1.3 8v lekt olie rond oliefilter
#1
Mijn swift lekt olie en het druppelt ongeveer 1 drup per 10 sec. Best fors. Nu heb ik geprobeerd te kijken waar het vandaan komt, maar kan het niet precies localiseren. De onderkant van het oliefilter is helemaal vies, de bovenkant niet. De rand waar het aansluit van boven is wel weer vies. Het lijkt erop dat de koppakking nog goed is. In ieder zie ik daar geen duidelijke oliesporen. Verder zit ongeveer alles onder de olie. Ook de airco pomp en die kant op. Maar als de auto stil staat drupt het recht onder het oliefilter.

Nu vroeg ik me af waar de oliepomp zit en waar de beruchte keerringen zitten. Heeft iemand misschien een plaatje van het motorblok van onder waarop te zien is waar wat zit?
Reply

#2
De oliepomp zit achter de distributieriem aan de onderkant...achter de krukaspoelie.

Ik heb hetzelfde gehad, bij mij bleek het de krukaskeerring te zijn, maar als je zegt dat het bij het oliefilter lekt...hierin zit ook een rubber afdichting, misschien is deze het wel schuld, scheelt een hoop werk als deze het is.

Het vervangen van de krukaskeerring is nogal wat werk, hiervoor moet de distributieriem verwijderd worden om erbij te kunnen, mocht deze toch bijna aan de beurt zijn, dan is het natuurlijk mooi meegenomen.
Reply

#3
(13-02-2012, 11:36)Justy-awd Wrote: De oliepomp zit achter de distributieriem aan de onderkant...achter de krukaspoelie.

Ik heb hetzelfde gehad, bij mij bleek het de krukaskeerring te zijn, maar als je zegt dat het bij het oliefilter lekt...hierin zit ook een rubber afdichting, misschien is deze het wel schuld, scheelt een hoop werk als deze het is.

Het vervangen van de krukaskeerring is nogal wat werk, hiervoor moet de distributieriem verwijderd worden om erbij te kunnen, mocht deze toch bijna aan de beurt zijn, dan is het natuurlijk mooi meegenomen.

Zit de krusaskeerring zo hoog dat de olie via de bovenkant van het oliefilter lekt? Oftewel, dat het langs het blok stroomt naar het oliefilter?
Reply

#4
Ik zou het eerst op een kapotte olie filter rubber houden.
nieuwe filter € 10.
Direct wat schone olie altijd goed € 20 tot 60.
2007 Fiat Grande Punto Sportsound.
[Image: A6O2Y.png]
Reply

#5
Boven het oliefilter lekt het zeg je?

Dan is er nog een mogelijkheid dat de oliedruksensor/waarschuwingssensor lekt, maak het eens schoon boven het filter om goed te kunnen zien waar het vandaan komt
Reply

#6
(14-02-2012, 23:13)Justy-awd Wrote: Boven het oliefilter lekt het zeg je?

Dan is er nog een mogelijkheid dat de oliedruksensor/waarschuwingssensor lekt, maak het eens schoon boven het filter om goed te kunnen zien waar het vandaan komt

In zijn openingspost staat dat boven wel schoon is, dus lekt het van onderen.... Ik zou beginnen met olie aptappen, filter weggooien en nieuw filter steken. De nieuwe rubberen ring van het nieuwe filter even in de oude olie dippen en dan er op draaien. Met de hand en vast is vast. Niet vergeten olie bij te vullen.

Dan verder kijken.

Ik kan me niet voorstellen dat de olie van de krukaskeerring helemaal tot aan je filter geraakt, die olie zal zich eerder naar achteren van je blok verplaatsen.... Overigens heb ik bij de 8v's nog nooit een lekke krukaskeerring gezien. Als jou auto lang heeft stil gestaan zou het wel kunnen.
Vervangen betekend namelijk dat alles van de distributie los moet. Bij de 8v komt je daar niet zo maar bij....
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#7
Zo, een post van Thieuke in begisch accentTongue..

On-topic:
ik zou even een busje remreiniger en nieuw oliefilter halen..
Eerst schoon maken met de remreiniger en dan kijken waar het weg komt.. Waarschijnlijk bij het oliefilter.. Nieuw filter erop en klaar is Skyblue...
'96 VW Polo daily
'00 Mazda Demio wifey
'89 Swift 1.3 8v GL hobby
'07 Sym Shark Rs50

Roest maakt meer kapot dan je lief is!
Reply

#8
als je het oliefilter verwijderd wel checken of de rubber afdichting ook van het blok af is.
Je zal de eerste niet zijn waarbij de oude rubber ring aan het blok is blijven plakken en er nieuw filter met niet rubber tegenaan is gemonteerd. Dat gaat ook erg snel lekken..
"Gewoon, omdat het kan"
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.