[HOW TO] interval timer achterruitenwisser
#1
heey

ik weet niet hoe het bij de swiffjes het met de achterruitenwisser het is,
maar bij is het zo dat als ik de knop indruk voor de achterruitenwisser, dan blijft de wisser op en neer gaan. en als het maar een beetje regent dan gaat tie te vaak op en neer

Nu heb ik met een simpele aanpassing het zo gemaakt dat er een tijdinterval opzit(net zoals op de voorruitenwisser de 1ste stand)

je kan gewoon een universele interval timer kopen van velleman: http://www.velleman.eu/distributor/produ...&id=366732
dit is gewoon een printplaatje wat je tussen de draden van je schakelaar kan zetten

de uitgangs spanning is max 24V/3A
en die kan je zelf instellen op tijd en puls.

ik kan nu bij mijn achterruienwisser de knop indrukken en om de 10 seconden gaat de ruitenwisser automatisch op en neer( je kan de tijd zelf instellen van de timer)

ik vind dit makkelijk ik weet niet of er andere mensen wat aan hebben maar ik denk ik plaats het er gewoon bijBiggrin
Reply

#2
Dat ga ik eerdaags ook maar eens halen. Die heb je gewoon bij de schakelaar van je dashboard geplaatst neem ik aan? Wat heb jij als pulstijd ingesteld?
Suzuki Swift 1.3L mk4 GLS (1997) 39
Reply

#3
(09-11-2010, 18:22)swift_ehv Wrote: heey

ik weet niet hoe het bij de swiffjes het met de achterruitenwisser het is,
maar bij is het zo dat als ik de knop indruk voor de achterruitenwisser, dan blijft de wisser op en neer gaan. en als het maar een beetje regent dan gaat tie te vaak op en neer

Nu heb ik met een simpele aanpassing het zo gemaakt dat er een tijdinterval opzit(net zoals op de voorruitenwisser de 1ste stand)

je kan gewoon een universele interval timer kopen van velleman: http://www.velleman.eu/distributor/produ...&id=366732
dit is gewoon een printplaatje wat je tussen de draden van je schakelaar kan zetten

de uitgangs spanning is max 24V/3A
en die kan je zelf instellen op tijd en puls.

ik kan nu bij mijn achterruienwisser de knop indrukken en om de 10 seconden gaat de ruitenwisser automatisch op en neer( je kan de tijd zelf instellen van de timer)

ik vind dit makkelijk ik weet niet of er andere mensen wat aan hebben maar ik denk ik plaats het er gewoon bijBiggrin

Reply

#4
Mag ik vragen wat het het nut is van die hele eerste post quoten?:p
Reply

#5
(26-05-2011, 19:38)Han1946 Wrote:
(09-11-2010, 18:22)swift_ehv Wrote: heey

ik weet niet hoe het bij de swiffjes het met de achterruitenwisser het is,
maar bij is het zo dat als ik de knop indruk voor de achterruitenwisser, dan blijft de wisser op en neer gaan. en als het maar een beetje regent dan gaat tie te vaak op en neer

Nu heb ik met een simpele aanpassing het zo gemaakt dat er een tijdinterval opzit(net zoals op de voorruitenwisser de 1ste stand)

je kan gewoon een universele interval timer kopen van velleman: http://www.velleman.eu/distributor/products/view/?

country=es&lang=nl&id=366732

hallo

Ik heb de VM 136 gekocht. De min en de plus das duidelijk.
Weet jij nog welke kleur draden jij gebruikt hebt en heb je die onderbroken dus los van de schakelaar of gekoppeld.
Ik heb de volgende kleuren:
zwart
geel\rood
oranje
blauw geel
zwart
en weet je ook nog welke kleur je op welke poort hebt aangesloetn?
ik heb:
12V
gnd
NO
COM
NC

Groeten
Han
dit is gewoon een printplaatje wat je tussen de draden van je schakelaar kan zetten

de uitgangs spanning is max 24V/3A
en die kan je zelf instellen op tijd en puls.

ik kan nu bij mijn achterruienwisser de knop indrukken en om de 10 seconden gaat de ruitenwisser automatisch op en neer( je kan de tijd zelf instellen van de timer)

ik vind dit makkelijk ik weet niet of er andere mensen wat aan hebben maar ik denk ik plaats het er gewoon bijBiggrin


mail aub even naar geertsen1@zonnet.nl
Bedankt vast
Han
Reply

#6
Han,
Welkom op ons forum (en welkom op Internet lijkt het wel...)

1.) onnodig quoten is niet handig, daar wordt het niet leesbaarder op
2.) een vraag midden in een post van een ander zetten is niet handig, daar wordt het niet leesbaarder op.
3.) ik hoop dat je mailbox goed gefilterd wordt, want dit is vragen om spam van heb ik jou daar!

Ik destilleer deze vraag uit het topic:

Han Wrote:Ik heb de VM 136 gekocht. De min en de plus das duidelijk.
Weet jij nog welke kleur draden jij gebruikt hebt en heb je die onderbroken dus los van de schakelaar of gekoppeld.
Ik heb de volgende kleuren:
zwart
geel\rood
oranje
blauw geel
zwart
en weet je ook nog welke kleur je op welke poort hebt aangesloetn?
ik heb:
12V
gnd
NO
COM
NC

Groeten
Han

Han, even meten.
Er staat ergens 12V op de schakelaar die doorverbonden wordt aan een andere draad naar de ruitenwissermotor.
De 12V draad is de draad die je moet hebben als voeding voor het printje.
Zwart is de massa, dus ook daarop kun je de massa van je printje aansluiten.

Op COM sluit je de draad aan die naar de ruitenwisser gaat (doorknippen dus)
Aan de NO kant sluit je dan de andere helft van de doorgeknipte draad naar de ruitenwisser weer aan.
NC laat je niet aangesloten.
En dat zonder mailtje! Wink


Edit:

Geel/rood is de verlichting van de schakelaar dus blauw/geel of oranje gaat naar de ruitenwisser achter.
Even meten welke spanning krijgt als je de schakelaar indrukt.
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#7
(27-05-2011, 12:03)The Force Wrote: Han,
Welkom op ons forum (en welkom op Internet lijkt het wel...)

1.) onnodig quoten is niet handig, daar wordt het niet leesbaarder op
2.) een vraag midden in een post van een ander zetten is niet handig, daar wordt het niet leesbaarder op.
3.) ik hoop dat je mailbox goed gefilterd wordt, want dit is vragen om spam van heb ik jou daar!

Ik destilleer deze vraag uit het topic:

Han Wrote:Ik heb de VM 136 gekocht. De min en de plus das duidelijk.
Weet jij nog welke kleur draden jij gebruikt hebt en heb je die onderbroken dus los van de schakelaar of gekoppeld.
Ik heb de volgende kleuren:
zwart
geel\rood
oranje
blauw geel
zwart
en weet je ook nog welke kleur je op welke poort hebt aangesloetn?
ik heb:
12V
gnd
NO
COM
NC

Groeten
Han

Han, even meten.
Er staat ergens 12V op de schakelaar die doorverbonden wordt aan een andere draad naar de ruitenwissermotor.
De 12V draad is de draad die je moet hebben als voeding voor het printje.
Zwart is de massa, dus ook daarop kun je de massa van je printje aansluiten.

Op COM sluit je de draad aan die naar de ruitenwisser gaat (doorknippen dus)
Aan de NO kant sluit je dan de andere helft van de doorgeknipte draad naar de ruitenwisser weer aan.
NC laat je niet aangesloten.
En dat zonder mailtje! Wink


Edit:

Geel/rood is de verlichting van de schakelaar dus blauw/geel of oranje gaat naar de ruitenwisser achter.
Even meten welke spanning krijgt als je de schakelaar indrukt.

Reply

#8
Han,

Als je een reactie wilt plaatsen moet je op in het witte tekstvak typen of klikken op 'Nieuwe reactie'. Klik je op reageren, wordt het bericht automatisch geciteerd in je nieuwe berichtWink
Reply

#9
(27-05-2011, 12:55)SteefK Wrote: Han,

Als je een reactie wilt plaatsen moet je op in het witte tekstvak typen of klikken op 'Nieuwe reactie'. Klik je op reageren, wordt het bericht automatisch geciteerd in je nieuwe berichtWink


Het is gelukt met de module. Mijn achterwisser heeft nu een interval van ca 7 seconden. Perfect dus.
Groeten
Han




(27-05-2011, 15:26)Han1946 Wrote:
(27-05-2011, 12:55)SteefK Wrote: Han,

Als je een reactie wilt plaatsen moet je op in het witte tekstvak typen of klikken op 'Nieuwe reactie'. Klik je op reageren, wordt het bericht automatisch geciteerd in je nieuwe berichtWink

Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.