Posts: 35
Threads: 5
Joined: Nov 2014
Auto: Wagon R+ 1.3GL 2000
11-11-2014, 20:40
(This post was last modified: 11-11-2014, 20:47 by Angeline.)
(11-11-2014, 20:39)swift16vrules Wrote: zelf ga ik niet naar de dealer voor mijn onderhoud vamwege het uurloon, wel bestel ik af en toe via de dealer onderdelen die ik dan zelf monteer
Dat scheelt, dat je het zelf doet. Ik heb echt geen kennis van autos.
zit net te googelen op die Forte producten, lees ook positieve geluiden erover, misschien toch die halen ipv Petromark
Suzuki Wagon R+ 1.3 GL 2000
Posts: 1.238
Threads: 10
Joined: Jun 2013
Auto: swift 1.6 sport 2007
ik zal inderdaad voor forte gaan.
Posts: 565
Threads: 14
Joined: Mar 2013
Auto: Swift Cabrio + BMW E30
Waar kom je vandaan als ik vragen mag? Op dit forum zitten meerdere mensen met veel verstand van autos.. Misschien dat die je kunnen helpen met het e.e.a.
Posts: 35
Threads: 5
Joined: Nov 2014
Auto: Wagon R+ 1.3GL 2000
Helmond
Suzuki Wagon R+ 1.3 GL 2000
Posts: 1.882
Threads: 23
Joined: Dec 2004
Auto: '04 Getz & '05 X-Trail
Paar keer de auto een keer goed warm rijden (2 uurtjes achter elkaar doorrijden op de snelweg bijvoorbeeld), daar gaat ie al beter van lopen. Als je zelf vindt dat de auto beroerd loopt (tikkende motor, haperen met optrekken in de middentoeren, etc.), dan kan je kijken wat je eventueel moet vervangen of reinigen. Vervolgens bij de APK (die moet toch voor medio januari gedaan zijn) een grote beurt laten uitvoeren. Dan wordt de auto goed nagekeken en kunnen ze zien wat er mis is. Als de auto goed warm gereden is voor de oliewissel, dan loopt ook eventueel losgelopen vuil mooi mee uit je motor. Dan meteen lekker je carterpakking mee laten vervangen, scheelt weer in het gevoel.
Suzuki's zijn niet de meest ingewikkelde auto's, dus een beetje monteur (niet van de Kwikfit maar van een echte garage) kan er gewoon mee aan de slag. Wel even je bougies bij de dealer vandaan halen, want daar lopen Suzuki's het beste op.
Als er niemand hier op het forum zit die je in de buurt kan helpen, kan je het beste naar een "dorpsgarage" gaan die er al jaren zit. Daar word je doorgaans prima geholpen voor een goede prijs.
Posts: 35
Threads: 5
Joined: Nov 2014
Auto: Wagon R+ 1.3GL 2000
12-11-2014, 11:34
(This post was last modified: 12-11-2014, 11:38 by Angeline.)
(12-11-2014, 11:29)JordyG Wrote: Paar keer de auto een keer goed warm rijden (2 uurtjes achter elkaar doorrijden op de snelweg bijvoorbeeld), daar gaat ie al beter van lopen. Als je zelf vindt dat de auto beroerd loopt (tikkende motor, haperen met optrekken in de middentoeren, etc.), dan kan je kijken wat je eventueel moet vervangen of reinigen. Vervolgens bij de APK (die moet toch voor medio januari gedaan zijn) een grote beurt laten uitvoeren. Dan wordt de auto goed nagekeken en kunnen ze zien wat er mis is. Als de auto goed warm gereden is voor de oliewissel, dan loopt ook eventueel losgelopen vuil mooi mee uit je motor. Dan meteen lekker je carterpakking mee laten vervangen, scheelt weer in het gevoel.
Suzuki's zijn niet de meest ingewikkelde auto's, dus een beetje monteur (niet van de Kwikfit maar van een echte garage) kan er gewoon mee aan de slag. Wel even je bougies bij de dealer vandaan halen, want daar lopen Suzuki's het beste op.
Als er niemand hier op het forum zit die je in de buurt kan helpen, kan je het beste naar een "dorpsgarage" gaan die er al jaren zit. Daar word je doorgaans prima geholpen voor een goede prijs.
Heel erg bedankt Jordi.
Ik had nog een vraag, wij wilden voortaan zelf motorolie en olie filter verversen. Scheelt weer in de kosten
Als ik op het web, naar oliefilters zoek op kenteken (bijvoorbeeld Winparts, of weet jij een goedkope auto onderdelen webshop), dan krijg ik overal, diverse oliefilters voor mn auto. Hoe weet ik nou welke ik moet hebben, volgens zo'n website, word vermeld, dat ze geschikt zijn voor mn auto. Maar dan staan er bijvoorbeeld 5 verschillende op.
Suzuki Wagon R+ 1.3 GL 2000
Posts: 1.882
Threads: 23
Joined: Dec 2004
Auto: '04 Getz & '05 X-Trail
Gewoon naar de lokale automaterialenhandel rijden en daar kopen. Via webshops is doorgaans niet echt goedkoper en je zit niet met verzendkosten enzo. En als het toch niet past, enz....
Posts: 35
Threads: 5
Joined: Nov 2014
Auto: Wagon R+ 1.3GL 2000
(12-11-2014, 11:50)JordyG Wrote: Gewoon naar de lokale automaterialenhandel rijden en daar kopen. Via webshops is doorgaans niet echt goedkoper en je zit niet met verzendkosten enzo. En als het toch niet past, enz....
hm,....daar zit wat in ja
Suzuki Wagon R+ 1.3 GL 2000
Posts: 2.668
Threads: 109
Joined: Dec 2004
Auto: Baleno Estate, 1.8GTX
15-11-2014, 13:00
(This post was last modified: 15-11-2014, 13:06 by Leibniz.)
Bougies gewoon van Nippon Denso bestellen voor je suzuki of NGK . Is de distributieriem al een keer vervangen en de spanners, multiriem ook maar vervangen want dat kan in 1 moeite door? Kijk in het onderhoudsboekje, dat moet om de 90.000 km ongeveer of om de 5 jaar, is het langer geleden of bijna zover, laten uitvoeren, weet je zeker dat je geen gedonder hebt. Kwikshit en co rij er letterlijk met een boog eromheen als je lang wilt genieten van je auto.
Suzuki's zijn betrouwbare autootjes motorisch. Wagon R's zijn ondanks voor velen lachwekkend uiterlijk bijzonder handig en heel ruim. Als ik nieuwe stations zie met aflopende daklijn en achterklep die smaller is kan er helemaal niks ingeladen worden en daar heb je een station juist voor!
(12-11-2014, 11:50)JordyG Wrote: Gewoon naar de lokale automaterialenhandel rijden en daar kopen. Via webshops is doorgaans niet echt goedkoper en je zit niet met verzendkosten enzo. En als het toch niet past, enz....
Valt best mee met webshops, zoals bij Mister Auto en nog een paar als je boven een bepaald bedrag bestelt is het gratis of voor een paar euro.
Hoe weet ik nou welke ik moet hebben, volgens zo'n website, word vermeld, dat ze geschikt zijn voor mn auto. Maar dan staan er bijvoorbeeld 5 verschillende op.
[/quote]
Ik kan je uit eigen ervaring zeggen dat die van de dealer nauwelijks iets duurder zijn, bijvoorbeeld Mister Auto kan ik je warm aanbevelen voor dat soort spul luchtfilters, remblokjes etc, omdat ik er zelf ervaring mee heb en als je iets niet weet kan je altijd mailen. Ik had een keer Nippon Parts oliefilter en die paste niet lekker, lekte. Die 5 euro meer maakt dan ook weinig uit. Olie gebruik ik zelf 10w40 van de Lidl, niks mis mee, vervang hem toch eens per jaar.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Posts: 6.289
Threads: 13
Joined: Jul 2005
Breng de auto naar een Suzuki Dealer. Ze werken met een Voordelig Onderhoud Systeem en daarmee wordt per km stand of a.d.h.v. de leeftijd van de auto besloten wat er extra moet of kan.
Olie zelf vervangen kan, maar waar doe je dat en waar laat je de oude olie en het filter?
De dealet is absoluut niet duurder dan een goede lokale garage en kan de auto eens helemaal nakijken voor je.
Tevens ontvang je 1 jaar of 15.000km dealer assistentie na een onderhoudsbeurt.
Spaart je weer 50 euro ANWB
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project
Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Posts: 35
Threads: 5
Joined: Nov 2014
Auto: Wagon R+ 1.3GL 2000
15-11-2014, 21:16
(This post was last modified: 15-11-2014, 21:17 by Angeline.)
(15-11-2014, 17:09)The Force Wrote: Breng de auto naar een Suzuki Dealer. Ze werken met een Voordelig Onderhoud Systeem en daarmee wordt per km stand of a.d.h.v. de leeftijd van de auto besloten wat er extra moet of kan.
Olie zelf vervangen kan, maar waar doe je dat en waar laat je de oude olie en het filter?
De dealet is absoluut niet duurder dan een goede lokale garage en kan de auto eens helemaal nakijken voor je.
Tevens ontvang je 1 jaar of 15.000km dealer assistentie na een onderhoudsbeurt.
Spaart je weer 50 euro ANWB
vandaag zelf oliefilter (Bosch) vervangen , en olie+carterplug ring vervangen. alles ging prima,geen lekkages niets.
olie, e.d. naar garage gebracht
Suzuki Wagon R+ 1.3 GL 2000
|