voorpoten wel erg hoog swift 1.0 1998
#1
goedemiddag,

Zo nu en dan neus ik eens op dit forum als ik er even niet uit kom Smile en dit is weer even zo'n moment.

Ik heb mijn swift grondig aangepakt, voeten bak links en rechts gelast en dorpel/gootje onder de passagiersstoel. Daarnaast de remklauwen voor gereviseerd en de schijven plus blokken vervangen.

Toen ik toch bezig was gelijk de voorwielophanging aangepakt. Alles ontroest, linker draagarm in zijn geheel vervangen voor een nieuwe (fusee was gaar).

bij montage de auto laten zakken op houten balken en toen pas de draagarm rubbers vastgezet.

Nu komt het:

voor kan ik mijn vuist makkelijk tussen band en spatbord drukken en heb ik zelfs ruimte over, en achter is het precies een vuist. Zit een cm verschil in. Daarnaast staan de wielen aan de voorzijde naar binnen aan de onderkant (positief camber).

[Image: camber.jpg.pagespeed.ce.n6lHEavB9v.jpg]

Mijn banden slijten aan de buitenkant als een malle, en laten uitlijnen heeft zo ook niet echt zin. Ik kan helemaal niks aanpassen qua camber aan de swift. Veerpootschotels draaien maakt ook geen verschil. Het is net of de vering veel te zwaar is voor de auto?

Iemand hier ervaring mee?
Reply

#2
veel swifts van 89-03 staan volgens mij aan de voorkant iets hoger. kan het zijn dat het je nu extra opvalt? als 1cm al veel is...kan het zijn dat je nog een paar mm zakte of rij je nu al een tijdje? kan je de positieve camber bepalen om te kijken in hoeverre het afwijkt van "normaal"? ik probeer mee te denken ..vind het lastig te bepalen op afstand Wink
39



Reply

#3
Aan de voorkant kun je de camber aanpassen met de twee bouten die fusee aan schokbreker verbinden.
[Image: rm7vFv2.png]
Reply

#4
Bedankt voor de tips!

De hoeveelheid camber durf ik zo niet te zeggen. Zal een graad of 10 zijn. Je ziet als je voor de auto kijkt dat de hoek van de voorwielen behoorlijk anders is dan de achterwielen.

Camber veranderen met de bevestiging veerpoot/fusee heb ik geprobeerd, maar dat is echt minimaal wat er aan speelruimte is.

Heb nog een rondje rondom mijn werkplaats gereden (prive terrein) met alle bouten en moeten los wat met de ophanging te maken heeft. Dit met de gedachte dat ie dan wellicht verder zou zakken. Maakte echter geen verschil, dus alles maar weer goed vastgezet.

Met de verenspanners op 1 poot heb ik hem wel visueel in de zelfde hoek gekregen als de achterwielen.

Wellicht verlagingsveren monteren?

Moet nog nieuwe voorbandjes hebben, maar niet voordat de ophanging goed staat Smile

Oh ja, de voorbanden hadden voor de operatie aan de buitenzijde wel meer slijtage dan de binnenzijde dus het kan zijn dat dit al veel langer het geval is maar dat het nu pas opvalt.

Echter was dat verschil in slijtage niet extreem groot.
Reply

#5
Met de onderste bevestigings punten aan de voorzijde van de draagarmen kun je ook nog wat spelen, maar hier verander je ook caster mee.
[Image: rm7vFv2.png]
Reply

#6
Mijn 1.0 Eco van 2002 steigerde ook altijd, motortje weegt gewoon te weinig.
Verlagingsveren monteren kan, maar bij mij bleef je een verschil zien. (Komt ook vaak door de lading, ik heb altijd gereedschap en een sub-kist achterin liggen. )
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#7
doe eens gek, laat hem eens uitlijnen.
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#8
(26-09-2017, 01:17)Salto Wrote: doe eens gek, laat hem eens uitlijnen.

Dat dus
Reply

#9
Ik ben idd zo ver dat ik hem maar naar de garage breng voor uitlijning. alles bij langs gegaan, geen speling/gare rubbers/rotte fusees of andere ongein gevonden. Kofferbak is leeg Tongue geen subwoofer of andere lading.

En anders kan ik er net zoals mijn pa in de jaren 70 met zijn simca 1000 gewoon een grindtegel in gooien. Voorin welteverstaan.
Reply

#10
(26-09-2017, 13:24)petros666 Wrote: Ik ben idd zo ver dat ik hem maar naar de garage breng voor uitlijning. alles bij langs gegaan, geen speling/gare rubbers/rotte fusees of andere ongein gevonden. Kofferbak is leeg Tongue geen subwoofer of andere lading.

En anders kan ik er net zoals mijn pa in de jaren 70 met zijn simca 1000 gewoon een grindtegel in gooien. Voorin welteverstaan.

vraag me af of dat camber nog zo is als je in de auto zit, en zeker met 2 personen ?
is toch gauw gemiddeld 150-200 kilo wat op de veren gaat drukken tijdens rijden ?
maw, een lege auto moet sowieso een positief camber hebben.

en als laatste kan je de veer iets inkorten ? 1 ring eraf ....

Reply

#11
Quote:Vraag me af of dat camber nog zo is als je in de auto zit, en zeker met 2 personen ?
is toch gauw gemiddeld 150-200 kilo wat op de veren gaat drukken tijdens rijden ?
maw, een lege auto moet sowieso een positief camber hebben.
.
en als laatste kan je de veer iets inkorten ?

Je zit er volledig naast.
Ten 1e moet je ten aller tijden iet aan negatief camber hebben, omdat je auto overhelt in bochten onder andere.
Ten 2e als er meer gewicht in zit komt er heel weinig camber bij omdat je auto niet mega ver inzakt, maar ook door het ontwerp van de vering.

Veer inkorten is potentieel levensgevaarlijk, dus altijd een afrader.
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#12
(07-10-2017, 12:59)Salto Wrote: Veer inkorten is potentieel levensgevaarlijk, dus altijd een afrader.

want ?
Reply

#13
Zomaar een ring van de vering eraf slijpen lijkt me ook niet zo slim idee.
Je gaat dan iets veranderen aan die veer waardoor het juist onstabiel word, verslapt en kan in stukken springen.
Kortom het werk waar hij voor bedoeld is, niet meer uit te kunnen voeren.

Koop/bestel dan een verlagings setje voor de voorkant, en zet die erop mits je de spullen er voor hebt.
Of laat het door de garage doen.
Vind ik persoonlijk veiliger, maar goed het is ieder zijn of haar eigen keus.
Kost wellicht iets meer dan zelf doen, wel veiliger
Reply

#14
Een veer kan los in de zitting komen te liggen en wegspringen.
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.