Speakers voorkant vervangen?
#1
Ik vind dat mijn speakertjes links en rechts in het dashboard vaak kraken, vervormen, trillen bij wat meer bas, net of ze kapot/opgeblazen zijn.Nu mijn vraag: Kan ik deze speakertjes zonder meer vervangen voor andere, zwaardere speakers? In een audiowinkel zei men dat ze in combi stonden met de speakers in de voor portieren, dus deze ook moest vervangen als complete set van 4 stuks. Ik schrok wel ff vd prijs incl inbouw.
Reply

#2
Speakers vervangen is easy-peasy. Vul je profiel even volledig in, wellicht woont iemand in de buurt die je kan helpen.

Het is sowieso verstandig als je speakers vervangt om ze voor en achter tegelijk te vervangen, maar belangrijker is of je voorin een composet hebt of coaxiaal. Dwz: zitten er losse tweeters (meestal te vinden in de buurt van de hoek van je a-stijl, bij de buitenspiegels).
Voor puur alleen aankoop van je speakers kan je voor 100,- klaar zijn. En dan heb je gerust iets knaps.
Reply

#3
(13-06-2017, 08:49)Pauluzz Wrote: Speakers vervangen is easy-peasy. Vul je profiel even volledig in, wellicht woont ieman
d in de buurt die je kan helpen.

Het is sowieso verstandig als je speakers vervangt om ze voor en achter tegelijk te vervangen, maar belangrijker is of je voorin een composet hebt of coaxiaal. Dwz: zitten er losse tweeters (meestal te vinden in de buurt van de hoek van je a-stijl, bij de buitenspiegels).
Voor puur alleen aankoop van je speakers kan je voor 100,- klaar zijn. En dan heb je gerust iets knaps.
Thanks, geen idee wat het zijn. Ik neem aan dat het de originele speakers zijn. Ze zitten gewoon standaard links en rechts onder de voorruit dus idd bij de raamstijl. Voor 100 euro de 2 voorspeakers dus? Ik zal mijn profiel ff updaten. Bedankt voor je reactie.
Reply

#4
Ik zou ook niet weten wat erin zit, maar even een aanname. 16,5 compo set voorin heb je tussen de 60,- en 80,- een mooie middelmoot. 13cm coaxiaal set achterin, tussen 50,- en 70,-

Kom je dus tussen de 100,- en 150,- voor alle speakers excl. inbouwen. Maar dit is dus een aanname, afhankelijk van wat voor maat erin zit. Als je al een prijs hebt ontvangen, zal het daar vast wel bij staan?
Reply

#5
(13-06-2017, 14:47)Pauluzz Wrote: Ik zou ook niet weten wat erin zit, maar even een aanname. 16,5 compo set voorin heb je tussen de 60,- en 80,- een mooie middelmoot. 13cm coaxiaal set achterin, tussen 50,- en 70,-

Kom je dus tussen de 100,- en 150,- voor alle speakers excl. inbouwen. Maar dit is dus een aanname, afhankelijk van wat voor maat erin zit. Als je al een prijs hebt ontvangen, zal het daar vast wel bij staan?
Ow, maar het ging niet om achterin bij de audiodealer. Hij bedoelde de speakers in de voordeuren. Voor een goede set van 4 speakers , dus 2 in de voordeuren, en 2 in het dashboard.Deze 4 speakers zouden alle 4 gelijktijdig vervangen moeten worden, omdat deze op elkaar afgestemd zijn, volgens zijn bewoordingen. Ik heb er totaal geen benul van, maar een wat beter geluidje zonder trillen, of vervorming zou fijn zijn. Zat hier met inbouw,incl speakers, al tegen de 400 euro aan! Misschien zelfs meer, als het meerwerk was.
Reply

#6
Hoe groot zijn de speakers in het dashboard? Zo groot als een plastic bekertje? Dan zit er waarschijnlijk een composetje in. Dat wil zeggen: De speakers in de deuren verzorgen het laag en midden en de speakers in het dashboard de hoge tonen. Bij zo'n set hoort ook een soort van scheidingsfiltertje die de boel inderdaad verdeeld. 400 euro voor een composetje is belachelijk. Zoals Paul aangaf, moet dat ook voor 100 tot 150 euri kunnen. Inbouwen stelt geen reet voor.
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply

#7
(13-06-2017, 15:06)frans de bruijn Wrote: ... Voor een goede set van 4 speakers , dus 2 in de voordeuren, en 2 in het dashboard.Deze 4 speakers zouden alle 4 gelijktijdig vervangen moeten worden, omdat deze op elkaar afgestemd zijn, volgens zijn bewoordingen....

Zoals Nothingmatters al aangaf, dat bedoelde ik dus met een compo set. Lage tonen zitten in de deuren en de hoge tonen (tweeters) bij de dashboard.
Het inbouwen ervan moet niet meer dan 2 uur innemen. Helemaal niet voor iemand die dat werk voor zn broodwinning doet.
Reply

#8
Vervelende alleen is als zo'n inbouwer ziet dat je geen verstand hebt van zaken dat die je dan graag even uitmelken. Ooit een paar mislampen in bumper van Swift willen inbouwen, moest alleen gaten laten boren, had geen haakse boor om er net tussen te kunnen. Met grof geweld hebben ze die geboord helemaal niet netjes, bumper bekrast 34 gulden! Alleen vr de gaten niets inbouwen of zo.Kijk boel slopen kunnen ze allemaal maar netjes werken zodat er niets fout kan gaan? Zo was bij trekhaak al ingebouwd, voor de voeding was de originele voedingdraad doorgesneden en daaraan met 2 kroonstenen doorverbonden met die van trekhaak! Dus aanjager viel bij mij uit, en heb kortsluiting gehad stekker was licht gaan smelten,. Er zit veel rotzooi wat aan je auto zit te prutsen, zijn vele malen erger dan ik als hobbyist
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#9
Jammer dat je zover weg woont, caradio.nl zit in Heerhugowaard. Zeer kundige man en word er altijd top geholpen, nette prijsjes ook.
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#10
Alto van 2010 heeft standaard 10cm speakers in dashboard en 16,5cm in de deuren (als je de luxere uitvoering hebt). Als de deurspeakers er nog niet in zit, zit volgens mij de speakerbedrading er ook niet bij, dus die moet aangelegd worden. Als ik het goed begrijp is dat het geval bij jou.
Beste goedkopere / betaalbare / simpele oplossing is om er een compo in te zetten (2 tweeters, 2 midwoofers en bijbehorende filters), zodat het geluid goed op elkaar afgestemd is.
Beetje compo die lekker klinkt (zelf luisteren) voor op je radio kost je ongeveer 100 euro. In een Alto heb je vrij beperkte inbouwdiepte en daar is de keuze minder in. Dan moeten er nog een paar speaker-adapterringen worden gemaakt of gekocht voor de midwoofers en de tweeters moeten ook goed ingebouwd worden. Dat kost ook wat materiaal en tijd. 16,5cm adapters kosten normaal tussen de 15 en 20 euro. Tweeters inbouwen kan vrij simpel, maar je bent zo weer 5 euro materiaal kwijt. Goede speakerkabels en connectors erbij en je bent weer 10 a 15 euro verder.
Dus ongeveer 140 a 150 euro materiaal.

Dan moeten het nog ingebouwd worden. 2 uurtjes werk en als het tegenzit zelfs 3. De doorvoer van kabels door rubbers naar deur is bijvoorbeeld soms een tijdrovende en vervelende klus. En een goede zaak wil dat goed doen om storingen en schade te voorkomen.
Beetje werkplaatstarief is 60 euro gok ik, dus 150 euro arbeidsloon lijkt me wel schappelijk.

Dan zit je aan 300 euro en dan heb ik echt wel ruim gerekend. Ik weet niet wat voor set ze je wilden verkopen, maar 400 euro is dan wel stevig. Maar als ze een speakerset van 200 wilden verkopen dan gaat het wel hard ja.


Je kunt ook gewoon een setje 10cm coaxiale (2-weg) speakers van Pioneer of Kenwood halen voor 30 euro en die in het dashboard monteren. Dat is al stukken beter dan de standaard speakers die Suzuki monteert. Vervangen is vrij simpel: rooster eraf wippen met een kleine platkopschroevendraaier, speakers losschroeven, kabels loshalen, kabels vastmaken op andere speakers vastmaken, speakers erin schroeven, roosters er op en klaar. 20 minuten werk als je tussendoor nog koffie wilt drinken.
Geen Suzuki meer.
Reply

#11
Voor de thule tussen de portier en carosserie heb ik hard flexipele draad van 3 mm met een oogje eraan en dat scheelt een boel werk!.Het heet een draadtrekker : https://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Draadtrekker.jpg Als je graskantentrimmer van die draad koopt, beetje dik en boort een gat van 1 mm oogje eraan maken en gaan. Even beetje olie op het glijd er zo doorheen. Heb dat ook gebruik om bedrading naar achteren te trekken. Scheelt een boel tijd. En ik doe het liever zelf, houd zo geld over voor leukere dingen als anderen spekken en je leert ook veel van
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#12
De alto uit 2011 van mn vader had voorin de deuren 16.5cm gaten zonder speakers, achterin geen speakers(silverline uitvoering). Kabels waren voorin en achterin ook niet aanwezig! Achterin past 13cm goed. Hier draaien de 4 deurspeakers en sub op de versterker en dat klinkt prima, voorspeakers de lage tonen en hele hoge uitgefilterd via de radioBiggrin
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#13
(16-06-2017, 21:48)swift16vrules Wrote: De alto uit 2011 van mn vader had voorin de deuren 16.5cm gaten zonder speakers, achterin geen speakers(silverline uitvoering). Kabels waren voorin en achterin ook niet aanwezig! Achterin past 13cm goed. Hier draaien de 4 deurspeakers en sub op de versterker en dat klinkt prima, voorspeakers de lage tonen en hele hoge uitgefilterd via de radioBiggrin

Bedankt Jordy, dit bedoelde ik eigenlijk. Ik heb een luxe uitvoering van de Alto, met alles er op en aan. Dus idd ook speakers in de voor- en achter portieren. Maar zoals ik aangaf, vind ik het geluid vd speakers in het dashboard vervormen, trillen, brommen, hoe je het ook noemt.Lijkt soms op het geluid alsof ze opgeblazen zijn, dan weer goed, dan weer vervormd.Dan maar eens kijken voor Pioneer of Kenwood setje. Hoeveel Watt zouden ze moeten zijn? Bedankt voor jullie reacties!!
Reply

#14
Als je zonder versterker gaat werken zou ik zoeken onder de 35w rms. Je radio zal misschien 15w rms per kanaal leveren dus dat is al aan de hoge kant. Zwaardere speakers kunnen wel, maar zullen alleen maar eerder vervormen.
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#15
Bedankt allemaal voor jullie reacties. zal binnenkort eens op zoek gaan!39
Reply

#16
wie heeft ervaring met luidsprekers vervangen nieuwe s cross en een versterker inbouwen...
Reply

#17
Geen ervaring met een s cross specifiek maar enige audiokennis heb ik wel. Wat zijn je plannen precies? Ook andere radio, subwoofer? Speakers verstrekt aansturen of via de radio?
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#18
Dag allemaal,
Ik heb hier ook een suzuki alto staan (bj 2011) en wil de loze speakerruimtes in de voorportieren graag vullen. Ik heb speakers gezien met 4.4 cm inbouwdiepte, maar ook met 6.2 cm. Heeft een van jullie wellicht een idee hoeveel inbouwdiepte er beschikbaar is bij dit model?
Reply

#19
Als je de Alto toch hebt staan, dan zou ik het gewoon eens openmaken en opmeten. Kijk wel of de inbouwdiepte hetzelfde blijft als de ramen opengaan. Bij oudere modellen wilde het nog wel eens zo zijn dat het portierraam achter de speakers terecht kwam na openen.
Reply

#20
Zojuist geprobeerd de speakers in het dashboard los te schroeven (Alto 2010), maar ik kom er niet bij.
Wat voor schroevendraaier o.i.d. hebben jullie gebruikt?
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.