Alto stuurt ineens zwaar
#1
Hoi.

Ik heb een Alto GLS uit 1999. Deze heeft geen stuurbekrachtiging. Nu heeft hij recentelijk een paar maanden stilgestaan. Na deze periode van stilstaan stuurt hij opeens heel zwaar. Ik dacht dat het aan de bandenspanning zou liggen maar na die goed te hebben gezet (zelfs wat meer dan nodig, 2.3 bar rondom) is het nog steeds veel zwaarder dan voorheen.

Ik hoor geen gekraak of zoiets bij het sturen. Ook gaat het niet lichter hoe meer het stuur gedraaid is. Ook is het probleem niet enkel als hij in de hete zon heeft gestaan. Dit zijn een aantal dingen die ik na googlen tegenkwam dus vandaar dat ik dat even noem.

Er liggen de standaardmaat banden en velgen onder. Smalle 13-inchers haha.

Heeft iemand een idee waar dat aan kan liggen? Mss een stuurhuis of zo die weer een tijdje nodig heeft om losser te worden?

Het is vooral zwaar op lage snelheden. Minirotondes, scherpe bochten, inparkeren enz. De auto rijdt verder goed en ook geen rare trillingen of vierkante banden. Ik kan rustig 140 rijden op de snelweg zonder problemen. Ik moet alleen behoorlijk aan het stuur hangen om het ding een bocht om te krijgen.

Alle tips zijn welkom. Ik ben niet direct in de gelegenheid om er onder te gaan liggen maar goed. Mss is het wel iets simpels of het is normaal na stilstaan.

Alvast bedankt voor commentaar.
Salto GLS '99
Swift GTi '90
Reply

#2
hey

waarschijnlijk heb je een stuurhuishoes kapot, scheurtje etc,

omdat jij zegt dat hij een maand heeft stil gestaan en daarna zwaar stuurde lijkt mij dat er roest in je stuurhuis of is gekomen of vocht en vervolgens vanbinnen is gaan roesten,

kijk anders even de stuurhuishoezen goed na,
of desnoods even eraf halen (probeer ze heel te houden, anders moet je nieuwe halenTongue ), en na de assen kijken van je stuurhuis of er vocht of roest opzit.
en eventueel even wd40 op alle bewegende en knikkende delen spuiten.

Succes GreetzZ Shane Smile
Hit the clutch, Hit the gear, Hit the gass and i,m Gone...42

Reply

#3
beide wielen los van de grond zetten en dan kijken of ie dan zeer lichtjes stuurt
is dit niet het geval het volgende controleren:

kruiskoppelingen tussen je stuur en het stuurhuis - stuurkolom
veerpootschotels, hier zit een lager in waar het zwikje op draait
fuseekogel is ook een draaipunt dus dat ook controleren

bovenstaande punten moet je wel beetje technisch zijn om dat te oordelen
Reply

#4
Ik zal kijken of ik 'm binnekort even voor van de grond kan zetten om te voelen. Thanks.
Salto GLS '99
Swift GTi '90
Reply

#5
Hoi. Ik wil nog even melden dat het verhogen van de bandendruk naar 2.5 bar behoorlijk scheelt in de zwaarheid van het sturen. Echter is dat behoorlijk boven de druk die in het boekje staat. Daar staat 2.1 bar voor gewoon gebruik met 1 persoon, en 2.3 bar voor 4 personen en volle belading. Ik heb 'm nu op 2.5 bar staan en rij er doorgaans zelf alleen in. Maar het resultaat is dus dat ik 'm nog steeds wat zwaar vind sturen ivm de tijd voordat hij stil heeft gestaan, maar het is een veel kleiner verschil.

Ik hou het niet voor compleet ondenkbaar dat het verschil dat ik nog meen waar te nemen voor een deel in mijn hoofd zit omdat ik in de periode dat ik niet in de Salto reed, ik enkel in auto's met stuurbekrachtiging heb gereden.

Toch raar dat de druk dan zo hoog moet zijn. Ik had ze voorheen toch niet zo hoog staan. Ik heb nog geen kans gehad om de auto op een brug te zetten maar dat ga ik nog regelen.
Salto GLS '99
Swift GTi '90
Reply

#6
Als je stuurbekrachtiging gewend bent en je stapt in een auto waar het niet zit, valt het tegen en moet je eraan wennen.Heb een proefrit in een kadett gemaakt en vond het zwaar sturen. Banden oppompen scheelt zeker een stuk, of je nog grip hebt, bij mijn swift gleed ik dan ineens gewoon over de voorwielen bij regen, heb een paar keer peentjes gezweet.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#7
Grip heb ik toch niet. De bandjes die er onder liggen zijn van die eco-dingen volgens mij. Zelfs op de aangegeven druk op droog asfalt glijdt het al lol. In de regen heb ik wielspin tot in zijn 3 als ik niet oplet. En dat met 54 pk haha.

Het punt is dus meer dat ik 'm al een paar jaar heb en dus weet hoe zwaar hij moet sturen. En eigenlijk al die tijd had ik de bandjes al op 2.3 bar staan. En ik geloof idd dat het voor een deel gewenning is aan veel dikkere wagens als je dan weer teruggaat. Maar zelfs dan nog is het nu zwaarder dan het was, daarvan ben ik zeker. Maar goed als het zo met de bandjes wat harder beter gaat dan doe ik dat gewoon zo. Grip, zoals gezegd, was er toch al bar weinig. Binnenkort gaat ie naar de garage en dan laat ik het wel meteen nakijken.
Salto GLS '99
Swift GTi '90
Reply

#8
Ik haak hier toch nog even op in omdat ik hetzelfde probleem heb. Vooral bij buitentemperatuur boven de ca 20 gr. met zon. Het lijkt erop dat als het binnen warmer wordt, door de zon dus, dat het stuur veel zwaarder gaat lopen. Als je dan gaat rijden wordt het er niet veel beter op.
Ik ben er nog niet helemaal uit of het nou buiten of binnen in de auto fout gaat. Het lijkt op binnen maar als ik de boel afkoel gebeurd er niets. Idem voor buiten.

Het probleem is dat het stuur zo zwaar gaat draaien dat als je de bocht uit komt het stuur niet automatisch terug draait. Je moet dus echt terug draaien. Best wel link....
Reply

#9
Zit er nog wel genoeg stuurberachtigingsvloeistof in je expansie tankje? Wellicht heb je ergens een lekkage dus even onder de auto kruipen de boel eens nakijken. Wie weet ergens een lekkage in je stuurhuis. Is de vloeistof ooit vervangen?
Moeilijk te zeggen waar het aan ligt: kan je stuurhuis zijn, de leidingen, lekkage of je de pomp.Onder de 20 graden nergens geen last van?
bedacht net: hoe is je multiriem? Is tie nog goed?Want er is maar 1 lange multiriem en die is zowel voor je airco als je stuurbekrachtging, profes. kunne me verbeterenb als ik het fout heb.Ik heb zelf ook een 1.8 baleno
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#10
Zelfs zonder bekrachtiging moet de boel weer terugdraaien naar neutraal.
Devil-gti heeft een lijstje met draaipunten neergezet die de moeite waard zijn om te controleren.
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#11
Is zonder stuurbekrachtiging. Punten zijn allemaal gecontroleerd. Alleen het loshalen zal nog enig duidelijkheid kunnen bieden. Ik hoopte dat het probleem hier bekend zou zijun. Op internet komt dit probleem best wel veel voor bij deze modellen zonder stuurbekrachtiging. Wachten op heet weer dan maar.....
Reply

#12
En wat geven ze dan aan als oorzaak?
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#13
Dat is nou net het probleem. Ik kom geen enkele oplossing tegen. Alles heel algemeen.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.