achterruiterwisser werkt niet
#1
hallo allemaal,

ik rijd in een suzuki swift 1.3 GL uit '95.
alleen werkt mijn achterruitenwisser niet.
heeft het nooit gedaan(vanaf dat ik hem kocht).

toen ik de schakelaar onder de KM teller unit los haalde kwam ik een oranje draadje tegen wat doorgeknipt was(??), maar nadat ik die had vast gemaakt werkte hij nogsteeds niet.
toen de kunstof kap losgetrokken die over de motor heen zit.
daar was ook een oranje draad doorgeknipt en het stuk die naar de motor ging zat in een kroonstukje en liep over in een witte draad. ik denk dat ze die daar zelf hebben getrokken.

ik die witte draad eraf gehaald en weer in originele staat terug gebracht.
toen begon de wisser heel langzaam te bewegen(steeds een klein stukje verder en dan weer stoppen). de motor heb ik getest en werkt wel goed.

de ruitensproeier werkt ook niet.
iemand ervaring met dit probleem? of iemand een idee waar ik het moet zoeken?

rink
Reply

#2
Ik denk in die oranje draad... Die is niet voor niets doorgeknipt geweest.
Lijkt op kortsluiting in de draadboom bij het doorvoerrubber van de kofferklep.
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#3
(22-08-2011, 20:16)The Force Wrote: Ik denk in die oranje draad... Die is niet voor niets doorgeknipt geweest.
Lijkt op kortsluiting in de draadboom bij het doorvoerrubber van de kofferklep.

oke, en hoe kan ik dit oplossen?

ook de ruitensproeier werkt niet, hoe is dat dan te verklaren?
Reply

#4
misschien een zekering voor je ruitenwisser, stuurkolomschakelaar gaar??. Meet de bedrading eens door, zal zeker ergens een breuk zitten door kortsluiting, of wat dan ook dat je achterruitwisser het niet doet..
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#5
(22-08-2011, 22:26)Leibniz Wrote: misschien een zekering voor je ruitenwisser, stuurkolomschakelaar gaar??. Meet de bedrading eens door, zal zeker ergens een breuk zitten door kortsluiting, of wat dan ook dat je achterruitwisser het niet doet..

heb zekering nagetrokken met een onderhouds progamma waar staat dat de voor en achter ruitenwisser op de zelfde zekering zitten. deze is heel.

hoe pak ik dat dan precies aan? heb de schakelaar al wel doorgemeten en die maakt bij het indrukken gewoon contakt.

ikzelf denk ook dat de originele draad niet meer is zoals hij was vanwege die nieuwe witte draad, maar waarom is hij dan ook bij de schakelaar doorgeknipt en zit daar geen andere draad. ik vind dat ze maar raar aan het prutsen zijn geweest.
misschien is het beter om gewoon nieuwe draden te trekken maar hoe pak ik dat precies aan dan?

ik heb wel een beetje verstand van electra maar ben geen pro daarin ofzo.
Reply

#6
kleur op kleur vervangen.
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#7
oke kan een hele klus worden denk ik.
maar ik zal het wel laten weten als ik meet weet
Reply

#8
zo even een update.
ik heb er vandaag weer naar gekeken en het een en ander door gemeten.
als ik de motor los heb en ik sluit hem aan op een 12v accu dan draait hij zonder problemen.

als ik de oranje draad doormeet die naar de motor loopt meet ik ook 12v, maar zodra ik iets op die draad aansluit heb ik ineens geen 12v meer.

heb het ook geprobeert met een brandstofpompje maar die werkt ook niet op die oranje draad.

dus ik meet wel 12v als ik meet tussen de oranje draad en de massa, maar zodra er stroom verbruikt word heb ik ineens geen spanning meer.

rara wat is daarvan de oorzaak?
Reply

#9
draadbreuk?
[Image: duck2.png]
No judgement's !
Reply

#10
Heb je je stuurkolomschakelaar eens uit elkaar gehaald? Zit daar niet plekje wat doorgefikt is?Of indien mogelijk dat je ergens een stuurkolomschakelaar opdoet en met die eens probeert
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#11
Leuk, maar dit zit niet in de stuurkolomschakelaar...
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#12
oke mensen hij werkt weer.
ik heb het opgegeven en ben naar een garage geweest.
die snapte er eerst ook niks van omdat alles gewoon "werkte".
toen kwam iemand op het idee om de schakelaar gewoon door te lussen zodat je de schakelaar 100% kon testen.
en ja hoor, hij begon te zwaaien. ook de sproeier deed het toen weer.

wat er nu mis is met die schakelaar weet nog niemand, maar ik weet wel dat ik een nieuwe moet.

in ieder geval bedankt voor de reacties
Reply

#13
ik wil op mijn suzuki swift 1.3 gs van 1994 een achterruitenwisser bouwen nu heeft ie er bij mij nooit op gezeten maar de bedrading zit in de achterklep en op het dashbord zitter er knopjes voor de achterruitenwisser die knopjes heb ik er al in gedaan en toen heb ik in de achterklep gemeten daar staat nu gewoon stroom op de losse draadjes dus ik moet er aleen n ruitenwisser motor inzeten en dan zal hij het wel doen en de ruitensproeierslangetje loopt ook vanuit de achterklep al naar de voorkant van de auto nu moet ik dus het ruitensproeiertankje vervangen waar dus 2 pompjes op kunnen en dan zou ik alles gewoon aan kunnen sluiten? ik heb de ruitenwisser motor liggen en het pompje en het tankje waar 2 pompjes op kunnen heb iemand hier ervaring mee? groetjes altony100
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.