accu loopt leeg
#1
middag,

de accu uit mn Swift '97 1.3 loopt langzaam leeg (langzaam...soms na 2 a 3 dagen al)
Ik heb alle zekeringen in t interieur nagemeten, als t contact uit is staat daar nergens spanning op.
Echter, in de zekeringenkastje bij de motor, blijft wel spanning op staan, +/- 12v..klopt dit?

de dynamo laad wel, bij draaiende motor 14.zoveel volt.

bedankt,
Hans
Reply

#2
Als eerste hoe oud is je accu?Sinds wanneer is dit?Heb je een onderhoudsvrije accu of een waar je water bij moet doen?Kijk of er niet ergens per ongeluk een lampje blijft branden, of je hebt lekstroom ergens. Dus je accu kan ook gewoon op zijn en ben je toe aan een nieuwe. Neem dan een iets zwaardere accu dan die er in zit
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#3
(25-03-2011, 14:51)Leibniz Wrote: Als eerste hoe oud is je accu?Sinds wanneer is dit?Heb je een onderhoudsvrije accu of een waar je water bij moet doen?Kijk of er niet ergens per ongeluk een lampje blijft branden, of je hebt lekstroom ergens. Dus je accu kan ook gewoon op zijn en ben je toe aan een nieuwe. Neem dan een iets zwaardere accu dan die er in zit

ja, handig...
de accu is hooguit een 3 maanden oud, uit mn hoofd 45ah, onderhoudsvrij

maar klopt t dat er spanning op de drie zekeringen bij de motor blijft staan?
verders alles doorgemeten, geen spanning als t contact uit staat...
Reply

#4
Ja, dat klopt.

Sinds wanneer is dit probleem ontstaan?
Meet eens de lekstroom: pluspool loshalen van de accu en dan een multimeter ertussen in de mA stand of A stand als het resultaat buiten de range komt.
Ene draadje van de multimeter dus aan de pluspool van de accu, andere draadje aan de losgekoppelde draad. Dus de meter in serie zetten.
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#5
(25-03-2011, 17:50)The Force Wrote: Ja, dat klopt.

Sinds wanneer is dit probleem ontstaan?
Meet eens de lekstroom: pluspool loshalen van de accu en dan een multimeter ertussen in de mA stand of A stand als het resultaat buiten de range komt.
Ene draadje van de multimeter dus aan de pluspool van de accu, andere draadje aan de losgekoppelde draad. Dus de meter in serie zetten.

uhm...vlak voor de winter, toen nieuwe accu gekocht, auto dagelijks gebruikt.
totdat ie dus een paar keer meerdere dagen stil stond,begon ie leeg te lopen..

zal ff proberen multimeter in serie te zetten, en die moet dan op hoeveel komen..? 45ah?

thx!!
Reply

#6
Als hij op 45 A komt zou hij binnen een uur leeg zijn en het zou niet best zijn als dat zo hoog was. Ik weet niet wat de tolerantie is, paar mA?
Suzuki Swift 1.3L mk4 GLS (1997) 39
Reply

#7
45aH is de capaciteit van de accu. 45A meten met een multimeter is niet te doen, dan ploft het ding.

45Ah houdt in dat je accu gedurende één uur 45A kan leveren (ideale situatie). In dat geval is 'ie dus binnen een uurtje leeg en noem ik het geen lekstroom meer maar kortsluiting.
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#8
Multiriem goed afgesteld?Accupolen zitten goed vast en ingevet met zuurvrije vaseline?
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#9
(25-03-2011, 20:34)Leibniz Wrote: Multiriem goed afgesteld?Accupolen zitten goed vast en ingevet met zuurvrije vaseline?

even t amperage gemeten: 0.12a als alles 'uit' is

wat zou de multiriem er mee te maken hebben?
niet strak genoeg gesteld..?
Reply

#10
Even snel een rekenvoorbeeld:
45Ah / 0,12A = 375uur in het ideale geval. Da's ruim meer dan de 2 a 3 dagen die je meldt.
Wat Leibniz bedoelt is dat een losse riem kan slippen waardoor de dynamo niet meer bijlaadt. Loszirrende accupolen geven een te hoge overgangsweerstand waardoor de accu niet effectief bijgeladen wordt.
Passen je accuklemmen op de nieuwe accu? De Swift is met kleinere klemmen geleverd dan standaard.
Ik zou het momenteel zoeken in datgene wat er veranderd is toen het probleem begon.
Als eerstw kijken of de accuklemmen goed vast zitten. GOED vast, dus niet te bewegen.

'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#11
Mocht je een zwaardere accu erin zetten en de klemmen er niet op passen.Kun je grotere verloop klemmen kopen, zijn maar een paar euro die je vastmaakt aan je standaardklemmen en dan kan je de accu met de dikkere polen in je swift aansluiten.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#12
Je hebt niet toevallig een versterker in je kofferbak staan die altijd aanstaat en je accu telkens leegtrekt? Heb er ervaring mee 42
Suzuki Swift 1995 1.3 GR Overleden - Te koop in onderdelen
Suzuki Swift 1993 1.3 GTI - Wie is Wie
Reply

#13
't zag er ff naar uit dat t probleem ook 'zomaar' weer was opgelost, maar helaas...
heb t idee dat t aan de accu zelf ligt..ook in m'n Alto heeft ie dezelfde kuren.
opladen met een losse acculader wil ook amper lukken (eerst een paar keer de melding dat ie stuk is, dan na 2 tellen al 'vol'...)

maandag maar ff langs de onderdelen handel...
Reply

#14
Goedendag,

Ik zit met een soort gelijk probleem, wat december 2010 aan de orde kwam.
steeds slechter starten, eerst dacht ik aan een zwakke accu. maar de accu hield het redelijk vol. Tot +/- 3 weken terug, bijna tot niet willen starten. Accu vervangen door een nieuwe (gelukkig nog garantie). Maar dat hielp niet veel.
Ik gaan zoeken naar een eventuweel probleem, maar mijn pogingen zijn op niks uitgelopen.

Ik zit dus nog met het volgende,

Namelijk dat mijn accu na het uitzetten van de moter zeer snel leeg loopt.
Van 14,2 volt naar +/- 13 volt in 2 min. Daarna zakt de spanning langzaam naar 12,5 tot 12,7 volt. En deze blijft ook zo ( iniedergeval 24 -36 uur ).
Dit is na korte als zowel lange ritten, droog en nat weer, warm of koud. dus altijd zegmaar.

Als ik dan wil starten draait de startmoter (uiteraard met dit probleem) langzaam rond. soms net genoeg (5 a 6 keer) En dan start de motor. soms niet, en dan draai ik de ontsteking wat terug en slaat de motor na 3 a 4 keer alsnog aan. Maar dat is uiteraard geen lange termijn oplossing.

doe ik er startkabels aan knopen dan slaat hij binnen 2 tot 4 keer aan. ( warm - koud )

Als de motor loopt, loopt deze normaal. radio, verlichting enz werkt naar behoren en dimt ook niet extreem bij veel verbuik. ( radio, lampen, blower, achteruitvw, ruitenwissers aan )

Wat info:
swift sedan 1.6 uit 95 +/- 220.000 km's
NIEUWE accu. 35A
laadspanning 14,2 volt alles uit,
en tussen de 13,2v en 13,8v met veel belasting
Accu polen zitten goed vast, en de multiriem slipt niet door.

Wat heb ik al geprobeerd:
nieuwe accu (oude was niet 100% meer volgens de halfords) geen oplossing
Alle accessoires (radio, klokje, sleutel piepje) losgekoppeld. geen oplossing
Gemeten tussen caroserie en + pool accu. 0 mA volgens mijn multimeter,
maar deze is gedateerd, en heb nog niet de beschikking over een "betrouwbare"
En er blijft ook nergens spanning op staan als allle schakelaars uit staan.

wie o wie heeft voor mij nog een suggestie of tip. of de oplossing.

Alvast bedankt: Marco (als ik even wat meer tijd heb zal ik ook een "wie is Wie" aanmaken)

'95 Swift 1.6 glx sedan 230.000 km: R.I.P.
'97 Baleno 1.8 gti 190.000 km: Trade in.
'02 Swift 1.3 Summum 195.000 km: Daily.
Reply

#15
oeps......
'95 Swift 1.6 glx sedan 230.000 km: R.I.P.
'97 Baleno 1.8 gti 190.000 km: Trade in.
'02 Swift 1.3 Summum 195.000 km: Daily.
Reply

#16
Ik zie dat je een accu hebt van 35 Ah, dat is een beetje weinig , ik had in mijn sedan 54 Ah en nooit problemen gehad, neem een zwaardere accu want ik denk dat voor 1.6 de accu iets te licht is. Kijk ook of je niet ergens lekstroom niet hebt, dat er bijvoorbeeld lampje van de kofferbak blijft branden dit terwijl de klep dicht is. Dat komt omdat de scharnier van de klep niet of onvoldoende de schakelaar indrukt zodat de lamp blijft branden!

Dus even kijken met stoelen neergeklapt en kofferbak dicht of je lamp in kofferbak toevallig niet brandt. Ik had het zelf dat de accu voortduren leeg raakte na 3 of 4 dagen staan, bleek een lampje te blijven branden doordat de scharnier de schakelaar niet raakte. Controleer binnenverlichting of die wel uitschakelt, radio, massapunten controleren.Hoe is het met je bougies?Bougiekabels?Verdelerkap? Laat of kijk die ook eens na! Begin zou ik zeggen door een zwaardere accu en neem een onderhoudsvrije. Je zult wel een paar adapterklemmen moeten aanschaffen, zijn de kosten niet, zo'n 6,7 euro voor de zwaardere accu omdat de polen iets dikker zijn.Hoop dat je hiermee iets kunt.



Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#17
Meting van de lekstroom is niet goed uitgevoerd... Je moet de meter in serie zetten met de + pool op de accu en de accuklem die op de + pool van de accu hoort te zitten.

Verder zien rustspanning en laadspanning van de accu er prima uit en aangezien je geen klachten hebt over de andere zaken onder belasting zou ik het eens gaan zoeken in een vermoeide startmotor of de bedrading naar de startmotor...

Wat doet je accupanning zodra je start zonder startkabels en met startkabels?

Als er ergens in je lijnen tussen accu en startmotor een hoge overgangsweerstand zit dan daalt de spanning in de accu meetbaar en direct.
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#18
oke, bedankt voor de info / tips. ik zal hier mee aan de slag gaan..
ik laat het resultaat wel weten.
'95 Swift 1.6 glx sedan 230.000 km: R.I.P.
'97 Baleno 1.8 gti 190.000 km: Trade in.
'02 Swift 1.3 Summum 195.000 km: Daily.
Reply

#19
waarom worden mijn berichten 2x gepost?? ( gebruik ie9 )
'95 Swift 1.6 glx sedan 230.000 km: R.I.P.
'97 Baleno 1.8 gti 190.000 km: Trade in.
'02 Swift 1.3 Summum 195.000 km: Daily.
Reply

#20
Je bent niet de enige, kan geloof ik niks aan gedaan wordenWink Heb je het bij een andere browser ook?
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.