Mistlicht tegelijk met groot licht laten aangaan.
#1
Is het mogelijk om het mistlicht/breedstralers tegelijk met het groot licht te laten aangaan. M.a.w. als ik groot licht geef zou ik het leuk vinden als de mistlampen ook meteen aan gaan.
Is dat misschien te regelen in de computer?
Of wordt het bedraging aanleggen met een relais die de mistlampen inschakelt als je groot licht geeft?
Reply

#2
Is niet te regelen via de computer, dat wordt knutselen.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#3
(01-10-2019, 17:38)remytjuh1994 Wrote: Is niet te regelen via de computer, dat wordt knutselen.

Geen probleem, heb ik al een bij een Alfa Romeo 33 gedaan, maar die was nog zonder computer. Zou dat problemen kunnen geven met de ECU, als ik een, met een relais geschakelde, plus naar de mistlampen zou sturen?
Reply

#4
Verlichting wordt niet geregeld via de ECU bij zo’n oud schip. Gaat om een Swift mk6 van 2006 toch?
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#5
(02-10-2019, 12:06)remytjuh1994 Wrote: Verlichting wordt niet geregeld via de ECU bij zo’n oud schip. Gaat om een Swift mk6 van 2006 toch?

Daar gaat het inderdaad om.

Dat is mooi als dat niet geregeld wordt, kan ik mooi aan het knutselen gaan.
Reply

#6
Je kan met een gerust hart knutselen, wordt niks via ecu geregeld.Waarom zou je trouwens met grootlicht je mistlampen/ breedstralers aan willen hebben? Ik zie daar het nut niet van in.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#7
(03-10-2019, 18:05)Leibniz Wrote: Je kan met een gerust hart knutselen, wordt niks via ecu geregeld.Waarom zou je trouwens met grootlicht je mistlampen/ breedstralers aan willen hebben? Ik zie daar het nut niet van in.

Je zet je grootlicht meestal aan voor meer zicht, breedstralers zorgen voor nog meer licht, dus zeer waarschijnlijk ook voor meer zicht. Mij persoonlijk lijkt het ook een beetje overkill...
Reply

#8
(03-10-2019, 18:05)Leibniz Wrote: Je kan met een gerust hart knutselen, wordt niks via ecu geregeld.Waarom zou je trouwens met grootlicht je mistlampen/ breedstralers aan willen hebben? Ik zie daar het nut niet van in.

Naast dat het nog meer licht geeft vlak voor de auto, vind ik het gewoon mooi als dat tegelijk aan kan. Het hoeft niet altijd nut te hebben 42
Reply

#9
Grootlicht zorgt bij mist juist voor minder zicht door weerkaatsing op de mistdruppeltjes zo ik begreep, ik zie het nut dus helemaal niet, het is eerder gevaarlijk.
[Image: QALN21U.jpg?1] [Image: FvlY6pb.jpg?1]
Reply

#10
(04-10-2019, 10:21)Twenty-one Wrote: Grootlicht zorgt bij mist juist voor minder zicht door weerkaatsing op de mistdruppeltjes zo ik begreep, ik zie het nut dus helemaal niet, het is eerder gevaarlijk.

Klopt, als het mistig is gaat het groot licht ook niet aan. Maar als het groot licht aan gaat wil ik dat de mistlampen wel aan gaan. Er gaan dus straks twee plusdraden naar de mistlampen. Eentje van de schakelaar van de mistlampen en eentje van het relais dat aangestuurd wordt door de grootlicht schakelaar.
Reply

#11
Waarom niet met een diode de stuurspanning voor het originele mistlichtrelais sturen via de grootlichtschakelaar?
Dan zet je het laag-vermogen systeem dubbel in ipv het hoog-vermogen systeem. Kan er minder stuk gaan en met een beetje geluk blijf je onder het dashboard in een stekkerverbinding knutselen.

Een 1N4xxx diode van een paar cent is al voldoende om te bereiken wat jij wil bereiken!
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#12
(09-10-2019, 16:13)The Force Wrote: Waarom niet met een diode de stuurspanning voor het originele mistlichtrelais sturen via de grootlichtschakelaar?
Dan zet je het laag-vermogen systeem dubbel in ipv het hoog-vermogen systeem. Kan er minder stuk gaan en met een beetje geluk blijf je onder het dashboard in een stekkerverbinding knutselen.

Een 1N4xxx diode van een paar cent is al voldoende om te bereiken wat jij wil bereiken!

Een diode klinkt als een zeer goed idee, alleen heb ik geen idee hoe dat werkt. Is het zo simpel dat er een draadje loopt van de plus van het grote licht naar de plus van de schakelaar van de mistlampen en dan in het draadje een diode maken als soort terugslagklep, zodat het grote licht niet aangaat als ik de mistlampen aanzet? Want dat klinkt erg goed. Welke diode zou ik dan nodig hebben (ik heb echt 0 verstand van diodes)
Reply

#13
Heeft toch al opgeschreven welke diode je nodig hebt: 1N4xxx, https://www.amazon.co.uk/50-1N4007-Silic...B00XWDJIKK en https://www.mvwautotechniek.nl/diode/
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#14
Sorry, in mijn wereld is xxx een variabele en met Google kwam ik ook verschillende opties tegen, en zoals ik al zei heb ik geen verstand van diodes. Bedankt voor de link.
Reply

#15
een diode van het type 1N4007 wordt vaak gebruikt,dacht dat die vervangen is door een ander type. Je kan ook voor een iets zwaardere diode gaan,maar 1N4007 voldoet, je kan ze Aliexpress bestellen, of bij AST in Moerstraten, die heeft veel verstand van, en verstuurd ook,kan je ook uitleggen hoe je het aansluit.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#16
(13-10-2019, 11:16)Basie Wrote: Sorry, in mijn wereld is xxx een variabele en met Google kwam ik ook verschillende opties tegen, en zoals ik al zei heb ik geen verstand van diodes. Bedankt voor de link.

De xxx was inderdaad als variabele bedoeld.
Aangezien er weinig stroom loopt is de kleinste al voldoende. Pak er een een maatje groter en verwerk ‘m inderdaad als terugslagklep (een elektronische terugslagklep = diode) op de manier zoals je het voorstelt.

Klaar!
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.