(How To) ECU Uitlezen
#1
Het komt nog maar al te vaak voor dat er motorisch technische problemen ontstaan bij onze wel gekoesterde Suzuki's. Wanneer je dus wil weten wat de oorzaak van dat euvel kan zijn kan het heel verhelderend zijn om je ECU uit te lezen. Deze geeft informatie m.b.t. je motor en de technische toestand ervan.

Deze how-to is bedoeld voor de Swift MK2 en MK3.
Nieuwe Swifts en andere Suzuki's kunnen alleen diagnose apparatuur (ODB2) worden uitgelezen.
MK2 swift's met caberateur kunnen helemaal niet worden uitgelezen aangezien deze geen ECU hebben.

Vraag: "Hoe lees ik mijn ECU uit?"

- De storingscodes worden door het waarschuwingslampe motorstoring "check engine" aangegeven.
- Zet hiervoor het contact aan.
- Controleer of het check engine lampje gaat branden.
- Plaats een 10A zekering in de diagnose aansluiting van de zekeringkast onder het dashboard (1).
- Voor Duitse swifts: Haal de diagnose schakelaar onder het dashboard om (2).
- Tel de knippersignalen van het check engine lampje en noteer deze.
- Verwijder de zekering / haal de schakelaar weer om.
- Zet het contact uit.

[Image: fig1.jpg?474038133]


De betekenis van de knippersignalen kan je aflezen op de volgende lijst:
[Image: diagcode.jpg?1679938752]
12. - Geen storing
13. - Lambdasonde / verwarmde lambdasonde
14. - Temperatuursensor koelvloeistof
15. - Temperatuursensor koelvloeistof
21. - Gaskleppositiesensor
21. - Stationair-toerentalschakelaar/volgschakelaar - handgeschakelde versnellingsbak
22. - Gaskleppositiesensor
23. - Temperatuursensor luchtinlaat
24. - Wagensnelheidssensor
25. - Temperatuursensor luchtinlaat
31. - Sensor absolute druk inlaatspruitstuk
32. - Sensor absolute druk inlaatspruitstuk
33. - Luchtmassameter
34. - Luchtmassameter
41. - Ontstekingssignaal
42. - Krukaspositiesensor
42. - Nokkenaspositiesensor 1996 en nieuwe
46. - Actuator regeling stationair toerental
51. - Solenoïde uitlaatgas recirculatie
61. - Schakel solenoïde A automatische transmissie
62. - Schakel solenoïde A automatische transmissie
63. - Schakel solenoïde B automatische transmissie
64. - Schakel solenoïde B automatische transmissie
72. - Positieschakelaar parkeren/neutraal
Constant aan. - Motorregelmodule

Storing verholpen, wat nu?
Na het oplossen van de storing reset je de ECU door een minuut de massa klem van de accu los te halen.

Succes!
~S~
Cobra
-------------------
Honda powerrr
Reply

#2
mhhnu nog eens een ho-to van eem mk1 gti maken voor uit te lezen..
The Swift GTi MK1 GOEROE ! Wink
now driving:
2001 Audi A6 Avant 2.5TDI Quattro H6
1991 Audi 80 2.0 16V Sport Edition
1990 VW Corrado G60 Ring-Tool
Reply

#3
Quote:Originally posted by RoGEK
mhhnu nog eens een ho-to van eem mk1 gti maken voor uit te lezen..

wie houd je tegen??? Wink
[Image: balk%20dave%20swift3.jpg]
Reply

#4
wie komt er even met een mk1 gti langs.. schiet ik d pix wel en maajk een how-to..

tis dat ik nu zelf werkloos ben, anders had ik me weer een mk1 gti erbij gehaald voor de phun..
The Swift GTi MK1 GOEROE ! Wink
now driving:
2001 Audi A6 Avant 2.5TDI Quattro H6
1991 Audi 80 2.0 16V Sport Edition
1990 VW Corrado G60 Ring-Tool
Reply

#5
En hoe weet ik of ik een injectie motor heb of carb?
Ik heb wel zon zekeringkastje maar dat heeft dan neem ik aan iedereen?
Reply

#6
Das aan verschillende dingen te zien...

- Zie je ergens check engine staan in je dasboard bij je tellers (lampje dus) (carb heeft die niet, geen ecu...)
- Is bovenste kap (deksel dus) van die "ufo" waar je luchtfilter in zit van metaal, zo jah carburateur, is i van plastik monopoint injectie
- Zit er een metalen kapje om je uitlaatspruitstuk met daar aan een slang die naar de buis voor je luchtfilter loopt, zo jah een carburateur, zo nee monopoint injectie
- Loopt er een metalen buis van meest linker buis van uitlaatspruitstuk naar je luchtfilter zelf, zo jah carburateur, zo nee monopoint injectie
Reply

#7
Ehhh ik heb wel de optie "check engine" jah Smile en en luchtfilterkap/huis is van plastic. Overige 2 weet ik zo snel niet uit mn hoofd :0

Dus dan heb ik toch een ECU :| ?
Reply

#8
JepWink
Reply

#9
probleem: stotterende motor bij het optrekken of als ik kort en snel tikjes gas geef: ik heb me ecu uitgelezen: en hij brand 2 keer kort dan een pauze en dan brand hij weer 1 keer, ik zie dat het code 21 is en het is de throttle position sensor! betekent het dat deze gaar is en er een nieuwe in moet of kan hij ook alleen een beetje vies zijn.ik twijfel namelijk aan welk onderdeel dit is! en een beetje reparatie uitleg geven alvast bedankt

is het trouwens de brandstofdruk regelaar!


ps: ben trouwens op zoek naar naar de wide body voor me suzu' het liefst een rascal kitIdea
the 2nd place belongs to the first loser!
Reply

#10
de throttle position sensor is de gasklepsensor, deze zit aan de achterkant van je gasklep
Reply

#11
ik ben op veel forums tegen gekomen dat suzuki's problemen hebben met stotteren (vooral als hij koud is), en zag dat iedereen de sensoren en andere dure onderelen hadden vervangen, maar bij mij was de oplossing simpel, je hoeft alleen je slangen en draadjes te vervangen die niet goed door het doormeten komen: let hierbij op dat de draden beschadigd kunnen zijn of bekneld zitten, of gewoon draadbreuk hebben: 39
the 2nd place belongs to the first loser!
Reply

#12
Quote:Originally posted by xtremeswift
ik ben op veel forums tegen gekomen dat suzuki's problemen hebben met stotteren (vooral als hij koud is), en zag dat iedereen de sensoren en andere dure onderelen hadden vervangen, maar bij mij was de oplossing simpel, je hoeft alleen je slangen en draadjes te vervangen die niet goed door het doormeten komen: let hierbij op dat de draden beschadigd kunnen zijn of bekneld zitten, of gewoon draadbreuk hebben: 39

zo zie je maar rustig bij het begin beginnen39
[Image: balk%20dave%20swift3.jpg]
Reply

#13
Ik heb een probleempje wil hem ook uitlezen omdat m`n check engine lampje brand.
Maar mijn zekeringen kastje is anders als op de foto.
En de dealer is al dicht .
Heb nog een groter probleem heb straks nog en rit van 140 km voor de boeg.
Hoe kan ik het bij een mk 5 uitlezen .??iemand een idee (zal zo ff foto plaatsen van mijn zekeringen kastje moet `m nog uploaden
.
gr Denniszz
[Image: th_19092008274.jpg][Image: th_PIC-0010.jpg]
Reply

#14
Het Check Engine lampje gaat altijd branden als je het contact aan zet. Als hij dan niet brand, dan heb je kans dat het lampje stuk is.
Bij een Mk2 en Mk3 weet ik zeker dat het lampje blijft branden als het contact aan staat. Het Check Engine lampje gaat uit zodra de motor loopt. Bij eventuele storingen zie je als de motor loopt, het Check Engine lampje branden.
Ik heb geen idee oe je een Mk4 of Mk5 kan uitlezen. Eigenlijk was ik er vanuit gegaan dat het ongeveer zo'n zelfde zekeringkastje zou hebben als een Mk3.
Er zit dus geen "verhoogde" sleuf waar je een zekering in kan steken??
....Drivin' the Rival....
Reply

#15
Nou wat er aan de hand was weet ik dus niet .
Maar na het resetten heeft het lampje niet meer gebrandt.
Heb het weekend een km of 300 gereden eerst rustig heen en op de terug weg wat steviger , en lampje is gewoon uitgebleven .
blijf het nog wel ff in de gaten houden .
Maar verwacht weinig problemen .
Heb trouwens nog ff telefonisch contact gehad met beun , en kreeg tehoren dat het bij de mk5 niet zelf uit telezen is . Dus alleen door de dealer mogelijk is helaas.
gr Denniszz

Thanks again BEUN voor `t belletje39 39 39
[Image: th_19092008274.jpg][Image: th_PIC-0010.jpg]
Reply

#16
Misschien weet iemand wat er fout is zonder dat ik hem uitlees. Het gaat namelijk om het volgende.

Als ik 120/125 km/u rijd dan gaat na een tijdje branden. Als ik een soort van pompende beweging maak met het gaspedaal of langzamer ga rijden dan gaat ie weer uit. Hij doet het alleen bij deze snelheid
Reply

#17
lambdasonde misschien, die heeft dat effect.
Volvo V70 D4 Geartronic (MY2015)
Saab 900 GT 16 classic (MY1987)
Reply

#18
ga morgen wel ff kieken voor de zekerheid. laat het dan wel weten. kan het nu niet doen, zit op m'n werk :p
Reply

#19
xtremeswift Wrote:ik ben op veel forums tegen gekomen dat suzuki's problemen hebben met stotteren (vooral als hij koud is), en zag dat iedereen de sensoren en andere dure onderelen hadden vervangen, maar bij mij was de oplossing simpel, je hoeft alleen je slangen en draadjes te vervangen die niet goed door het doormeten komen: let hierbij op dat de draden beschadigd kunnen zijn of bekneld zitten, of gewoon draadbreuk hebben: 39

Had bij aankoop ook last van stotteren. Bleek dan m'n injectie pomp extreem vervuild was en toen is er een injectie reiniger ingedaan. Nu geen last meer van
Reply

#20
Ik heb het toch maar even gedaan, 2 sec. werk.

Hij gaf foutcode 13 aan. Oxygen sensor (lambdasonde)

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Of moet ik hiervoor naar de garage?



Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.