Aandrijving justy?? RWD !:)
#1
Hoi,

Ik heb (nog) geen subaru justy, maar ik heb nu nog een 205je die verkocht wordt, er moet namelijks wat degelijkers, nieuwer, aparts
komen.
Dus waarschijnlijk wordt het een justy.

Ik ben heel erg geintereseerd in de vierwielaandrijfing techniek van de justy. Ik vroeg mij af wat voor soort systeem vierwielaandrijfing dit is een torsen, een Haldex, een Visco-koppeling (of een ECCD)?
Ik weet namelijk dat het mogelijk is om bij sommige van deze aandrijvingen de voorwielaandrijving omzeilt kan worden.
En achterwielaandrijfing in een justy is zeker leuk=driftenTongue, iniedergeval met de nodige verstevigingen.
Ik weet wel dat de grotere modellen, welke niet afgeleidt zijn van suzuki een visco-koppeling hebben, maar de lay-out is heel anders.

En na paar uur googlen kwam ik er nog niet achter wat voor permanente awd aandrijfing de justy heeft.
Misschien heeft iemand technische tekeningen of een link naar een online-vraagbaak over de justy.

Bij voorbaat dank, ik wacht jullie reactie in spanning af.
Reply

#2
tjah, het is een viscokoppeling.. persoonlijk denk ik niet dat het zootje achter sterk genoeg is om te gaan driften.. + te weinig power dus dat betekend als gti motor en evt turbotje om lekker te driften..
mijn advies wil je driften? koop een 200sx oid, dat gaat een stuk makkelijkerWink
Reply

#3
je kan bij de justy wel de achterwiel aandrijfing uitschakkelen maar niet de voor wiel aandrijfing.
Reply

#4
met een beetje handigheid is alles mogelijk, ook achterwiel aandrijving op een justy, je moet alleen niet bang zijn dingen kapot te draaien.

ik zeg: heb je de know-how en de tijd om dr aandacht aan te besteden...zeker doen.
kom je niet verder dan de autostyle catalogus...niet aan beginnenWink
[Image: altoonderschrift2oldskool.jpg]
Reply

#5
Als ik Beun zijn reactie lees, vermoed ik dat hij dan een heel ander differentieel in de bak moet zien te maken ofzo...

Anders zou hij dat niet zo maar zeggen lijkt mij...
Reply

#6
@Devil-gti
Oke dat is mooi, dan kun waarschijnlijk het volgende trucje uithalen?:
http://www.clubwrx.net/forums/powertrain...-pics.html

Zoals ik al zei zullen er de nodige verstevigingen moeten komen om hem 100% achterwiel aangedreven te maken, wat waarschijnlijk te duur wordt.
Het is toch maar voor af en toe dus pak ik liever een extra setje achteras etc van een sloop justy erbij en verwissel die keer en in de herfst en winter rij ik dan natuurlijk weer met awd.
Een 200sx is leuk maar in alles duurder en ouder, plus het is geen uitdaging meer en niet apart om een 200sx te zien driften.
Na wat zoek werk gedaan te hebben is een gti motor volgens mij een relatief makkelijke ombouw.

@Beun
Klopt bij de oude justy ja, maar bij de nieuwere versie is het permanent.

@VR
Ik volg de opleiding werktuigbouwkunde en aan mijn houdige auto heb ik ook al veel zelf vervangen/veranderd. Kennis en vaardigheden heb ik dus wel en de autostyle tr**p kijk ik geeneens naar, kan ik zelf veel beter en goedkoper makenBiggrin
Plus een bekende van mij heeft al 14 auto's een andere motor gegeven corsa a met c20xe, kadett c met c20let, polo 6n met 150pk tdi etc etc. Dus op zijn ervaring kan ik altijd terug vallen wil ik er zelf niet uitkomen.

Ik zat te denken aan deze ombouw omdat er eigenlijk geen nieuwere, kleine, betaalbare (ben student) rwd auto's zijn. Ik ben al een keer na de Nordschliefe geweest en ben nu ook besmet met het Nurburgring virus. Dus ik wil ook zo af en toe een keer na het circuit, en fwd is daar niet echt geschikt voor (lees onderstuur!), awd is heel handig, maar rwd is veeeel leuker.

Maar daar komt eenmaal het een en ander bij kijken, mits de achteraandrijfassen etc veeel te snel breken houd ik het mooi bij awd en een gti motor.
Kunnen de standaard awd setup van de justy wel de 33pk(later miss meer) extra van en gti motor wel probleem loos aan? (Uit de ombouw topics op dit furom te zien wel).

Breekt de boel te volgens jullie te snel en is de ombouw etc te duur, dan lijkt mij een impreza 2.0gl awd verstandiger. Zet er wrx achteraandrijftrein onder en dan moet je volgens mij betrouwbaarder rwd kunnen rijden, omdat een wrx ongeveer het dubbele vermogen levert dan een 2.0gl
Reply

#7
dr zijn geboeg andere kleine achterwiel aangedreven auto dach tik hoor.

Volvo 340, Toyota Corrolla's, oudere type Starlet, MR2, alle datsuns, Suzuki SC100...noem zomaar wat.

uiteraard is een justy leuk en als je wee thoe het moet, gewoon doen, diff vastlassen en dwars met dat ding!
[Image: altoonderschrift2oldskool.jpg]
Reply

#8
Als ik dit filmpje mag geloven werkt het wel hoor:
http://www.youtube.com/watch?v=qSV8h-9U-...re=related

Ik heb een keer een vertaling gevonden en daar stond in dat hij de voorste aandrijfassen niet had aangesloten o.i.d.
Maar de vertaling was niet optimaal, dus kon er zelf ook weinig van maken.

Iig een leuk plan.
En je kan altijd je Justy nog voorzien van een turbo. 39
Swift GTi Turbo Biggrin
V-TEC powered GTi Zzzz
Toch weer turbo 39
En nu??
Reply

#9
jusky Wrote:Kunnen de standaard awd setup van de justy wel de 33pk(later miss meer) extra van en gti motor wel probleem loos aan? (Uit de ombouw topics op dit furom te zien wel).
Standaard zou die het zeker aan moeten kunnen, want in Japan is vroeger de Swift als Cultus geleverd en die had een gekieteld Gti blok (standaard 110pk meen ik) en ook AWD!39
Reply

#10
@VR
Allemaal oude auto's, een kleine goedkope rwd auto van na +/-1990 vind je niet in nederland.
Oude auto's hebben nu eenmeel meer slijtage, ook al hebben ze wienig gelopen, rubbers drogen uit meer roest noem maar op. Een justy uit 1999 is bijv dik 10 jaar jonger dan een ae86.

@Wirewess
Ik heb dat filmpje ook gezien, idd mogelijk dus.
Ik denk dat je met 100pk ook best goed kunt driften.
Ik houd het liever op atmosferische tuning, veel betrouwbaarder als je het niet te gek maakt.
ITB's andere nokkenassen en groep a met spagettie-uitlaat levert al aardig wat op denk ik.

@Snelle Jelle
Oke dat is mooi, met het zelfde type awd of met sterkere componenten?

Klopt het dat het nieuwere type swift/justy beter beschermt is tegen roest?
Reply

#11
bij een cultus 4wd werdt de achterwiel aandrijving alleen in werking gesteld als de voorwielen grip verloren.. het is dus niet fulltime 4wd..
Reply

#12
Dus het is een ander principe :S, en waarschijnlijk dus ook andere aandrijfassen etc? ofniet?
Met circuit gebruik en met een gti motor komt er eenmaal veel spanning op te staan, dus dan wil ik er wel zeker van zijn dat de aandrijving het houdt, als ik gewoon awd.

Wat is de ervaring van andere justy rijders met een gti motor of 8v turbo, iemand problemen hiermee gehad?
Reply

#13
Puzzled Ik had niet gezien dat hier op het forum een link staat naar een site ware je workshop manuals kan downloade.

Hier wordt het allemaal veel duidelijker van, subaru heeft bij de justy gewoon de fulltime 4wd techniek van suzuki overgenomen.

@Devil-gti
Citaat: "bij een cultus 4wd werdt de achterwiel aandrijving alleen in werking gesteld als de voorwielen grip verloren.. het is dus niet fulltime 4wd"

Dit klopt volgens mij niet helemaal; ze noemen het in de workshop fulltime 4wd, maar als je de verder leest staat dat als de snelheid van de voorwielen varieert ten opzichte van de achterwielen dat de viscosper achter automatisch door verwarming van de vloeistof de achterwielen erbij trekt. Dit gebeurt al bij hele kleine veranderingen is snelheid dus noemen ze het fulltime 4wd.
Dus we hebben het over het zelfde 4wd systeem.
Er staat zelf beschreven hoe je de aandrijving van de achterwielen kan uitschakelen, en enkel de voorwielen nog aandrijving krijgen. Dit is bedoeld voor onderhoud rollerbank test en verslepen.
Maar andersom kan dus niet zomaar:S

@wire wess
De vertaling klopt inderdaad niet helemaal, want de voorste aandijfassen kun je er niet zo uittrekken want dan loopt de transmissie-olie eruit.

Ik ben nog even druk aant kijken hoe het wel mogelijk is om rwd te krijgen met minimale aanpassingen.
Reply

#14
je moet het laatste stuk as gewoon vast in je bak maken voor
Reply

#15
Oke jah de visco werking stoppen, en dus de voorste aandrijfassen eruit halen en ergens mee afdoppen zodat de transmissie olie er niet uitlekt is genoeg?
Moet ik wel wat extra achter aandrijfassen achter de hand hebben lijkt mij.devil

Nog een driftende swift in zeer slechte kwaliteit:
http://nl.youtube.com/watch?v=5aG3tcnt9M...re=related
Reply

#16
Ik heb net een demontage bedrijf gebeld welke een schade justy had staan.
De aandrijfassen en differentieel kosten ongeveer 250euro samen, is wel handig om achter de hand te hebben.
Dan is het dus nog een best leuk/betaalbaar projectje, maar voorlopig nog toekomst muziek.
Eerst mijn 205je verkopen.
Hoe zit het eigenlijk met roestgevoeligheid van mk4 modellen, net zo slecht als bij oudere modellen?
Reply

#17
dit is mischien een hele blonde oplossing van mij hoor maar kan men niet"gewoon"de aandrijf assen weg moffen?
[Image: small.jpg]
Reply

#18
loopt de olie uit de bak Tongue
Reply

#19
mk4 modellen en verder zijn beter roestbestendig dan de mk1 t/m 3
Reply

#20
kevin van beek Wrote:loopt de olie uit de bak Tongue

Klopt zoiets moet je dan met je bak doen:
http://www.driftworks.com/forum/drift-ca...00-a-4.htm

Dat is mooi dat de mk4 modellen roestbestendiger zijn.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.