Suzuki Club Nederland Forum
Leon's Ignis Sport. Update remsysteem! - Printable Version

+- Suzuki Club Nederland Forum (https://www.suzukiclubnederland.nl/forum)
+-- Forum: Algemeen (https://www.suzukiclubnederland.nl/forum/forumdisplay.php?fid=4)
+--- Forum: Projecten (https://www.suzukiclubnederland.nl/forum/forumdisplay.php?fid=22)
+--- Thread: Leon's Ignis Sport. Update remsysteem! (/showthread.php?tid=28808)

Pages: 1 2 3


Leon's Ignis Sport. Update remsysteem! - BaLeon - 24-05-2019

Het is al weer een behoorlijke tijd geleden dat ik hier gepost heb. Toch wordt het weer eens tijd om iets met Suzuki's te doen. Ik heb de afgelopen jaren altijd wel een Suzuki in bezit gehad maar vaak werden ze gebruikt voor woon>werk verkeer en was er niet echt de tijd of ruimte om een project te starten.

In 2011 heb ik een Swift GTI gekocht met als doel om deze klaar te maken om af en toe trackdays (vrijrijden, ring, wimedo) te kunnen rijden. Nadat de auto eindelijk weer roadlegal was heb ik deze echter weer verkocht omdat ik door wisseling van werk een goede auto voor woon>werk nodig had. Daarna in 2014 een Cappuccino gekocht maar ook hier bij gebrek aan ruimte en een aankomende verhuizing deze weg gedaan.

In 2016 heb ik uiteindelijk een Ignis Sport gekocht, deze was ook voor woon>werk bedoeld.

[Image: 2016-08-19_Aankoop1.jpg]

[Image: 2016-08-19_Aankoop2.jpg]

In 2018 zijn we dan eindelijk verhuisd naar een huis met voldoende ruimte en een eigen garage (lang gekoesterde wens!). In datzelfde jaar gewisseld van baan waar een auto van de zaak bij hoorde. Lang verhaal kort. De Ignis stond er nog steeds, werkeloos maar een probleemloze auto met potentie.

In de tussentijd wel wat kleine dingen aan de Ignis gedaan:
- Remmen rondom vervangen
- Wielen laten spuiten in origineel wit en nieuwe banden
- Originele koplampen
- Originele uitlaat

Huidige status:
[Image: 2019-02-13_Status1.jpg]

[Image: 2019-02-13_Status2.jpg]

Nu bestaat de wens om een trackday auto te hebben nog steeds. Nu wilde ik eerst de Ignis verkopen en kijken of er wat anders voor terug kon kopen. Maar toch maar besloten lekker bij Suzuki te blijven en te starten met deze auto!

Plannen voor de korte termijn:
- Interieur strippen. Waarschijnlijk gaan de Recaro's eruit dus als er iemand interese in heeft, PM! >> Done.
- Veranderen stuur naar aftermarket >> Done.
- Verwijderen airco systeem >> Done
- 3x meters plaatsen op de plek van de klok (oliedruk, olietemp en watertemp) >> Done
- Groot onderhoud, olie, flush, filters, waterpomp, riemen enz >> Done
- Uitlaat aanpassen, huidige uitlaat rammelt

Na dit weekend weer wat updates verwacht ik.


RE: Leon's Ignis Sport ombouw tot trackday auto - Mafkikker - 27-05-2019

Mooi Leon, stiekem toch best een leuke auto! Wel benieuwd hoe die zich gaat houden als track-toy, zeker ook omdat het een relatief hoge carrosserie is natuurlijk.


RE: Leon's Ignis Sport ombouw tot trackday auto - Walter - 27-05-2019

Mooie plannen Leon.
Interessant om met een Ignis aan de slag te gaan.
Veel plezier en succes met ombouwen 45


RE: Leon's Ignis Sport ombouw tot trackday auto - BaLeon - 27-05-2019

(27-05-2019, 07:41)Mafkikker Wrote: Mooi Leon, stiekem toch best een leuke auto! Wel benieuwd hoe die zich gaat houden als track-toy, zeker ook omdat het een relatief hoge carrosserie is natuurlijk.

Hij is relatief hoog inderdaad. Ze reden er vroeger ook rally's mee dus laten we hopen dat het meevalt Wink


RE: Leon's Ignis Sport ombouw tot trackday auto - Salto - 27-05-2019

Leuk man! Maatje van me is ook bezig met ignis. Wanneer verwacht je je eerste trackdays te kunnen gaan rijden?


RE: Leon's Ignis Sport ombouw tot trackday auto - Mafkikker - 28-05-2019

(27-05-2019, 12:25)BaLeon Wrote:
(27-05-2019, 07:41)Mafkikker Wrote: Mooi Leon, stiekem toch best een leuke auto! Wel benieuwd hoe die zich gaat houden als track-toy, zeker ook omdat het een relatief hoge carrosserie is natuurlijk.

Hij is relatief hoog inderdaad. Ze reden er vroeger ook rally's mee dus laten we hopen dat het meevalt Wink

De Ignis S1600 was qua spoorbreedte 14 centimeter breder als de gewone Ignis Sport.
Dat worden een paar flinke spacers devil


RE: Leon's Ignis Sport ombouw tot trackday auto - Salto - 28-05-2019

Ja ik heb de discussie ook al wel eens gevoerd. De basis is niet fantastisch. Maar lekker rijden is altijd +++


RE: Leon's Ignis Sport ombouw tot trackday auto - BaLeon - 29-05-2019

(27-05-2019, 14:58)Salto Wrote: Leuk man! Maatje van me is ook bezig met ignis. Wanneer verwacht je je eerste trackdays te kunnen gaan rijden?

Doel is om 10 juni even wat rondjes te gaan rijden op Zandvoort tijdens vrijrijden. Wat is je maat aan het bouwen van een Ignis? Ben benieuwd!

Klein beetje voortgang geboekt met de meterhouder:

De originele klok is verwijderd, de behuizing op het dashboard is los gedremeld en een kunststof plaat met 52mm gaten is erin gelijmd.

[Image: 2019-05-29_Meters1.jpg]

[Image: 2019-05-29_Meters2.jpg]

[Image: 2019-05-29_Meters3.jpg]

De volgende stap nu is het opvullen van de gaten met polyester, maken van de kabelboom en het plaatsen van de oliering met sensoren. Snel weer een update!


RE: Leon's Ignis Sport ombouw tot trackday auto - BaLeon - 02-06-2019

Even weer een update.
Meterhouder verder afgemaakt. Oude panty van de vrouw over de meterhouder heen getrokken en daarna in de polyhars gezet:
[Image: 2019-05-29_Meters4.jpg]

Daarna de achterkant gaan vullen met polyester matten:
[Image: 2019-05-30_Meters5.jpg]

Olie adapter ring geplaatst met oliedruk en olietemp sensoren:
[Image: 2019-05-30_Oliering1.jpg]

Signaalkabels netjes in de mesh en door het schutbord:
[Image: 2019-05-30_Oliering2.jpg]

Airco condenser, compressor en alle leidingen verwijderd tot het schutbord:
[Image: 2019-05-30_Aircodelete1.jpg]

[Image: 2019-05-30_Aircodelete2.jpg]

Het oude QSP stuur uit de Cappuccino geplaatst. Meterhouder is hier ook zichtbaar maar moet nog even netjes gemaakt worden:
[Image: 2019-05-31_Dashboard1.jpg]

Achterkant volledig gestript (alles achter de voorstoelen weg):
[Image: 2019-05-31_Gestript1.jpg]

Houdertje gefabriekt voor de el-cheapo actioncam:
[Image: 2019-06-01_Camera1.jpg]


En toen was het tijd om even te spelen op het circuit. Ik had jaren geleden al eens zitten kijken bij Wimedo Autoslalom op het Midland circuit in Lelystad. Het was maar eens tijd om de Ignis uit te gaan laten:
Linkje naar YouTube: https://youtu.be/gKnGQK_xTrI

Aantal opmerkingen over de auto na een dagje rijden:
- Bij hoge buitentemperatuur loopt de olietemp aardig op tijdens zulke korte rondjes. Olietemperatuur voor een run rond de 80 graden, na drie runs achter elkaar 110 graden. Binnenkort op Zandvoort even kijken wat de temperatuur doet;
- Stuur is véél te klein, dit is een 30cm stuur, tijd om een 35cm stuur te plaatsen;
- Rubbers in de achterwielophanging kunnen wel een opfrisbeurt gebruiken;
- Stoelen geven onvoldoende zijdelingse steun en de originele driepuntsgordels zijn ook niet optimaal;
- Straatbanden zijn niet geschikt voor dit soort werk:
[Image: 2019-06-01_Banden1.jpg]


RE: Leon's Ignis Sport ombouw tot trackday auto - Update + Video - Salto - 02-06-2019

je fotos werken niet man!
je filmpje is wel leuk! valt me wel op dat je heel vaak buiten je powerband zit!

Quote:Doel is om 10 juni even wat rondjes te gaan rijden op Zandvoort tijdens vrijrijden. Wat is je maat aan het bouwen van een Ignis? Ben benieuwd!

gewoon een ignis voor circuit. nog niets geks.
vrij rijden is geen aanrader wegens kamikaze piloten. beter een avondsessie driving-fun o.i.d

Quote:Het oude QSP stuur uit de Cappuccino geplaatst. Meterhouder is hier ook zichtbaar maar moet nog even netjes gemaakt worden:

QSP sturen zijn vaak erg slap, ondanks dat je stuurbekrachtiging het sturenn vrij licht maakt is het misschien een idee om iets steviger te gaan

Quote:Aantal opmerkingen over de auto na een dagje rijden:
- Bij hoge buitentemperatuur loopt de olietemp aardig op tijdens zulke korte rondjes. Olietemperatuur voor een run rond de 80 graden, na drie runs achter elkaar 110 graden. Binnenkort op Zandvoort even kijken wat de temperatuur doet;
- Stuur is véél te klein, dit is een 30cm stuur, tijd om een 35cm stuur te plaatsen;
- Rubbers in de achterwielophanging kunnen wel een opfrisbeurt gebruiken;
- Stoelen geven onvoldoende zijdelingse steun en de originele driepuntsgordels zijn ook niet optimaal;
- Straatbanden zijn niet geschikt voor dit soort werk:

-110 is nog niet mega, schokkend, maar op zandvort loop je echt tegen problemen aan als je die kant uit gaat.
een oliekoeler met thermostaat iis geen overbodige luxe. biesheuvel heeft nog wat koelers in de aanbiedig in de vitrine.
-sturen zijn erg persoonlijk. ik heb een heuul klein stuur, en vind het heerlijk. als je een ander stuur pakt, zorg dat het een kwaliteits stuur is. evt Ltec voor budget redenen is ook goed.
-je ophanging achter is zowiezo een probleem, maar rubbers opfrissen kan zowieso geen kwaad.
-klopt. let wel op, als je meer-punts gordels monteert, zorg dat je een goed punt hebt om ze vast te maken. zo niet, gewoon een goede vaste racekuip monteren met een standaard 3-punts.
-semis zijn altijd een goede keus. Nankang AR-1/DNRT interstates/toyo R888/etc zijn je beste gok. geen "halve semis" als NS2R, R1R etc. pakken. en gewoon een 2e setje velgen gebruiken.


RE: Leon's Ignis Sport ombouw tot trackday auto - Update + Video - BaLeon - 02-06-2019

(02-06-2019, 21:32)Salto Wrote: je fotos werken niet man!
Als het goed is fixed!

Quote:je filmpje is wel leuk! valt me wel op dat je heel vaak buiten je powerband zit!

Opzet van het rondje was erg krap, ik heb na de start geschakeld van 1 naar 2 maar daarna alles in de tweede versnelling gedaan. Ik geloof dat het niet helemaal in de powerband ligt maar schakelen kost te veel tijd op dit soort baantjes.


Quote:-110 is nog niet mega, schokkend, maar op zandvort loop je echt tegen problemen aan als je die kant uit gaat.
een oliekoeler met thermostaat iis geen overbodige luxe. biesheuvel heeft nog wat koelers in de aanbiedig in de vitrine.
-sturen zijn erg persoonlijk. ik heb een heuul klein stuur, en vind het heerlijk. als je een ander stuur pakt, zorg dat het een kwaliteits stuur is. evt Ltec voor budget redenen is ook goed.
-je ophanging achter is zowiezo een probleem, maar rubbers opfrissen kan zowieso geen kwaad.
-klopt. let wel op, als je meer-punts gordels monteert, zorg dat je een goed punt hebt om ze vast te maken. zo niet, gewoon een goede vaste racekuip monteren met een standaard 3-punts.
-semis zijn altijd een goede keus. Nankang AR-1/DNRT interstates/toyo R888/etc zijn je beste gok. geen "halve semis" als NS2R, R1R etc. pakken. en gewoon een 2e setje velgen gebruiken.

Het was gisteren een aardig warme dag en de 110 graden heb ik pas na drie runs gezien net na de ronde in de pits. Na een ronde warmt de auto snel op omdat er geen rijwind is natuurlijk. Ik ga meemaken hoe het op Zandvoort gaat, als het te hoog wordt dan is een oliekoeler met thermostaat zeker een optie.

De QSP vind ik qua kwaliteit inderdaad tegenvallen. Ltec is zeker een optie...

Qua gordels, doelstelling is inderdaad een racekuip met 6punts gordel. Gordelogen lassen in de bodemplaat en achter de stoel aan een (nog te lassen) pijp tussen de veerpoten.

Qua banden zijn er veel opties inderdaad, zie de Interstates, uiteraard de Toyo's maar ook veel Federal RS-R voorbij komen. Enig idee van de levensduur van dit soort banden?


RE: Leon's Ignis Sport ombouw tot trackday auto - Update + Video - Salto - 02-06-2019

gave fotos pik!

wij gingen altijd uit van 12 uur echte track time op de voorbanden en 24 op de achterbanden. maar das swift gti ~750kg. jij moet er iets vanaf halen, maar als je ze alleen op trackdays gebruikt valt het reuze mee. interstate prijs kwaliteit is beste denk ik.

ik zou de oliekoeler gewoon gaan doen. want je gaat veel langer trappen. wel meer rijwind, maar nie genoeg.


RE: Leon's Ignis Sport ombouw tot trackday auto - Update + Video - BaLeon - 06-06-2019

Ander stoeltje staat ook al klaar: Sparco Sprint met FIA keur

[Image: 2019-06-06_Stoel01.jpg]

[Image: 2019-06-06_Stoel02.jpg]

[Image: 2019-06-06_Stoel03.jpg]

Mijn zoontje vindt hem ook mooi 39
[Image: 2019-06-06_Stoel04_Wessel.jpg]

Nu nog zijbevestigingsplaten bestellen en twee kokers in de vloer lassen voor vloermontage.


RE: Leon's Ignis Sport ombouw tot trackday auto - Update + Video - BaLeon - 11-06-2019

Gisteren eerste keer op Zandvoort gereden tijdens vrij rijden.

[Image: 2019-06-10_Vrijrijden01.jpg]

Linkje naar filmpje sessie 1: https://youtu.be/dRt5qfccfyI
Linkje naar filmpje sessie 2: https://youtu.be/3FSavfSmeWY

Auto liep erg goed. Uiteindelijk in de tweede sessie een beste tijd gereden van 2:29:42 . Nog wat kunnen spelen met een snelle Starlet en een Clio RS.

Wel is tijdens de tweede sessie de buis van het luchtfilter losgeschoten, was een simpele fix maar toch...

[Image: 2019-06-10_Vrijrijden02.jpg]

Aantal verbeterpunten gevonden:
- Nieuwe stoel + gordels moeten gemonteerd worden, zijdelingse steun kan echt beter
- Het 30cm stuurtje was eigenlijk best prettig op het circuit. Ik denk dat ik voor de tussenmaat ga (33cm).
- Ophogen versnellingspook + shortshifter maken/plaatsen. Pook moet een cm of 10 hoger komen zodat de afstand stuur > pook korter wordt.
- Verbeteren remmen en koeling van de remmen, remmen hadden het erg zwaar. Andere remblokken is eigenlijk een must. Ik weet niet of MK6 remklauwen passen maar dat gaat wel een optie zijn.
- Banden en negatief camber. Slijtage en vervorming aan de buitenkant van de band is nu te veel, negatief camber zou dat moeten oplossen.
- Koeling motor/olie. Olietemp was rond de 115gr. Plan is om de motorkap bij de scharnierpunten op te hogen zodat warme lucht beter uit het motorruim kan ontsnappen. Daarnaast zit er nu een gapend gat in de voorkant van de auto waar voorheen de airco condenser zat. Ik denk dat daar een plaat in gaat wat er voor moet zorgen dat alle lucht door de radiator heen moet.


RE: Leon's Ignis Sport. 1e keer Zandvoort is een feit. Foto's + Video's - Tomswiftswiftswift - 11-06-2019

Leuk die filmpjes. Ik heb ze helemaal gekeken. Ik heb eventueel nog swift mk6 remblokken van bosch.. Nieuw in de doos.. Aangezien mijn swift sport verkocht is.


RE: Leon's Ignis Sport. 1e keer Zandvoort is een feit. Foto's + Video's - Mafkikker - 12-06-2019

Ik heb volgens mij weleens ergens gelezen dat de klauwen van een MK6 Sport zouden moeten passen, ik weet alleen niet meer waar.


RE: Leon's Ignis Sport. 1e keer Zandvoort is een feit. Foto's + Video's - Salto - 13-06-2019

Quote:Verbeteren remmen en koeling van de remmen, remmen hadden het erg zwaar. Andere remblokken is eigenlijk een must. Ik weet niet of MK6 remklauwen passen maar dat gaat wel een optie zijn.

Ik zal je filmpjes nog eens bekijken, maar je kunt een hoop winnen door korter remmen en bijremmen met motor. Ook zou ik ducts in je voorbumper maken voor koeling, en daarnaast als je het nog niet gedaan hebt nieuwe schijven en ferodo remvloeistof.

Quote:Banden en negatief camber. Slijtage en vervorming aan de buitenkant van de band is nu te veel, negatief camber zou dat moeten oplossen.

Semi slicks doen een hele hoop, en een goeie 2.3 graden camber ook.

Quote:Koeling motor/olie. Olietemp was rond de 115gr. Plan is om de motorkap bij de scharnierpunten op te hogen zodat warme lucht beter uit het motorruim kan ontsnappen. Daarnaast zit er nu een gapend gat in de voorkant van de auto waar voorheen de airco condenser zat. Ik denk dat daar een plaat in gaat wat er voor moet zorgen dat alle lucht door de radiator heen moet

Scharnierpunten ophogen werkt averechts, niet doen.
Gewoon lucht door de radiateur geleiden en een olie koeler. Evt radiateur upgraden

Al met al leuke filmpjes, zoals eerder gezegd.. vrij rijden is chaos.
Denk eraan iets langer gas te houden op schijvlak.. je lift nu vrij gevaarlijk. Lijnen zijn super, dat wel.


RE: Leon's Ignis Sport. 1e keer Zandvoort is een feit. Foto's + Video's - BaLeon - 13-06-2019

Allereerst thanks voor de tips! Jullie hebben afgelopen jaren natuurlijk een hoop ervaring opgedaan en weten wat wel en wat niet werkt. Dat helpt mij enorm om de juiste beslissingen te nemen!

(13-06-2019, 03:17)Salto Wrote: Ik zal je filmpjes nog eens bekijken, maar je kunt een hoop winnen door korter remmen en bijremmen met motor. Ook zou ik ducts in je voorbumper maken voor koeling, en daarnaast als je het nog niet gedaan hebt nieuwe schijven en ferodo remvloeistof.
Remmen (schijven en blokken) zijn nieuw maar origineel. Remvloeistof moet ik nog vervangen. Ducts ga ik binnenkort mee beginnen. Tips wat betreft remmen ga ik de volgende keer op focussen.

Quote:Scharnierpunten ophogen werkt averechts, niet doen.
Gewoon lucht door de radiateur geleiden en een olie koeler. Evt radiateur upgraden
Motorkap gewoon vlak laten dus?

Quote:Al met al leuke filmpjes, zoals eerder gezegd.. vrij rijden is chaos.
Denk eraan iets langer gas te houden op schijvlak.. je lift nu vrij gevaarlijk. Lijnen zijn super, dat wel.
De eerste sessie was inderdaad gekkenwerk. Deurklink aan deurklink... Ik had vooraf niet verwacht dat je zo ongelofelijk veel achter je moet blijven kijken wat daar gebeurd... Tweede sessie reed ik in het begin lekker vrij zonder veel verkeer, dan is het erg goed te doen.

Je bedoelt pas remmen na het heuveltje voor het scheivlak? Auto voelt daar wel licht inderdaad. Ik had nu niet voldoende vertrouwen in de remmen om later te liften en remmen. Is dat ook de reden dat het net voor het scheivlak vaak mis gaat? Omdat ze te vroeg gaan liften/remmen en daardoor de controle over de achterkant verliezen?


RE: Leon's Ignis Sport. 1e keer Zandvoort is een feit. Foto's + Video's - Salto - 13-06-2019

(13-06-2019, 12:18)BaLeon Wrote: Allereerst thanks voor de tips! Jullie hebben afgelopen jaren natuurlijk een hoop ervaring opgedaan en weten wat wel en wat niet werkt. Dat helpt mij enorm om de juiste beslissingen te nemen!
We blijven prutsers, maar hoe meer je prutst, hoe meer je leert.

Quote:Remmen (schijven en blokken) zijn nieuw maar origineel. Remvloeistof moet ik nog vervangen. Ducts ga ik binnenkort mee beginnen. Tips wat betreft remmen ga ik de volgende keer op focussen.

EBC yellowstuff pakken of evt kijken voor carbon lorraine CL5+ blokken. Schijven niet te druk om maken, je kan een EBC schijf pakken, maar das een hoop geld.
Als je blokken hebt met wat meer bite kun je harder en later remmen, dus heb je minder lang je voet op je rem, dus zou je in theorie veel minder last moeten hebben, zeker omdat de blokken ook op hogere temperaturen werken.
Ferodo remvloeistof helpt ook mee. Kookpunt veel hoger.
Misschien dst het dan niet eens nodig is om met ducting en alles aan de gang te gaan

Quote:Motorkap gewoon vlak laten dus?

In theorie is de scheiding motorkap/voorruit een hoge druk gebied en je motorruimte een lage druk gebied. Dus geen effect of averechts.

Quote:De eerste sessie was inderdaad gekkenwerk. Deurklink aan deurklink... Ik had vooraf niet verwacht dat je zo ongelofelijk veel achter je moet blijven kijken wat daar gebeurd... Tweede sessie reed ik in het begin lekker vrij zonder veel verkeer, dan is het erg goed te doen

Je bedoelt pas remmen na het heuveltje voor het scheivlak? Auto voelt daar wel licht inderdaad. Ik had nu niet voldoende vertrouwen in de remmen om later te liften en remmen. Is dat ook de reden dat het net voor het scheivlak vaak mis gaat? Omdat ze te vroeg gaan liften/remmen en daardoor de controle over de achterkant verliezen?

Ja, dat is de chaos van vrij rijden. Je rijdt tussen allemaal amateurs die allemaal 20 minuten hebben om hin ding te doen. Als je een 4 of 8 uur trackday pakt is dit helemaal niet het geval.

Je houdt je gas vast tot je over de heuvel bent.
Liften of remmen met een auto die instabiel is daar is een no-go.
Daar zijn genoeg filmpjes van.
Je hebt daar alle ruimte om rustig te remmen (1 stamp op het pedaal werkt prima) en die bocht in te sturen NA de heuvel.
Je kunt daar ook de middenlijn pakken, dan creeer je nog meer ruimte en is het asfalt ook wat vlakker.

Wel gaaf man, ik ben benieuwd hoe je verder gaat vanaf hier


RE: Leon's Ignis Sport. 1e keer Zandvoort is een feit. Foto's + Video's - remytjuh1994 - 13-06-2019

Leuke trackday Ignis van je, Leon!

Die ouwe Starlet is van een maat van mij, hij heeft dr laatst een 1.5 Paseo motor in gehangen met 90 pk. Dat is dus serieus rap in zo’n lichte auto!
Hij vond t leuk met je gereden te hebben, dank daarvoor! 45