Storm543's Swift's Gti + Gti turbo
#1
Hallo ik ben Sjors.

Ik rij een 1996 blauwe Suzuki Swift 1.3 Gti en ben ook in bezit van een 1993 zwarte Suzuki Swift 1.3 Gti turbo.

Ik heb de 1993 Swift vanaf januari 2011 in mijn bezit na er bijna een jaar mee gereden te hebben. Vond ik de 1996 Swift op internet met een kapot turbo blok erin ik kon deze natuurlijk niet laten gaan en heb hem zodoende gekocht.
ik heb het blok met kabelboom uitgebouwd en het gehele blok gereviseerd.
maar omdat ik toch in de zwarte Swift wou blijven rijden besloot ik daar het turbo blok in te bouwen en het originele Gti blok in de 1996 swift te bouwen. Hier het resultaat van de zwarte Swift Gti
[Image: dsc0009dd.jpg]
[Image: imag0107u.jpg]
[Image: imag0108wu.jpg]
[Image: imag0036vg.jpg]
Foto's van de paarse zijn nog onderweg.


Reply

#2

welkom
nice...wat zijn de specs/prestaties van het spul op je gti
Reply

#3
Welkom hier. Mooi spul heb je daar. Turbo blok met cultus inlaat zie ik. Zit er nog meer cultus spul op?
Reply

#4
Welkom hier! Ik denk dat de blauwe turbo GTi een oude bekende is van het forum hier! Is verkocht, toen binnen afzienbare tijd kapotgereden en toen stond 'ie weer op Marktplaats, ik meen ergens in het noorden van het land?

Anyway, je hebt er goed voor gezorgd zo te zien. Ziet er goed uit 39
Reply

#5
@Tomswiftswiftswift:

Het blok is opgeboord van 74mm naar 76mm.
De dingen die zijn aangepast aan de auto:
Lage compressie zuigers, Stalen koppakking, Race koppeling, Cultus inlaat spruitstuk, Front Mount intercooler, Turbo van een subaru impreza, HKS blowoff valve, Grotere injectoren, Aangepaste brandstof gallerij, Brandstof druk verhoger, Boost controller, Licht gewicht krukas poelie, Custom uitlaat, 16” Tenzo-r DC1 velgen, 4 cm verlaagd, Gegroefde remschijven voor , EBC greenstuff remblokken voor, Breedband lambda sensor, SLM metertjes , Smt6 piggybag ecu.

Hij rijd momenteel op 0.9bar turbodruk het vermogen is nog niet bekend.

@SteefK

Dat klopt inderdaad ik heb hem gekocht ergens in friesland Smile .


Reply

#6
Ik denk dat jij hier de geschiedenis van je auto kunt vinden:

http://www.suzukiclubnederland.nl/forum/...p?tid=6826

De oude van SpeedSwiftMarky.
Reply

#7
Het is echt leuk om dit terug te kijken wat de geschiedenis is van het autootje Biggrin
Het blok was toen ik hem los had behoorlijk afgetrapt Tongue drijfstang lagers lagen eruit , de zuigerveren waren ook niet veel soeps meer en de zuiger v.d. 4e cilinder was een stuk tussen de zuigerveren afgebroken en de zuiger v.d. 2e cilinder was een stuk uit de voet gebroken . Ook de cilinder wanden zaten goede slijtage sporen in :p


Reply

#8
Ik zou nog foto's van de andere swift erop zetten. Bij deze Smile

[Image: imag0173y.jpg]

[Image: imag0172h.jpg]


Reply

#9
Leuke bakkies!
Parkeren is één vak. Geen 2 vakken.
Reply

#10
Oude van Mark inderdaad, altijd leuk ding gevonden ook nog naar gekeken toen hij te koop stond maar blok was goed aan gort gereden, mooi dat je er weer nieuw leven in hebt geblazen!
Zwarte mag er ook zijn overigens, vermogen zal wel over de 200pk zitten.
Gang is alles, remmen is angst.
Reply

#11
De zwarte ligt momenteel weer uit elkaar

[Image: imag0170pd.jpg]

[Image: imag0171wg.jpg]

Hij rookte goed blauw ...
Maar probleem zit hem in 2 klepsteel rubbers (zijn vorig jaar verv...)
Maar nu ook maar sterkere drijfst lagers monteren , ARP kopbouten , 390cc injectoren , en koperen koppakking .
Dus weer een beetje verbeteren Smile


Reply

#12
Welkom hier!

Leuk om de oude van Mark weer terug te zien. Is in de tussentijd volgens mij alweer 3x van eigenaar veranderd, dat verklaard het afgetrapte blok waarschijnlijk wel.

Klein verzoek, wil je in het vervolg je foto's iets kleiner uploaden. Mobiele telefoons hebben hier nogal moeite mee Wink
Reply

#13
Leuke wagentjes ! Smile
Deze was dus van jou Wink
[Image: 7679773664_f6b1c594dd_c.jpg]
Automaxx Summer Edition 2012-026 by WEphoto.nl, on Flickr
Swift GTi Turbo Biggrin
V-TEC powered GTi Zzzz
Toch weer turbo 39
En nu??
Reply

#14
Dat is hem idd Smile (mooie foto trouwens)

En ik zal de foto's wel kleinere resolutie maken Tongue
Dat is hem idd Smile

En ik zal de foto's wel kleinere resolutie maken Tongue


Reply

#15
Even een update Smile
Heb de koperen koppakking binnen en de ARP kopbouten en als laatste de geharde drijfstang lagers.
De oude drijfstang lagers hebben toch wel het enige geleden.

[Image: imag0222z.jpg]

[Image: imag0225burst002cover.jpg]

[Image: imag0228q.jpg]








Reply

#16
Heul DIK die gti turbo!
Reply

#17
Zijn er hier eigenlijk nog updates? Smile Zie dat Storm543 niet lang geleden nog online is geweest, maar posten doet hij niet meer...
Reply

#18
Het is een tijd geleden dat ik gepost heb er is inmiddels het een en ander veranderd aan de turbo setup van de swift.

Ik ben inmiddels van een 1.3 gti blok afgestapt deze heb ik vervangen door een 1.6 onderblok met gti clinderkop.

[Image: 7nqx7.jpg]
[Image: 791is.jpg]

Ik ben begonnen met het blok weer helemaal fris te maken.
Heb de cilinder op ovaliteit gemeten en is helemaal goed.
Daarna heb ik het blok opnieuw laten honen.

[Image: l3m3.jpg]
Toen de standaard 1.6 zuigers gemonteerd met nieuwe zuigerveren.
[Image: il884.jpg]

Het onderblok voor de rest helemaal gereviseerd.
Het ombouwen van het 1.6 blok is ook nog een heel karwei geweest het past allemaal net niet op een 1.3 aandrijving.
Gelukkig had ik nog een oude versnellingsbak liggen die heb ik gebruikt om alles pasklaar te krijgen.

[Image: tchkm.jpg]
[Image: j01yk.jpg]

Ook heb ik een adapterplaat moeten maken voor de onderste bakbouten de startmotor passend te krijgen.

[Image: 0ku5.jpg]
[Image: 8lyg.jpg]
[Image: qzxd5.jpg]
[Image: zub28.jpg]

Na de versnellingsbak passend te hebben gemaakt bleek ook de aandrijfas en motorsteun niet meer te passen ook deze heb ik aan moeten passen.

[Image: t1tb.jpg]
[Image: niyyr.jpg]
[Image: d2dt4.jpg]
[Image: ow1nf.jpg]
[Image: or7ni.jpg]

Toen dat klaar was heb ik het blok ingebouwd en gebruik gemaakt van een originele stalen koppakking.

[Image: j28c.jpg]
[Image: 9xk5a.jpg]
[Image: 0jqj.jpg]
[Image: 348u.jpg]

Het blok zat erin en ik wou de carterpan weer geen monteren toen ik tot de ontdekking kwam dat de olie aanzuigbuis voor de verandering niet pasten.
Maar weer aan de slag gegaan en hem aangepast.

[Image: 0liv.jpg]
[Image: iuky.jpg]

Er moest ook nog een andere distributie riem bij gezocht worden omdat een 1.6 blok bijna 30mm hoger is en de originele riem niet past daarbij heb ik het blok ook nog 6mm laten zakken omdat anders de motorkap niet dicht kon.

[Image: jbyrm.jpg]

Gelijk nog maar wat spullen besteld k&n filters , 510cc injectoren, 60mm gasklephuis van een sr20 motor.

[Image: zi13.jpg]
[Image: ukze4.jpg]
[Image: 5djo.jpg]
[Image: 2lck.jpg]
[Image: eerjv.jpg]

Hierna was de motor ingebouwd.

[Image: 83et.jpg]

Ik heb hier z'n 2000km mee gereden daarna begon hij erg blauw te roken en hij stonk lekker naar olie....CryCry de turbo kapot dus ook maar de turbo laten reviseren.
Ondertussen toen de turbo weg was maar heat wrap besteld en de uitlaat gewikkeld.
[Image: 1g9j.jpg]
[Image: se53.jpg]
[Image: bvdn9.jpg]
[Image: 3xnp.jpg]
[Image: jx9u6.jpg]

Na dat ik dacht dat nu echt alles goed moest zijn is na ongeveer 1000km weer enorm blauw gaan roken compressie gemeten en op de 3de cilinder 2 bar minder als op de rest.
Blok weer eruit gehaald en probleem gevonden de zuiger van de 3e cilinder was gebroken (waarschijnlijk door verkeerde afstelling ontsteking)

[Image: r8kb.jpg]

Ik ben momenteel weer bezig het blok op te bouwen nu heb ik gekozen voor wiseco gesmede zuigers.
Heb nu ook een dubbel diafragma drukgroep en een nieuwe koppelingsplaat gekocht (de oude plaat was bijna door de vertanding heen gesleten)

[Image: yakw.jpg]
[Image: 3fi3x.jpg]
[Image: fpwn.jpg]

Heb van het weekend de nieuwe aanwinst opgehaald een subaru justy Smile.

[Image: h6rau.jpg]


Deze ga ik gebruiken om mijn turbo setup in te bouwen en de zwarte 1993er gti gaat gebruikt worden als donor auto ik ga de justy terug bouwen van mk4 naar mk3 en die weer zwart metalic te spuiten.
Ook ga ook nog wijzigingen maken aan het 1.6 blok zoals oliesproeiers voor extra koeling van de zuigers. Er komt een disbobine onsteking op en een klop sensor.
De smt6 ecu gaat vervangen worden door een adaptronic ecu en laat ik afstellen door een bedrijf.


Reply

#19
Sick! echt een gaaf projectje! succes!
Reply

#20
Je doet in ieder geval geen half werk...
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.