunnen we dit oude beestje nou eens naar de 21ste eeuw helpen Tongue

Supervet, we gaan een Raspberry Pi inbouwen: zo gezegd zo gedaan:

Hotzee heel de bende uit het dashboard:
[Image: 2RDMY52VKuG30hArn9XMTTGe.jpg?f=fotoalbum_medium]

Meteen alle bekabeling geruimd die niet meer nodig was en waar nodig kabels vervangen, koppelingen verbeterd/vervangen.

De testopstelling:

Bestaande uit: Raspberry Pi 4, een raspberry pi touchscreen, een StromPi3 en een accu board, dit om de stroomuitval bij starten op te vangen Biggrin
[Image: cDWOyJRhLhG5RRcx37jXuuj2.jpg?f=fotoalbum_medium]

Gezien de oplossing, iPhone ->> BT naar de Raspberry -->> BT naar de amp helaas niet werkte ook nog maar een RCA board gekocht toch maar goed dat ik de RCA kabels nog niet had weggehaald Tongue

Ook had de Pi het vrij snel warm in de test setup, dus ook maar even een 12V actieve fan erbij geplaatst.

[Image: 7TOflMDY0agOD4bPfSt6DjKp.jpg?f=fotoalbum_medium]

[Image: gZp0uaX5fuIzQfLcFjir0IPm.jpg?f=fotoalbum_medium]

Na wat zaagwerk in het middenconsole plastic hieronder het resultaat Tongue

[Image: Ce73XHmgzKhlXNrsTkm5XfTZ.jpg?f=fotoalbum_medium]

[Image: KjZzb9VNLl7gNRg8V2y9Qryr.jpg?f=fotoalbum_medium]

7 port USB hub erbij.

[Image: lJ2LGlgusNajyFnnrKlbnk1b.jpg?f=fotoalbum_medium]

en werkend hoor Tongue

[Image: R2KmgywnZuGmbqfoBTd8OIDS.jpg?f=fotoalbum_medium]

Enige nadeeltje nog: via de hotspot spotify connect starten vond hij niet tof.

Dus nog een USB powered access point gevonden Tongue De Swift heeft nu zijn eigen WiFi Biggrin

Voor iedereen die het zich afvraagt. De hele bende is aangesloten en afgezekerd met 7,5A zekering op de accessoire stand. Het booten van de Pi kost ongeveer 45 seconden. De AP heeft ongeveer 24 seconden nodig.

Indien de spanning nu wegvalt op de accessoire (kortom contact uit) dan gaat de Pi over op de accu en geeft hij na 60 seconden een net shutdown commando waardoor hij netjes afsluiten. Zodra de spanning op de accessoire weer terugkomt gaat hij weer booten.

Het is nu mogelijk om vanaf apparaten te streamen qua audio naar de Pi, ook kunnen we films en series vanuit thuis streamen via Plex en met eventuele extra modules zouden we hem aan de OBD kunnen hangen om ook nog de auto verder te kunnen uitlezen. Ook navigatie kan hier mee.
Reply

#2
Dat heb je erg leuk gemaakt! Ga vooral zo door zou ik zeggen.
Reply

#3
Supergaaf! Geen half werk zo te zien Smile
Because Racecar
Reply

#4
Biggrin

Dat is mooi gemaakt 45
Veel plezier ermee.
Reply

#5
Ik had soortgelijks in gedachten jaren geleden om car pc te bouwen, een behuizing din2 kopen en dan een mini pc board met 2,5 hd etc en los scherm. Alles had ik zo een beetje bij elkaar behalve de behuizing en scherm. Niks van terechtgekomen heb een Android all in gekocht voor 200 euro met nav en alles erop en eraan. Heb er reversecam, eringebouwd . Mocht het ooit nodig zijn heb ik er onderdelen om er weet ik veel wat in te bouwe Mooi dat je zo bezig bent met klussen, klasse!.Ben je niet bang dat iemand je scherm etc gaat stelen?
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#6
(30-08-2020, 19:13)Leibniz Wrote: Ik had soortgelijks in gedachten jaren geleden om car pc te bouwen, een behuizing din2 kopen en dan een mini pc board met 2,5 hd etc en los scherm. Alles had ik zo een beetje bij elkaar behalve de behuizing en scherm. Niks van terechtgekomen heb een Android all in gekocht voor 200 euro met nav en alles erop en eraan. Heb er reversecam, eringebouwd . Mocht het ooit nodig zijn heb ik er onderdelen om er weet ik veel wat in te bouwe Mooi dat je zo bezig bent met klussen, klasse!.Ben je niet bang dat iemand je scherm etc gaat stelen?

Tja lastig. Sowieso is hij makkelijk demontabel dus worst case zou ik hem er elke avond uit kunnen halen.

2de waarvoor moet iemand anders dat ding hebben, tis nou niet compatible met elke andere auto.

En dan weer een 3de wie verwacht er in een 26 jaar oud gebakje zulk spul.

Ben eerder bang dat ze hem een keer helemaal weghalen ivm de motor die er inligt
Reply

#7
En het was vorige week lekker weer tijd om weer eens wat te doen.

Zaterdag is alles gelukt met het dakkie Smile Goed weer gehad, lekker buiten kunnen rommelen bij een goede kennis met een fietsenzaak Smile altijd handig als je net even wat nodig hebt.

adh van CabrioRob en deze posts https://geometroforum.com/geo-s-garage-t...ml#p727410 op het Geo Forum alles netjes kunnen vervangen Smile

De pics.

[Image: hDaKSnxVhAuQgMj5Kxoc6iKy.jpg?f=user_large]

[Image: GXthXYEnZY2zHnLdp92QvKgF.jpg?f=user_large]

[Image: Rhog6MwPW7oMTEqZHb85Kgsl.jpg?f=user_large]

[Image: QHStK2d9ImfAvCcFAZJ4kC6J.jpg?f=user_large]

[Image: icia9QAmIh9ZyWSPj7RpHeJM.jpg?f=user_large]

[Image: nlZpOnzxfJIOIQCqgMSVfyja.jpg?f=user_large]

[Image: QEKDB1sXvCPC9Kkf2IiCVDXt.jpg?f=user_large]

Alle 40ish boutjes/schroeven meteen vervangen door RVS inbusboutjes en met wat vet erin gedraaid.

De roestige punten meteen even netjes gemaakt en in de lak gezet, was grotendeels oppervlakkig. 1 van de spankabels had de geest gegeven dus hier een nieuwe voor gemaakt met een handrem kabel.

Op den duur voor het gemak de kofferklep er maar afgehaald.

Nu even 2 weken met de kap dichtrijden om de stof te laten oprekken, staat nu echt snaar strak Tongue

En dan eens kijken hoe de waterdichtheid bij de sluitpunten zich heeft opgeofferd of niet.


Iemand overigens ervaring met het omkeuren van een 1.3 naar een 1.3GTi bij de RDW

Ze is afgelopen Maart netjes door de keuring bij de dealer gekomen, maar wil het officieel op kenteken laten zetten.

Enige pointers?
Reply

#8
Ziet er netjes uit zo'n nieuwe kap 39

Ik heb ook een Cabrio GTi gehad maar nooit de moeite genomen om 'm om te keuren. Op de papieren staat 1.3, de motor is ook een 1.3, leek me prima.
'00 Toyota Corolla 1.4
'06 Smart Roadster 452
Reply

#9
(24-04-2021, 20:00)SS80 Wrote: Ziet er netjes uit zo'n nieuwe kap d:)b

Ik heb ook een Cabrio GTi gehad maar nooit de moeite genomen om 'm om te keuren. Op de papieren staat 1.3, de motor is ook een 1.3, leek me prima.

Klopt, maar anderhalve week geleden staande gehouden met een verkeerscontrole en wat blijkt de gewone 1.3 mag 80Db aan herrie maken uitlaat gewijs en de GTi doet 88Db.

Kortom fikse boete voor geluidsoverschrijding, ala 450€ En mocht gelukkig weg anders zou ik zelfs een WOK melding kunnen krijgen als ik niet beloofde de uitlaat te gaan vervangen

En omdat een cabrio is met een GTi blok zou dus een nieuw uitlaat systeem redelijk kostbaar worden want niets past per direct.... beraming van de garage is ongeveer 650€ incl kat.

Om keuren zou me maar 57€ kosten.
Reply

#10
Mooie kap 39

Wat je uitlaat betreft, is het monteren van een standaard 1.3 uitlaat niet voldoende om die 8 dB te verminderen? Anderzijds, herkeuren is ook niet duur.

Wel een flinke boete trouwens voor overschrijding van de geluidsnorm. Ik wist niet dat daar op gecontroleerd werd.
Reply

#11
(25-04-2021, 09:20)cabrio_rob Wrote: Mooie kap 39

Wat je uitlaat betreft, is het monteren van een standaard 1.3 uitlaat niet voldoende om die 8 dB te verminderen? Anderzijds, herkeuren is ook niet duur.

Wel een flinke boete trouwens voor overschrijding van de geluidsnorm. Ik wist niet dat daar op gecontroleerd werd.

Dank Rob is inderdaad een hele verbetering tov wat er op zat Smile


Ik was allang blij dat oom agent geen blik onder de motorkap wilde hebben Wink

Maar ja schijnbaar worden dus alle auto’s met een bepaald aantal dbs goedgekeurd. Zo krom als een hoepel natuurlijk want een dikke Porsche die bij de RDW wordt binnengebracht die 106Db mag maken is geen probleem, maar ow wee als je er boven zit

Op zich heb ik alleen aan een demper gedacht, maar omdat er ook geen kat tussen zit verwacht de garage dat ik het met alleen de einddemper niet redt Unhappy

Grappige was dat de 80Db is voorgeschreven bij 4500rpm, ik had bij 800rpm al 88Db en met de geijkte meting op 4500rpm zakte dat 1Db Smile

Dus voor een GTi valt hij precies in de norm
Reply

#12
Sonde dat je de uitlaat moet downgrade. Hopelijk alleen tijdelijk?
Reply

#13
Zo das een tijd gezien dat we ons geleden hebben Smile

Even een update van het afgelopen jaar.


Jawel, we hebben de keuring weer overleefd, jaargang 28 gaan we in dit jaar jongens. We gaan voor de 35.

Als vervolg op de knalpijp. Diverse uitwegen getracht waarvan hier de goedkoopste:

Ik heb de auto laten herkeuren: resultaat, met een imitatie kat alles in orde gevonden bij de RDW en nu is dus de motorswap ook officieel Smile 74KW netjes op kenteken. En omdat er voor het jaartal van het blok nog geen officieel Db limiet was, mag ik nu het wettelijk maximum produceren a 95 Db (en daar zitten we onder)

De headunit heb ik even uit de wagen liggen, hiervoor wordt een nieuw inbouwframe gemaakt/3D geprint, de bevestiging was niet helemaal 100%

Met de laatste keuring meteen broodnodige onderhoud laten uitvoeren.

Grote beurt
Nieuwe koppeling (ouch) was echt nodig, slipte de laatste weken in elke versnelling wel
Nieuwe distributie set (ouch)
Nieuwe radiateur en wat ander klein prul

Kortom een arm, nier en een 3tal ribben lichter, maar we kunnen weer en realistisch gezien ga ik deze koppeling niet meer slijten. En de riem gaat weer 6 jaar mee.

Plannen voor dit jaar, headunit in orde maken. Alle lampen veranderen van normale lampjes naar LED.

Nieuw setje velgen en rubber voor de zomer, de huidige velgen gaan er met de winter weer op.

Waarschijnlijk ga ik haar ook nog laten chippen.

Al met al leuke update en leuke dingen in het verschiet.
Reply

#14
Mooi dat ie er weer ff tegen kan. Je hebt een van de mooiste cabriotjes in handen denk ik.
Reply

#15
(13-03-2022, 18:39)robin_swiftsensation Wrote: Mooi dat ie er weer ff tegen kan. Je hebt een van de mooiste cabriotjes in handen denk ik.

Ja daar ben ik het helemaal mee eens !
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.