motor wissel nieuwe regels
#1
Ik had gehoord dat er nieuwe regels zijn ten aanzien van een blokwissel, dus het was weer tijd voor een mailtje naar het rdw.
RDW Wrote:Geachte heer Stelten,

In reactie op uw e-mail, waarin u vraagt naar een keuring motorwijziging bericht ik u het volgende.

U vraagt informatie over het wijzigen van of de wijziging aan de motor van uw personenauto. Hierop geef ik u graag een antwoord.

Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, dan moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij n van de keuringsstations van de RDW aanbieden.

Het gaat om de volgende wijzigingen:

- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;

- het wijzigen van het aantal cilinders;

- het wijzigen van de cilinderinhoud;

- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;

- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas).



In gebruik genomen voor 1 januari 1998:

Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 januari 1998 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien de geluidsproductie.



In gebruik genomen na 31 december 1997:
Als het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1997 moet het voertuig voldoen aan zowel de permanente eisen als de toelatingseisen. In de praktijk betekent dit dat het voertuig in omgebouwde toestand overeen moet komen met een bestaande typegoedkeuring. De RDW adviseert dan ook om eerst bij de fabrikant van het voertuig of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland na te vragen of er een dergelijke typegoedkeuring bestaat en of het voertuig in gewijzigde uitvoering overeenkomt met de typegoedkeuring. Als dit het geval is zal aan u een Certificaat Van Overeenstemming (CVO) worden verstrekt. Deze moet u bij de keuring tonen.

Bestaat er geen typegoedkeuring, dan is het in principe mogelijk om het voertuig individueel te laten toetsen op de toelatingseisen. Het kan zijn dat het hiervoor noodzakelijk is dat er testen moeten worden uitgevoerd.



In alle gevallen wordt tijdens de keuring nagegaan of het voertuig aan de gestelde eisen voldoet. Als dit het geval is worden de gegevens op het kentekenbewijs en in het kentekenregister aangepast en wordt er een gewijzigd kentekenbewijs verstrekt



Kosten:


De kosten voor een wijziging van de constructie van een voertuig kunnen varieren van € 25,- t/m € 75,-. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.

Als de personenauto in gebruik is genomen na 31 december 1997 worden de eventuele aanvullende testen ook in rekening gebracht.





Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

Als ik het zo lees, kun je dus ongeveer ieder blok in een auto van voor 1998 hangen, zolang je maar aan de eisen voldoet. Weggedragtest etc komt dus te vervallen. Nu wachten op de goedgekeurde alto's met hayabusublok 39
Viva la Gloria!

[Image: fluttershy_yay_small_display.gif]

Y'all hail the South
Reply

#2
Wat ik vreemd vindt is dat je nu zelf een CVO moet kunnen regelen, maar de Nimag doet hier niet aan mee omdat ze aangeven dat ze niet verantwoordelijk kunnen en willen zijn. Da's tenminste het bericht een jaar of twee geleden. Misschien dat dat nu anders is, anders moet je op individueel vlak gaan keuren...
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#3
mijn autotje is uit 97, dus die zou ik niet helemaal rdw om te laten keuren als ik het goed begrijp. want ben wel van 3 naar 4 cilinders gegaan
Reply

#4
zou voor een 97er niks uitmaken. Gewoon zorgen dat ie apk waardig is, motorsteunen goed gelast (indien van toepassing) en even oppassen met de uitlaat en dan zou ie zo omgekeurd moeten kunnen worden. Haal wel even je ramen eruit, gezien ze daar moeilijk over kunnen doen omdat de deur niet gewoon open kan.
Als je het zeker wilt weten, mag je de informatie hierboven best gebruiken om het te vragen.
Tip: Schrijf dat je van plan bent om een ander blok er in te hangen. Je moet ze niet wijzer maken over je auto dan dat ze zijnWink
Viva la Gloria!

[Image: fluttershy_yay_small_display.gif]

Y'all hail the South
Reply

#5
mooi, ik ga mn oto om laten keuren tot turbo, ook geen gezeik met de politie...
laatst 3/4 op bureau gestaan vanwege uitlaat/turbo ect.. wat krijg ik;
boete voor gladde banden voorop... wist ik dus boeiend..
en ik moest mn silencer in de pijp hangen en dan vondt meneer t primaBiggrin

wel grappig, ze hebben van mn intercooler een oliekoeler gemaakt de keutelsdevil
Reply

#6
Ik ga toch eens kijken of ik het voor elkaar krijg als ik de Mk4 volledig naar GTi om zou bouwen om dat op te voeren als CVO...
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#7
(12-08-2009, 19:30)Devil-GTi Wrote: mooi, ik ga mn oto om laten keuren tot turbo, ook geen gezeik met de politie...
laatst 3/4 op bureau gestaan vanwege uitlaat/turbo ect.. wat krijg ik;
boete voor gladde banden voorop... wist ik dus boeiend..
en ik moest mn silencer in de pijp hangen en dan vondt meneer t primaBiggrin

wel grappig, ze hebben van mn intercooler een oliekoeler gemaakt de keutelsdevil

slim zijn ze niet haha Tongue gelukigdevil

en ja je kan er een ander moter in leggen

maar dan moet die testen door staan of die stevig en veilig zat is voorop de weg Smile
en daar gaat het meestal fout.
iemand die ik ken wou dat doen en die kon zijn auto afstaan was niet veilig zat
tuning is not a crime its a way of life
[Image: white-devil.jpg]
Reply

#8
(12-08-2009, 19:30)Devil-GTi Wrote: mooi, ik ga mn oto om laten keuren tot turbo, ook geen gezeik met de politie...

en nog belangrijker, mocht het misgaan, geen gezeik met de verzekering.
Viva la Gloria!

[Image: fluttershy_yay_small_display.gif]

Y'all hail the South
Reply

#9
ja daar gaat het mij ook om wil geen gezeur en alles goed voor elkaar hebbe voor zowel mezelf als me mede weggebruikers en denk dat ik zowiezo op iedere hoek van de straat wordt aangehoude
Reply

#10
dus ik zou een swift met een hayabusa blok erin kwa cilinderinhoud wijzigt er niets, behalve de aantal pk's danBiggrin
Reply

#11
(12-08-2009, 19:30)Devil-GTi Wrote: mooi, ik ga mn oto om laten keuren tot turbo, ook geen gezeik met de politie...
laatst 3/4 op bureau gestaan vanwege uitlaat/turbo ect.. wat krijg ik;
boete voor gladde banden voorop... wist ik dus boeiend..
en ik moest mn silencer in de pijp hangen en dan vondt meneer t primaBiggrin

wel grappig, ze hebben van mn intercooler een oliekoeler gemaakt de keutelsdevil

Lees dit nu pas, maar dan heb je wel geluk gehad, want vaak krijg je gewoon een dikke boete voor teveel lawaai EN mag je je kentekenbewijs inleveren etc....
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#12
Ik heb aan een keurmeester gevraagd hoe het zit (in de pauze na de steekproef).
Even de belangrijkste dingen samengevat;

-Hij bevestigde dit verhaal en was zelf bezig met een mini cooper met hayabusa motor.

-Hij vertelde dat zolang ze het type motor herkennen er alles ingebouwd mag worden.

-MAAR, hij vertelde ook over een BMW Alpine die in Noorwegen een compressor erop had laten bouwen, aangezien hier niets over bekend was, werd de auto alsnog naar Lelystad gestuurd.
Dus een turbo ombouw wordt in de meeste gevallen NIET goedgekeurd (bij je lokale rdw station), behalve als de motor fabrieks af met turbo is geleverd. (dus corsa met c20let 2l turbo mag wel bijv.)

-Het geluid moet gelijk zijn aan standaard (anders moet je naar lelystad, of later terug komen), hier legde hij veel nadruk op en gaf mij tips om dit euvel te vermijden.

-Zorg dat de ombouw en de auto netjes eruit ziet, staat ze iets niet aan, wordt de auto doorgestuurd naar lelystad!

-En je moet ook letten op maximale aslasten.

En ik zou wel ALTIJD naar een ombouw de auto laten keuren na aanleiding van het volgende verhaal 43 :
Er was een jongen die een opel combo had omgebouwd naar een 2l 16v (c20xe) en was hiermee naar de rdw geweest (voor 1mei 2009), toen hij daar hoorde dat hij naar lelystad moest en 750euro moest betalen, heeft hij van het keuren afgezien.
Waarna hij de auto had verkocht en de nieuwe eigenaar zichzelf binnen 3 dagen dood heeft gereden.
Toen bleek dat er een 2l 16v inlag en dat het niet op kenteken stond, moest degene die de auto heeft omgebouwd hiervoor (zijn hele leven) betalen.
Dus keuren die hap!!!!

Ik zit al een tijdje te kijken naar een justy met een snel blok, nu ben ik nog wat serieuzer er in aan verdiepen aangezien ik mijn civic heb verkocht.
Een g13b met turbo valt af gezien de duurdere keuringskosten en omdat de ombouw zelf duur is indien je het goed wil doen.
Een j18a uit een baleno is dus wel een goede optie weegt maar 85kg (g16a 60kg) heeft aardig koppel en vermogen en is zuiniger dan een naar het zelfde vermogen getunde g13b in iedergeval met WOT.
Reply

#13
@ jusky
hoe zit dat met een swift gti met een swift 1300 8v erin moet dat dan ook rdw keuring hebben????????

greetz vincent
een gek die met een heftruck racet

live starts @550 bhp +

http://www.liamdoran.com

www.eqin.eu

Reply

#14
Officieel wel, maar als je aan de verzekering door geeft dat er een minder krachtige motor dan standaard inzit, keren ze vast wel uit met een ongeluk.
Andersom zou ik wel altijd keuren.
Reply

#15
gewoon keuren. Meer of minder vermogen maakt niet uit. Feit is dat dat blok niet in die auto hoort.
Als je zonder rijbewijs rijdt en een ongeluk krijgt (ook als het alleen verlopen is) betalen ze ook niet uit, ook al kn je rijden.
Viva la Gloria!

[Image: fluttershy_yay_small_display.gif]

Y'all hail the South
Reply

#16
volgens dealer was het geen probleem met apk
zolang de co maar goed is voor het bouwjaar 1993 (motor is van een swift uit 1997)
een gek die met een heftruck racet

live starts @550 bhp +

http://www.liamdoran.com

www.eqin.eu

Reply

#17
Het maakt voor de APK ook niets uit al leg je er een 4.5l V6 in zo lang 'ie maar aan de APK eisen voldoet.
Feitenlijk gezien klopt de auto op kenteken niet meer, dus rijd even langs de RDW en voor een paar centen is het geregeld! Weet je zeker dat je niet nat gaat bij een controle of ongeluk.


... en een ongeluk zit in een klein hoekje!
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#18
Klopt en het keuren kost nu helemaal weinig.
4.5 v6 gaat niet voor de apk Biggrin Mag geen afwijkend cilinder aantal hebben met de APK
Reply

#19
Bij wijze van spreken dan... Smile
'82 Suzuki SC100 GX project
'93 Suzuki Swift Cabrio project

Rijdt dagelijks rond in een Renault Kangoo...
Reply

#20
vind het wel raar want ben in vermogen achteruit gegaan
ben er niet op vooruit gegaan
chassis is 1.3 16v (101 pk)
en er ligt in een 1.3 8v (68 pk)
een gek die met een heftruck racet

live starts @550 bhp +

http://www.liamdoran.com

www.eqin.eu

Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.