Een korte introductie
#1
Dag allen

Afgelopen week een Swift gekocht omdat de automaat van mijn Starlet de geest heeft gegeven.
Het is een 1.0 GLS uit 97 en ik moet zeggen dat ie lekker rijd, maar dat doen de meeste Jappaners wel.

Het is de bedoeling dat ik met deze Swift ga overwinteren, de Starlet zal pas volgend jaar weer gemaakt worden, het was de bedoeling om de Swift er dan weer uit te doen maar wellicht hou ik de Swift er wel bij (mocht de ''trouwe'' Toyota weer de geest geven) mijn zoon is ook bezig met het rijbewijs en dit autootje lijkt mij prima om mee te beginnen.

Omdat ik mijn auto's altijd netjes voor elkaar wil hebben heb ik mij aangemeld op dit Forum om het een en andere te weten te komen over mijn Swifje.
Hij rijd goed maar er nog wel wat verbeter puntjes, heel erg zuinig is die niet, de electrische ramen werken niet helemaal lekker, er gilt een looprol van de de distributieriem en de motor houd soms iets in.

Groet Patrick,

Bij deze nog een Fotootje van de Swift
[Image: R8tPsu9.jpg?1]

En nog één van de Starlet,
[Image: 1MeJ52c.jpg?1]
Reply

#2
Welkom! Dikke Starslet 39
Veel vragen zullen waarschijnlijk wel voorbij gekomen zijn, dus ik verwacht dat je met de zoekfunctie rechtsbovenin al veel kan vinden.
Reply

#3
Dank je, ja ik heb inmiddels al het één en ander gevonden.
Swifje is nog best rap met zijn 53 PK, ontsteking staat nu op de pingelgrens (stond veel te laat) en dat merk je goed, lekkere gasreactie.

Ik kan alleen het juiste topic niet vinden voor de slecht sluitende portier ruiten, rechts gaat goed, maar links moet ik met uiterste precisie sluiten om het zo min mogelijk te laten fluiten
Reply

#4
(18-10-2019, 23:14)Nul2Zes Wrote: Dag allen

Afgelopen week een Swift gekocht omdat de automaat van mijn Starlet de geest heeft gegeven.
Het is een 1.0 GLS uit 97 en ik moet zeggen dat ie lekker rijd, maar dat doen de meeste Jappaners wel.

Ah, ik heb zo'n 5 jaar en 120K gereden in een Swift 1.0 GLS uit '97. Ik heb 'm uiteindelijk niet weggedaan naast m'n nieuwe en ik wil uiteindelijk minimaal de 4 ton halen (nu 3.5). Ik had 'm voor tijdelijk, maar rijdt zo goed dat ie eigenlijk gewoon moet door blijven rijden.

Zuinig rijden zou ie wel moeten doen. Ik reed er dagelijks 140Km mee over N-wegen en daar is 1:19 ~ 1:20 met gemak te halen.

Elektrische ramen zijn bij mij ook niet optimaal. Ze gaan erg langzaam, zeker bij andere verbruikers aan.

Vermogen kan natuurlijk vanalles zijn, het zou een wagentje moeten zijn die vlotter wegrijd dan je zou vermoeden en heel erg gretig naar de 4000rpm door wil (ik noem dat het zenmoment van de motor). Bij mij waren bougies en een keer de ontsteking vervangen genoeg om de motor weer optimaal te laten lopen.

Verder een keer de uitlaat kapot en dat was het eigenlijk de afgelopen 5 jaar.
Reply

#5
Misschien dat ie nu wat zuiniger loopt met de ontsteking netjes op tijd, hij stond echt veel te laat, in z'n 5de versnelling trok ie voor geen meter meer, nu pakt ie wel door in de 5.

Verdeelkapje en bougies even gecheckt en die zagen er prima uit,
Ben benieuwd wat het verbruik zal zijn bij de volgende tankbeurt, met de eerste tank haalde ik met moeite 1/14, ik rijd dan wel redelijk door.
Reply

#6
Voor t probleem met de elektrische ramen; even de deur kaart eraf halen aan de binnenkant. Nu kun je het raammechanisme en de raam geleiders zien. Raamgeleiders inspuiten met silicone spray/PTFE/PE100. (Iig iets wat goed is voor de rubbers)
Het schaar-frame van het mechanisme wordt door 2 schroeven vastgehouden in een soort verticale rails aan de binnenkant van de deur. Als je deze een klein slagje losdraait kun je het mechanisme stellen (het raam naar voren of achteren kantelen). Meestal loopt het raam vast in het voorste rubber en flikkert ie m aan de achterkant eruit. In dat geval zul je dus het mechanisme iets naar achteren moeten kantelen.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#7
Thanks for the info, maar ik heb alles al los gehad, hij blijft idd hangen in het voorste rubber.
Raammechanisme heb ik ondertussen al zo ver mogelijk naar achter gekanteld, heeft wel iets positief effect maar niet voldoende.

Rubbers maar even goed schoonmaken dan, en zorgen dat het goed glijd.
Reply

#8
Je moet( je moet niks) maar de schroef die dichter bij de A stijl Hier heb je een link naar foto van mijn swift die ik ooit had: https://s34.photobucket.com/user/Swiftma...rt=3&o=226 en https://s34.photobucket.com/user/Swiftma...rt=3&o=227
Was rechterportier maar je moet alle bouten iets losmaken en de blauwe en groene iets ermee kantelen naar voren, achteren,is even proberen, dan loopt de ruit er niet uit de sponning. Heb er paar jaar mee zitten sukkelen toen,en was het zo zat, samen met buurman( buurman waar je niks aan hebt, maar wel zorgt dat je zelf gaat klooien en idd, daarna nooit meer last gehad.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#9
Het afstellen van die rail is mij bekent en heb ik laatst ook al gedaan, hielp iets maar niet genoeg.
Een klodder vaseline in het voorste rubber was de oplossing.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.