uitstoot te veel voor apk (en nog steeds brandstofpompprobleem)
#1
Vandaag me mk1 voor de apk gebracht en is afgekeurd op de uitstoot, want die zou 7 zijn en mag maar 0.5 zijnPuzzled .

Geen id wat et allemaal inhoudt, maar heeft iemand een id hoe dit op te lossen is?

Verder wassie ook afgekeurd op de kentekenplaatverlichting en de rechter wielmoer zou los zitten, dus verder wel ok, en dat voor ruim 19 jaar oudBiggrin

Heb trouwens ook de zoekfunctie gebruikt maar kon niks vinden.


Verder zit ik ook nog steeds met et kloteprobleem van die brandstofpomp.
Af en toe als ik em start slaatie aan maar blijft et check engine lampie branden.
Als ik dan gas geef gaat ie ff toeren draaien en dan pleurtie uit en krijg em dan heeeel moeilijk weer aan.
Dan is et echt kutten en wachten tot et checkengine lampie uit gaat en dan pas kan je er mee wegrijden.
Reply

#2
Maak je luchtfilter eens schoon kijk eens of die erg vies is . Zit er een kathalisator onder zon hok? Zo ja heb je best kans dat hij kapot is.

Ik heb ooit ook eens verhalen gehoord over em valse lucht te laten trekken, dat de Co dan minder word.. maar wat daarvan waar is?
Reply

#3
Quote:Originally posted by RickH
Maak je luchtfilter eens schoon kijk eens of die erg vies is . Zit er een kathalisator onder zon hok? Zo ja heb je best kans dat hij kapot is.

Ik heb ooit ook eens verhalen gehoord over em valse lucht te laten trekken, dat de Co dan minder word.. maar wat daarvan waar is?

Luchtfilter heb ik al een paar keer nagekeken en is schoon, kat zit er niet onder, is een mk1 en heeft standaard al geen kat (S6 op kenteken), uitlaat is trouwens ook zo goed als nieuw.


Ken et proberen maar wil et niet als tijdelijke oplossing gebruiken, maar gewoon dattie goed is, ook voor de volgende APK
Reply

#4
Nou dat vind ik wel errug raar hoor dat ze m daarop afkeuren??
Je hebt geneens een KAT!
En een 4gasmeting hoef jij ook niet?
En dan ineens 7 i.p.v. 0.5??
Heel apart?
Vond de keurmeester dit ook niet vreemd?
En hij had ook geen reden voor de astronomisch hoge CO??
Bel nog eens naar een paar Suz dealers voor dit probleem?
Als t alleen t luchtfilter is dan moet ie zowat dicht zitten,dus dat lijkt me ook niet.
Neej t moet echt iets aparts zij dan lijkt me,maar wat??
Nou ik hoop dat iemand op t forum je evt. nog kan adviseren en anders ff dealer belluh?
Succes.
Link naar mijn oude liefde!
http://www.cardomain.com/ride/311033
Reply

#5
lambda sensor defect?
en geloof dat een mk1 een stelschroefje heeft op de ECU, misschien dat je hem daar wel binnen de waardes mee kunt afstellen
Reply

#6
mk1 heeft geen lambda. Er zit zo ie zo niet zo veel op die motor.
Er zit idd een stelschroef op de ecu maar daar zou ik niet te veel aan komen.Er zit er ook 1 op de gas klep die gewoon zo ver mogenlijk dicht zetten voor de keuring dat helpt vaak wel en na de keuring gewoon weer open.
No Rotor No Motor
[Image: rhcpbanner.jpg]
Reply

#7
Quote:Originally posted by Mauspeed
lambda sensor defect?
en geloof dat een mk1 een stelschroefje heeft op de ECU, misschien dat je hem daar wel binnen de waardes mee kunt afstellen

Lambda zou et idd evt kunnen wezen, maar stelschroefje op de ECU?
Dan moet ik die eerst vinden, want die zit niet onder de dash als bij een mk2 en opvolgend...

@insane

Keurmeester deed niet echt raar ofzo, dus neem aan dattie et niet zo vreemd vondt.
Kan idd naar een paar suzidealers bellen maar die zullen et ook niet zo weten en alleen maar vragen om langs te komen, en dat gaat dan alleen maar meer knaken kosten.
Reply

#8
Quote:Originally posted by Blurky
Quote:Originally posted by Mauspeed
lambda sensor defect?
en geloof dat een mk1 een stelschroefje heeft op de ECU, misschien dat je hem daar wel binnen de waardes mee kunt afstellen

Lambda zou et idd evt kunnen wezen, maar stelschroefje op de ECU?
Dan moet ik die eerst vinden, want die zit niet onder de dash als bij een mk2 en opvolgend...

@insane

Keurmeester deed niet echt raar ofzo, dus neem aan dattie et niet zo vreemd vondt.
Kan idd naar een paar suzidealers bellen maar die zullen et ook niet zo weten en alleen maar vragen om langs te komen, en dat gaat dan alleen maar meer knaken kosten.

Ecu zit gewoon aan de bestuurders achter de zekering kast.
No Rotor No Motor
[Image: rhcpbanner.jpg]
Reply

#9
Dan moet ik toch nog eens goed kijken, heb em er laatst niet zien zittenTongue
Reply

#10
Goed kijken maar eerst op de gas klep proberen te stellen. Is veele maalen makkelijker.
No Rotor No Motor
[Image: rhcpbanner.jpg]
Reply

#11
Ja maar dan nog kan ik et niet zelf meten oftie aan de goeie co waarde zitCry
Reply

#12
Nee maar je kan hem wel helemaal dicht draaien dan een half slagje open.
Dan gewoon starten hij zal misschien een beetje hoerig lopen maar ja dat maakt niet uit en hem dan gewoon brengen voor een meting. Dan moet het bijna wel goed zijn.
En als ie helemaal niet loopt gewoon iets verder open draaien tot ie wel loopt.
of gewoon even uit leggen aan het keurings station waar die schoef zit dan kunnen ze hem aan het apparaat wel even afstellen.
No Rotor No Motor
[Image: rhcpbanner.jpg]
Reply

#13
Quote:Originally posted by Razor Burn
Nee maar je kan hem wel helemaal dicht draaien dan een half slagje open.
Dan gewoon starten hij zal misschien een beetje hoerig lopen maar ja dat maakt niet uit en hem dan gewoon brengen voor een meting. Dan moet het bijna wel goed zijn.
En als ie helemaal niet loopt gewoon iets verder open draaien tot ie wel loopt.
of gewoon even uit leggen aan het keurings station waar die schoef zit dan kunnen ze hem aan het apparaat wel even afstellen.

Das een oplossing ja, maar liefst heb ik em ... goed lopend met een goeie co, zou toch moeten kunnen, er is niks aan gedaan, auto is helemaal orgineel Puzzled

maargoed ik laat em iig dan eerst wel ff keuren met die stelschroef dicht.
Reply

#14
ff op MSN over gehad met een bekende die het zelfde probleem gehad heeft met een oude Honda Integra:


Hé, dat probleem heb ik met mijn auto ook gehad!
Eerste keer was het een Condensator die 'm af liet slaat zodra hij warm werd... de 2e keer was het een relais.
Condensator zit aan de ontsteking... en die relais stuurt de ECU aan.

Ik weet het ook niet Puzzled
Reply

#15
Quote:Originally posted by dreeke
ff op MSN over gehad met een bekende die het zelfde probleem gehad heeft met een oude Honda Integra:


Hé, dat probleem heb ik met mijn auto ook gehad!
Eerste keer was het een Condensator die 'm af liet slaat zodra hij warm werd... de 2e keer was het een relais.
Condensator zit aan de ontsteking... en die relais stuurt de ECU aan.

Ik weet het ook niet Puzzled

Probleem is er niet alstie al draait, want dan blijftie ook draaien en gewoon rijden.
Het is echt alleen als ik em wil starten, meestal alstie kort daarvoor al een keer aan gestaan heeft. als ik em sóchtens start om naar me werk te gaan ofzo, doetie et wel beter, start wel, maar de brandstofpomp blijft wel ff draaien, echt heel vaag, snap er geen ruk van.
Reply

#16
Integra says:
Distributieriem stat wel perfect op tijd?
Integra says:
Als één van de nokkenassen niet perfect op tijd staat, kan ie wel lopen (zelfs heel mooi) maar op een gegeven moment kan de ECU flippen... zou ook de hoge uitstoot verklaren (Heb ik ook gehad met de oude Integra met enkele nokkenas.... stond 6 tanden verschil!)
Reply

#17
Ik kwam dit nog tegen in het voertuigreglement:

Quote:5.2.11.6 lid d. De uitlaatgassen van personenauto's met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor:
niet meer dan 0,5% vol koolmonoxide bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 en het voertuig is uitgerust met een brandstofdoseringssysteem dat de mengverhouding van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen

Volgens Razor Burn heeft een Mk1 geen lambda, waar deze bepaling naar verwijst, dus gelden er andere eisen voor deze auto:

Quote:5.2.11.6 lid b. De uitlaatgassen van personenauto's met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor:
niet meer dan 3,5% vol koolmonoxide bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986

6 vol% CO is nog te hoog, maar er zit wel een heel verschil tussen 0,5 en 3,5 vol%.

Swift GTi 01-01-07 t/m 14-09-07: [Image: 190328_6.png]
Ibiza FR TDi 14-09-07-nu: [Image: 202764_4.png]
Reply

#18
Even een quote van Beun:

Quote:is het een mk1 blok met mk1 computer?
zo ja dan heb je geen lambda sensor en kan je het co afstellen op de computer door het
pot metertje te verdraaien.

Of (als t er op een mk1 ook opzit):
[Image: vacuum.jpg]
[Image: slang.jpg]
Even slangetje lostrekken.
Je auto gaat dan wel rot lopen dus ik weet niet of het de keurmeester het dan wel goed vind.
Anders kan je dit slangetje evt. vervangen door een exemplaar met "lekkage" Wink

Dit heb ik allemaal gevonden dmv te zoeken op de termen: "co afkeur".
Dus ik weet niet waar jij op gezocht heb ? Tongue

Sterkte ermee!

Ik weet niet hoeveel verschil er in de uitlaat van een mk1 en mk3 zit.
Anders kan je evt. ook ff je kat overgooien 39 mk3 > mk1.
Aangezien de mk1 er geen heeft?
Swift GTi Turbo Biggrin
V-TEC powered GTi Zzzz
Toch weer turbo 39
En nu??
Reply

#19
Over die stel schoef ik heb zelf ook een mk1 gehad die te veel co had.
Toen heb ik het precies het zelfde gedaan. De motor is nou 1 maal wat ouder dus alles luistert niet zo nou meer dat kan ook voor een hoogere uitstoot zorgen. Maar als er een nokken as verkeer zou staan moet je dat wel merken in het vermogen. En een slangetje los trekken kan altijd nog maar er zit gewoon een stel schroef ik zou er gewoon even naar kijken. Misschien heeft iemand in het verleden wel gedacht wat doet dit schroefje en open draaien maar. En blijft die pomp altijd draaien op contact? Het kan zijn dat er wat in de aanstuuring stuk is gegaan en dat ze een ander aansturngs punt hebben genomen dat niet afslaat.
No Rotor No Motor
[Image: rhcpbanner.jpg]
Reply

#20
Ben vandaag bij de dealer langsgereden en die zeiden dat het waarschijnlijk een vaccuumprobleem is(scheur in een slangetje), wat meer bij de mk1 GTI's schijnt te zijn, wat ook (zo denk ik dan) weer het probleem kan zijn met de pomp, die dan geen druk op kan bouwen en blijft draaien...

Of denk ik nu weer verkeerd?

Ze hadden et er ook over dat vaccuumslangetje tussen de klepdeksel en injectie los te halen, dat daarmee ook je co naar beneden ging (en dat voor een dealerPuzzled 37 )
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.