Het komt nog maar al te vaak voor dat er motorisch technische problemen ontstaan bij onze wel gekoesterde Suzuki's. Wanneer je dus wil weten wat de oorzaak van dat euvel kan zijn kan het heel verhelderend zijn om je ECU uit te lezen. Deze geeft informatie m.b.t. je motor en de technische toestand ervan.
Deze how-to is bedoeld voor de Swift MK2 en MK3.
Nieuwe Swifts en andere Suzuki's kunnen alleen diagnose apparatuur (ODB2) worden uitgelezen.
MK2 swift's met caberateur kunnen helemaal niet worden uitgelezen aangezien deze geen ECU hebben.
Vraag: "Hoe lees ik mijn ECU uit?"
- De storingscodes worden door het waarschuwingslampe motorstoring "check engine" aangegeven.
- Zet hiervoor het contact aan.
- Controleer of het check engine lampje gaat branden.
- Plaats een 10A zekering in de diagnose aansluiting van de zekeringkast onder het dashboard (1).
- Voor Duitse swifts: Haal de diagnose schakelaar onder het dashboard om (2).
- Tel de knippersignalen van het check engine lampje en noteer deze.
- Verwijder de zekering / haal de schakelaar weer om.
- Zet het contact uit.
De betekenis van de knippersignalen kan je aflezen op de volgende lijst:
12. - Geen storing
13. - Lambdasonde / verwarmde lambdasonde
14. - Temperatuursensor koelvloeistof
15. - Temperatuursensor koelvloeistof
21. - Gaskleppositiesensor
21. - Stationair-toerentalschakelaar/volgschakelaar - handgeschakelde versnellingsbak
22. - Gaskleppositiesensor
23. - Temperatuursensor luchtinlaat
24. - Wagensnelheidssensor
25. - Temperatuursensor luchtinlaat
31. - Sensor absolute druk inlaatspruitstuk
32. - Sensor absolute druk inlaatspruitstuk
33. - Luchtmassameter
34. - Luchtmassameter
41. - Ontstekingssignaal
42. - Krukaspositiesensor
42. - Nokkenaspositiesensor 1996 en nieuwe
46. - Actuator regeling stationair toerental
51. - Solenoïde uitlaatgas recirculatie
61. - Schakel solenoïde A automatische transmissie
62. - Schakel solenoïde A automatische transmissie
63. - Schakel solenoïde B automatische transmissie
64. - Schakel solenoïde B automatische transmissie
72. - Positieschakelaar parkeren/neutraal
Constant aan. - Motorregelmodule
Storing verholpen, wat nu?
Na het oplossen van de storing reset je de ECU door een minuut de massa klem van de accu los te halen.
Succes!
Deze how-to is bedoeld voor de Swift MK2 en MK3.
Nieuwe Swifts en andere Suzuki's kunnen alleen diagnose apparatuur (ODB2) worden uitgelezen.
MK2 swift's met caberateur kunnen helemaal niet worden uitgelezen aangezien deze geen ECU hebben.
Vraag: "Hoe lees ik mijn ECU uit?"
- De storingscodes worden door het waarschuwingslampe motorstoring "check engine" aangegeven.
- Zet hiervoor het contact aan.
- Controleer of het check engine lampje gaat branden.
- Plaats een 10A zekering in de diagnose aansluiting van de zekeringkast onder het dashboard (1).
- Voor Duitse swifts: Haal de diagnose schakelaar onder het dashboard om (2).
- Tel de knippersignalen van het check engine lampje en noteer deze.
- Verwijder de zekering / haal de schakelaar weer om.
- Zet het contact uit.
De betekenis van de knippersignalen kan je aflezen op de volgende lijst:
12. - Geen storing
13. - Lambdasonde / verwarmde lambdasonde
14. - Temperatuursensor koelvloeistof
15. - Temperatuursensor koelvloeistof
21. - Gaskleppositiesensor
21. - Stationair-toerentalschakelaar/volgschakelaar - handgeschakelde versnellingsbak
22. - Gaskleppositiesensor
23. - Temperatuursensor luchtinlaat
24. - Wagensnelheidssensor
25. - Temperatuursensor luchtinlaat
31. - Sensor absolute druk inlaatspruitstuk
32. - Sensor absolute druk inlaatspruitstuk
33. - Luchtmassameter
34. - Luchtmassameter
41. - Ontstekingssignaal
42. - Krukaspositiesensor
42. - Nokkenaspositiesensor 1996 en nieuwe
46. - Actuator regeling stationair toerental
51. - Solenoïde uitlaatgas recirculatie
61. - Schakel solenoïde A automatische transmissie
62. - Schakel solenoïde A automatische transmissie
63. - Schakel solenoïde B automatische transmissie
64. - Schakel solenoïde B automatische transmissie
72. - Positieschakelaar parkeren/neutraal
Constant aan. - Motorregelmodule
Storing verholpen, wat nu?
Na het oplossen van de storing reset je de ECU door een minuut de massa klem van de accu los te halen.
Succes!
~S~
Cobra
-------------------
Honda powerrr
Cobra
-------------------
Honda powerrr