Posts: 6
Threads: 2
Joined: Jan 2012
29-01-2012, 17:33
(This post was last modified: 29-01-2012, 17:33 by MDP.)
Misschien dat mensen mijn voorsteltopic wel hebben gelezen. Daarin staat dat ik morgen ga kijken naar 2 Swiftjes, welke bij een handelaar in Sittard staan. Qua techniek heb ik zo links en rechts al wat gelezen, evenals over de gevoeligheid van de roest. Echter zou dit de eerste modellen van dit type betreffen. De modellen vanaf 1995 zouden hier beduidend minder last van hebben, klopt dat? En dan de motoren, de 1.0 en 1.3. Welke is volgens jullie de beste keuze met het oog op betrouwbaarheid en verbruik? De Swift gaat dienen als woon-werk autootje dus hecht meer waarde aan het bovenstaande dan aan vermogen.
De Swift waarna ik ga kijken betreffen de volgende exemplaren:
Suzuki Swift 1.3 GR
Suzuki Swift 1.0 GL
Zijn dit bekende auto's?? En wat is, met betrekking tot mijn wensen, de beste keuze?? Alvast vriendelijk bedankt!!
Posts: 282
Threads: 23
Joined: Jul 2007
Auto: Suzuki Swift 1.3 GLS mk4
Vanaf 1996 zouden het Hongaarse modellen zijn als ik mij niet vergis. Er wordt her en der gespeculeerd dat deze beter preventief zijn behandeld tegen roest, maar het blijft een Swift. Goed opletten dus voor Roest, met name bij de dorpels en de kokerbalken. Daar kun je genoeg over vinden op het forum, er is een complete topic aanwezig met tips bij het aanschaffen van een Swift
Qua motoren en betrouwbaarheid maakt het naar mijn weten niet heel veel uit. Beide moeten ze gewoon onderhouden worden. De 1.0 is meestal wel wat zuiniger, maar de 1.3 rijdt wel wat fijner. Als ik zo kijk naar de twee auto's waar jouw voorkeur naar uitgaat, zou ik mij eerder richten op de 1.3. Maar nogmaals, lees dat ene topic goed door dan ben je een hoop wijzer.
Link: http://www.suzukiclubnederland.nl/forum/...hp?tid=191
Frank
Suzuki Swift 1.3L mk4 GLS (1997)
Posts: 6
Threads: 2
Joined: Jan 2012
Dank u!!
Posts: 892
Threads: 15
Joined: Nov 2009
Auto: Golf IV
Volgens mij is het juist andersom, dat Swiftjes uit Japan minder zouden roesten... Maar zoals Tuinkabouter al zegt, gewoon goed opletten want ze zijn allemaal roestgevoelig!
Persoonlijk zou ik voor de 1.3 gaan. Wat meer pit, elektrische ramen en stuurbekrachting kunnen ook handig zijn
Posts: 6
Threads: 2
Joined: Jan 2012
Waarom? Zonder stuurbekrachtiging is goed voor je spierballen. Maar goed, morgen eens kijken welke van de 2 het beste uit de bus komt. De rode schijnt in goede staat te zijn. Recent gekeurd en geen roest. Vrij strakke auto. De 1.3 is wel gekeurd maar nog niet bekeken. Hebben 95'ers ook veel last van roest of alleen de eerste gebouwde exemplaren?
Posts: 892
Threads: 15
Joined: Nov 2009
Auto: Golf IV
Rijd zelf ook zonder stuurbekrachtiging, maar als je in de stad bv. veel moet fileparkeren is het wel handig. Geen roest zijn we hier altijd een beetje sceptisch over, is vaker gezegd hier. Gewoon even het vloerkleedje optillen op een parkeerplaats als je een testrondje maakt, zegt vaak al genoeg.
Vooral de MK2 modellen ('89 t/m '92) roesten veel, maar ook de latere modellen worden steeds ouder
Posts: 6
Threads: 2
Joined: Jan 2012
Als Alfa-rijder kan ik dat prima begrijpen. Ook bij ons melden zich mensen aan die insinueren dat hun bolide roestvrij is. Totdat de auto door een kenner onder de loep wordt genomen. Het vloerkleed kun je toch niet zomaar optillen?? Kun je de roest niet ontdekken door maar de onderkant te kijken? Zal een schroevendraaier meenemen, mocht ik alleen rijden, kan ik beter inspecteren.
Posts: 2.135
Threads: 37
Joined: Dec 2004
Auto: Trackslet
zeker onder het tapijt kijken. bij de bestuurder en bij de bijrijder. Gewoon doen!
Meestal is het tapijt zo los, anders ff 1 kapje los doen. Als dat niet mag? Auto laten staan!
Posts: 892
Threads: 15
Joined: Nov 2009
Auto: Golf IV
De instaplijsten kun je gemakkelijk loshalen, deze zitten vast met drukpinnetjes. Hiervan moet je het pinnetje een beetje indrukken met bijvoorbeeld een schroevendraaier en daarna kun je het hele clipje er zo uit wippen. Vloerkleedje optillen en je kunt best aardig inspecteren
Posts: 6
Threads: 2
Joined: Jan 2012
Jow, morgen de gereedschapskist mee. Even de auto demonteren... Nee, alle gekheid op een stokje, is dit niet vanaf de onderkant te zien? Moet persé alles los binnenin? En breken die pinnetjes niet vlug?
Posts: 2.135
Threads: 37
Joined: Dec 2004
Auto: Trackslet
Jij mag het van onderen bekijken.
Het is serieus 2 minuten werk inclusief inspectie, maar als dat niet snel genoeg is dan doe je het toch niet?
Het kan je een hoop geld schelen, want als hij wel kats verrot is breng je de auto een jaar later naar de sloop en heb je voor 700 euro een jaar gereden...
Als je advies niet aan wil nemen vraag dan niet...
Posts: 1.332
Threads: 7
Joined: Jul 2010
Auto: swift mk4 1.3 sensation
Je hoeft slechts 1 pinnetje ff los te maken om het kickpaneeltje in de hoeken bij de voeten opzij te kunnen doen. Dan ff de mat optillen en je weet genoeg. 2 minuutjes werk en geen gereedschap voor nodig. Enkel een sleutel of pen ofzo om in het midden het pinnetje een klein beetje in te drukken.
Verder moet je niet naar de kilometerstanden kijken. Die kloppen zeer waarschijnlijk van beide auto's niet. Ik zou kijken of er bewijs van gepleegd onderhoud bij zit.
Verder vind ik zelf de 1.3 leuker vanwege de meegespoten bumpers en gti zijskirts. En rood = poetsen, poetsen en nog meer poetsen.
Posts: 6
Threads: 2
Joined: Jan 2012
Laat dat nou mijn hobby zijn! Eigenlijk is de Swift me te rood. Doe mij maar één die wat verweert is. Dan ben ik wel een weekendje zoet. Of de kilometerstanden kloppen, geen idee. En voor dit geld boeit me dat ook vrij weinig. Als de auto maar in orde is. Dat vind ik veel belangrijker. Bedankt voor jullie advies, ik houd jullie op de hoogte.
Posts: 2.126
Threads: 82
Joined: Dec 2004
Auto: Baleno 1.8 sedan
ga vroeg kijken, zo vroeg mogelijk. Kun je makkelijk controleren hoeveel streepjes het nbog doen van de achterruitverwarming.
Viva la Gloria!
Y'all hail the South
Posts: 348
Threads: 19
Joined: May 2010
Auto: Opel Corsa
30-01-2012, 14:21
(This post was last modified: 30-01-2012, 14:21 by Kallisto.)
Ik zou voor de 1.3 gaan, want:
- Alles in carosseriekleur (vind ik persoonlijk mooier)
- Betere kleur (qua poetswerk, met rood blijf je poetsen)
- Kilometerstand van de rode 1L lijkt me onwaarschijnlijker
- Elektrische ramen (vind ik persoonlijk wat fijner)
- Stuurbekrachtiging (vind ik persoonlijk wat fijner)
- Mistlampen (vind ik persoonlijk mooier)
Heb ze niet in het echt gezien, maar goed. Just my 2 cents
Edit: .... als je er niet al een hebt gekocht
De Suzuki Swift heeft plaats gemaakt voor een Opel Corsa.
Posts: 311
Threads: 17
Joined: May 2011
Auto: MkII GT-i
ik zou idd ook voor de 1.3 gaan ! er is gewoonweg geen plek voor nog een rode 1L hier !!
nee ff OT gewoon kijken welke auto het beste in elkaar steekt, en aan de hand daarvan je keuze maken !
Posts: 2.672
Threads: 109
Joined: Dec 2004
Auto: Baleno Estate, 1.8GTX
Een swift of een Baleno die niet roest of op den duur gaat roesten( geldt voor alle auto's maar swift heeft dat kwaaltje wel heel erg en ook de baleno is daar niet vrij van)? succes met zoeken. Neem de 1.3 heb je reserve bij inhalen en zo, nooit weg.Onderkant kan door tectyl een vertekend beeld geven en is het gewoon en en al roest waar je gratis airco heb .Doe ook de oliecheck zegt veel over de toestand van de motor.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Posts: 2.725
Threads: 71
Joined: Aug 2007
Auto: Toyota Avensis + 944s
Ik ben helderziend en zal je alvast helpen. Beide swiftjes zijn niet roestvrij!
Het kan zo zijn dat de dorpels en bodemplaat goed behandeld en hard zijn, maar dan zit er toch altijd roest achter de zijschermen en achterlichten. Maakt in principe niet heel veel uit, is ook uit het zicht en geen apk afkeur punt.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat ook naar de 1.3. Voor hetzelfde geld een uitgebreider model en pittiger motortje. De 1.3 sohc heeft net zoveel/weinig motorische problemen als de 1.0 en dus zijn geld iets meer waard.
Gewoon gaan kijken en zeker op een brug gooien en op de dorpels tikken! Of inderdaad nog beter om het tapijtje even op te lichten. Let er op dat het motorblok echt koud is en niet warm is gereden. En wat Engeltje zegt, ga vroeg dan kan je kijken hoeveel streepjes van de achterruitverwarming nog werken.
succes
Posts: 2.672
Threads: 109
Joined: Dec 2004
Auto: Baleno Estate, 1.8GTX
01-02-2012, 12:31
(This post was last modified: 01-02-2012, 12:32 by Leibniz.)
je mag bij beiden minstens een ton aan km's plakken. motorisch zul je je zelden een buil aan stoten aan een swift. Vaak overleeft de motor het jaren langer dan de carrosserie. Wel zodra je hem hebt:bougies,bougiekabels,motorolie,koelvloeistof ,bakolie en luchtfilter vervangen en wellicht ook eens een nieuwe accu afhankelijk van de staat,plaats dan een zwaardere erin. Tel dus een paar 100 euro er nog bij de prijs bij, hoort bij je onderhoud en dan brengt je swiftje je overal naartoe.Vergeet niet om naar de banden te kijken niet onbelangrijk en remblokjes.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
|