Rob's Swift Cabrio: In de steek gelaten door de cabrio (P32)
#1
Hallo allemaal,

Ik zal met effe voorstellen. Ik ben Rob, getrouwd met Shirley, woon in Heerlen en ben inmiddels 55 jaar.

Sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van een Suzuki Swift 1.3 cabrio uit 1994. Heb hem gekocht bij een oudere man van bijna 70. De cabrio was van zijn vrouw en die durfde geen auto meer te rijden. Hij zelf vond het zonde dat de cabrio maar voor de deur stond en heeft hem dus te koop gezet.

Ik was al geruime tijd op zoek naar een cabrio, maar wilde geen "grote" cabrio meer hebben. Ik had van 2002-2007 een Opel Kadett cabrio, maar sinds m'n dochter pas de deur uit is en m'n zoon weinig interesse heeft in auto's, is een 2-zitter voldoende voor ons.  En dus leek me een Toyota MR2 of Mazda MX5 ook wel leuk als cabrio. Maar helaas, die past niet in onze beurs, dus werd het een Swift.

De cabriokap is wel aan vervanging toe, de achterruit laat links en rechts los van de kap en zal gerepareerd of vervangen moeten worden. Daarnaast is de motorkap erg verweerd, maar dat hoop ik op te kunnen poetsen.

Ik had al wat posts op dit forum gelezen over roestvorming bij de Swift, maar de enige roest die ik tot nu toe ben tegen gekomen, is aan de dorpel, daar waar de deuren eindigen. De Swift is pas APK gekeurd en geldig tot midden januari 2015.

Het stuur wat er nu in zit is een "benneton" stuur, oerlelijk en gaat er dus uit. Ik heb nog een universeel stuurtje liggen. Hoop alleen dat de naaf past.

Plaatjes bij het praatje:

Foto's onderweg naar huis genomen:

[Image: IMAG0518_zpsd3f91287.jpg]
[Image: IMAG0517_zps9656b62d.jpg]
[Image: IMAG0516_zps0fb59a15.jpg]
[Image: IMAG0002_zps233a147b.jpg]

En eenmaal thuis op de oprit:

[Image: SAM_1946_zpsf29e3439.jpg]
[Image: SAM_1945_zps9215a4a2.jpg]
[Image: SAM_1943_zpscd71ad4d.jpg]
[Image: SAM_1942_zps11373a66.jpg]
[Image: SAM_1941_zpsc3c4eb40.jpg]
[Image: SAM_1936_zpscc4a9063.jpg]
[Image: SAM_1947_zpsc8a54aa5.jpg]

Zal binnenkort een workshop starten op dit forum.

Groet,
Rob
Reply

#2
Welkom hier! En nette cabrio! Stond de cabrio onder een carport oid bij de vorige eigenaren? Dan kan de roest nog wel eens meevallen.

Zo te zien zit er ook een verkeerde voorbumper op, een rode mk3 gti voorbumper (je huidige achterbumper is ook een gti bumper) is vast wel te vinden op dit forum (of marktplaats)!

Ook zie ik dat er mk2 gti kuipstoelen inzitten. De mooiste, zachtste en best zittende naar mijn mening!

Een origineel stuur is overigens ook nog wel op dit forum te vinden en indien nodig een motorkap ook nog wel.

Wat bedoel je met workshop? Updates aan je auto kun je in je wie is wie bijhouden en als je er echt een project van ga maken kan je dit bijhouden in een projecttopic.
Reply

#3
Dank je voor de tips !

Het zal geen project worden, dus alle updates zal ik in dit topic bijhouden. Dacht dat ik me hier alleen mocht voorstellen.



Reply

#4
Nette cabrio! 39.
Tussenstop gemaakt in Roermond toevallig? In de parkeergarage onder de Mediamarkt? 42
Reply

#5
De bumper is inderdaad niet origineel, zal waarschijnlijl gewoon een paaltje zijn geweestTongue dan is sloopbumper goedkoopste oplossing.

Een swift cabrio vind ik zelf ook een erg geinig autootje, lekker klein licht en japans39
Heel veel plezier ermee!
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#6
Welkom! Leuke cabrio en inderdaad effe wat nieuwe plaatonderdelen en roestwegwerken!
Parkeren is één vak. Geen 2 vakken.
Reply

#7
Dank jullie voor de reacties !

(27-02-2014, 01:50)Nemesis Wrote: Nette cabrio! 39.
Tussenstop gemaakt in Roermond toevallig? In de parkeergarage onder de Mediamarkt? 42

Ja, klopt, is idd in het retail park in Roermond. Bij Heuts automaterialen daar in de buurt nog koelvloeistof en remvloiestof gehaald, want die waren allebei bijna leeg.

Reply

#8
Vandaag niet stilgezeten met dat mooie weer buiten.

Allereerst dat lelijke stuur eruit gehaald en een Luisi stuur erin gemonteerd. Lekker simpel, wat groter en meer zicht op de tellers.

[Image: SAM_1955_zpsdad91cbe.jpg]

Daarna begonnen aan het dak. De duct tape verwijderd en 2 lapjes rubber aan de buitenkant geplakt (links en rechts ) en 2 aan de binnenkant.

[Image: SAM_1948_zps1a6b6e15.jpg]
Rubber voor de binnenkant:
[Image: SAM_1950_zpsd21494d5.jpg]
Rubber voor de buitenkant.
[Image: SAM_1949_zps3bd15085.jpg]

De tribal sticker ook van het achterraampje gepulkt. Wat een ellende om dat er af te krijgen. Heb geen nagels meer over; met een mesje durfde ik er niet aan te beginnnen.
Van het resultaat heb ik nog geen foto. Zal er morgen een maken.
Dit rubber is tijdelijk; ik ga toch nog de kap vervangen, maar dat wordt pas in de zomer.
Daarna de binnenkant van de motorkap. Foto's voor en na.

Voor:
[Image: SAM_1951_zps2512d904.jpg]
Na:
[Image: SAM_1958_zpsf70ee2a7.jpg]

En de motorruimte.

Voor:
[Image: SAM_1952_zps0cab430d.jpg]
Na:
[Image: SAM_1957_zpsa19698cb.jpg]

Ben nog niet helemaal tevreden met het resultaat. De kleppendeksel ga ik nog spuiten, als ik de kleppen ga stellen en de pakking vervang.

En dan, wie kan mij vertellen welke schakelaar hier heeft gezeten?
Er bungelt wel een connector achter.
[Image: SAM_1956_zps4fb87e21.jpg]

Groet,
Rob
Reply

#9
Mist achterlicht als het goed is
Reply

#10
Goed bezig manSmile
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#11
Nee, mitch... Die zie je nog zitten.
Mistlampen voor zit in de tellerbak rand maar zal vanwege de andere voorbumper verwijderd zijn.
Daar zit de koplamp hoogte verstelling doorgaans.

Ik wil een stoffen dak laten overkomen uit de US, doe je mee Rob? Scheelt mogelijk weer in de kosten 39
Reply

#12
Ik heb je een pb'tje hierover gestuurd.
Reply

#13
Weer een dagje gesleuteld aan de cabrio. Om te beginnen een foto van de kap, waar ik tijdelijk 2 stroken rubber op heb geplakt.

[Image: SAM_1959_zpsf3b49aa2.jpg]
[Image: SAM_1960_zps9d5babea.jpg]
[Image: SAM_1961_zpsccb7a834.jpg]
En zoals je ziet is die lelijke tribal er van af.

Toen begonnen aan de motorkap. Zo zag die uit, helemaal verweerd:
[Image: SAM_1962_zpsaafad84b.jpg]
[Image: SAM_1963_zpse6f2e784.jpg]
En het logo is er van af gesloopt.
[Image: SAM_1964_zpse9fe062a.jpg]

De ruitensproeiertje er uit gehaald, poetst wat makkelijker.
Na 2 keer met Commandant4 erover heen (niet met het handje, maar met de machineSmile) is dit het resultaat:
[Image: SAM_1965_zps6037ecaa.jpg]
[Image: SAM_1966_zpsc9f0ed3f.jpg]

Daarna de motorkap geclayed en turtle wax er over heen:
[Image: SAM_1967_zps8856ac64.jpg]
[Image: SAM_1968_zpsb7d179d5.jpg]
[Image: SAM_1969_zps4ee69cd4.jpg]
[Image: SAM_1984_zps89de45c4.jpg]
[Image: SAM_1985_zps11341382.jpg]

Zelf had ik dit niet verwacht. Rond het logo krijg ik het niet meer schoon.
[Image: SAM_1998_zpsf279c661.jpg]

Daarna kwam de roest aan de beurt, begonnen links achterkant dorpel. Geschuurd en wat gaatjes geboord, want hier blijft dus het vocht in staan, wat niet weg kan. Dat zorgt volgens mij voor de roest in de dorpel.
[Image: SAM_1970_zps9d8bdf58.jpg]
[Image: SAM_1971_zpsd2d25609.jpg]
[Image: SAM_1972_zps959dcf2a.jpg]
[Image: SAM_1973_zps88fb24c5.jpg]

Dorpel alleen gespoten met een spuitbusje rood van de Hema. De gaatjes laat ik voor wat ze zijn. De binnenkant van de dorpel ingespoten met tectyl.
[Image: SAM_1974_zps1bc047f7.jpg]
[Image: SAM_1975_zps9af21660.jpg]

Toen naar rechts achter. Daar was meer aan de hand...........
[Image: SAM_1976_zpse451a54c.jpg]
[Image: SAM_1978_zpsab7b5559.jpg]
[Image: SAM_1979_zpscaf85db0.jpg]

Alles geschuurd en de grote gaten gedicht met polyester plamuur en ook de dorpels van binnen met tectyl behandeld.
[Image: SAM_1981_zps34657f65.jpg]
[Image: SAM_1982_zps81781dc0.jpg]
[Image: SAM_1992_zpsab3d4661.jpg]
[Image: SAM_1993_zps188eef5b.jpg]

Terwijl de polyester plamuur droogde, heb ik in het rechter voorspatbord de antenne verwijderd en er een automatische Hirschmann antenne in gezet. Alleen de kabel doorgevoerd naar binnen, maar nog niet aangesloten.
[Image: SAM_1989_zps98fc2302.jpg]

Ondertussen was de plamuur droog en verder met spuitplamuur er over heen.
[Image: SAM_1995_zps9ecd94c0.jpg]
[Image: SAM_1997_zps4d19e917.jpg]

Terwijl ik met die antenne bezig was, viel m'n oog op een roestplek, die ik eigenlijk niet had WILLEN zien..............Pffff.
[Image: SAM_1994_zpsb5d12d5f.jpg]

Ik kan nu van hieruit naar binnen kijken als ik voor in de auto aan de bijrijders kant de vloerbedekking oppak. En de auto is 1 maand geleden APK goedgekeurd, zonder aandachtspunten.

Het weekend is voorbij en ik ga me maar eens beraadslagen wat ik met dit gat ga doen.

Iemand suggesties? Ook dichtsmeren of toch maar een plaatje laten lassen?

Groet,
Rob
Reply

#14
Plaatje lassen Wink
Reply

#15
Plaatje lassen inderdaad! Voor wat betreft die logoresten je motorkap, probeer eens een caramelschijf op accutol.
Reply

#16
Lekker gedaan met de motorkap!

Ik heb ook nog wel een autootje staan voor je42
Reply

#17
Mooi werk, leuk om te zien dat mensen deze autootjes nog een 2e leven in willen blazen ipv naar de sloop schoppen39
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#18
Dank voor jullie reacties

(02-03-2014, 22:28)Pauluzz Wrote: Plaatje lassen inderdaad! Voor wat betreft die logoresten je motorkap, probeer eens een caramelschijf op accutol.

Ik wist niet wat een carameltool was, maar het blijkt een schijf te zijn om rubber te verwijderen. Er zit echter niets meer op de lak, maar wat ik nog zie zit in de lak. Denk niet dat ik dat nog weg krijg, of wel?

Ik ga inderdaad een plaatje laten lassen op de rotte plek. Moet alleen iemand zien te vinden die dat kan doen. Ik kan veel dingen zelf aan de auto, maar lassen helaas niet.
Reply

#19
Nu nog een mooi rood gti voorbumpertje erop en de roest goed in de gaten houden. Nu heb je wat plekjes met plamuur bij gewerkt maar pas daarmee op. Zeker bij een cabrio....Dorpels en cabriochassis zorgen ervoor dat het bodempje niet doorknikt. Daar waar je dorpels rot zijn zal hoogstwaarschijnlijk ook het cabriochassis wat aan zijn getast.
Reply

#20
Welkom! Dat oude stuur is geniaaal!!
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.