Reactie plaatsen 
Motor revisie het hoe en waarom.
rvengineering Offline
forumlid

Berichten: 650
Lid sinds: Apr 2005
Auto:
Woonplaats:
Bericht: #1
Motor revisie het hoe en waarom.
Het verschil tussen reviseren en reviverven.

Een blok uit elkaar trekken en weer in elkaar proppen is zo gedaan, maar een blok reviseren is een iets ander verhaal.

Het grootste werk om alles netjes schoon te maken en dat moet netjes gebeuren.
Heel veel motoren zijn in hun leven aardig mishandelt en zitten dus vol met sluts en lak van verbrande olie, je weet wel die bruin zwarte aanslag die je in je blok vind.
Deze krijg je er bijna niet uit tenzij je in staat ben je blok chemisch te reinigen.
Waarom is het zo belangrijk deze aanslag weg te halen?
Nou om twee redenen, A om te voorkomen dat er vuil in de olie kanalen loskomt en B om het blok op scheuren en andere gebreken te controleren.
Wat ook erg belangrijk is dat men alle stoppen die olie kanalen afdichten demonteert zodat je de olie kanalen schoon kan maken, je wil niet weten wat daar dan nog aan vuil uit komt.
Ook moet je niet vergeten om de olie kanalen in de krukas goed schoon te maken, anders heb je kans op lagerschade van je drijfstanglagers wat overigens ook het zwakte punt is van de motor als het om vuil en smering gaat.
Een goed gereinigd blok heeft ook een beter warmte afgifte.
Als je motor spijtig genoeg op water heeft gelopen dan zal je zien dat je metalen leiding werk door roest aangevreten is wat vervolgens neer slaat in je motor.
Wij gebruiken dan ook een heftig chemisch goedje om roest en corrosie van de motor onderdelen af te halen.

Alles nameten is ook een grote klus, waar je met name op moet letten is pitting in de lagerschalen, dit komt door een te hoge zuurgraat van de olie waardoor het wit metaal als het ware weggevreten word.
Wit metaal is de noodsmering van je motor en is zeer zacht. Dit zorgt voor de smering bij het starten als er nog geen oliedruk is. Je snapt dus wel als deze laag er niet meer is dan de boel begint te vreten met alle gevolgen van dien.
De oliepomp is 1 van de onderdelen waaraan je kan zien of er veel vuil in de olie heeft gezeten, dit uit zich in doffe toppen van het tandwiel wat in de oliepomp zit.
Je zult dan ook zien dat als je dit ziet de oliepomp te veel speling heeft gekregen en vervangen moet worden.

Voor de rest gebruik de gegevens die in het werkplaats handboek staan, iets te vast zetten kan lijden tot afbreken of vervormen van onderdelen met alle gevolgen van dien.

Waar op te letten bij het aanschaffen van een revisie blok.

Te gek voor woorden. Maar een beetje gek zijn helpt wel.

Crash test dummy thrill seekerTongue
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-07-2007 om 12:46 door rvengineering.)
27-07-2007 23:35
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken Reageren op dit bericht
Devil-GTi Offline
Turbo Henkie

Berichten: 1.806
Lid sinds: Dec 2005
Auto: Skyline GTR & 2x Justy
Woonplaats: Ten Boer
Bericht: #2
RE: Motor revisie het hoe en waarom.
Goeie topic39 enne heel off topic, ruim jij je werkbank wel eens op?3434devil

[Afbeelding: signaturea.jpg]
27-07-2007 23:43
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken Reageren op dit bericht
Eagle tuning Offline
forumlid

Berichten: 10
Lid sinds: May 2006
Auto: Swift 1.6 gti
Woonplaats: Lelystad
Bericht: #3
RE: Motor revisie het hoe en waarom.
Heey ik sluit me volledig bij je aan het is een goede uitleg van het doel van het reviseren.

En het schoon maken is inderdaad zeer belangrijk want je weet niet wat er onder het vuil verscholen zit. En vuil blijft een van de ergste dingen voor een motor. Zodra wij ook het blok gespoeld , bewerkt en gemeten hebben gaat het blok zo snel mogelijk in elkaar overigens wel tussen iedere lager een laagje olie want staal op staal is de eerste keer voor het blok niet fijn Wink

En inderdaad de waardes in het werkplaats handboek zijn belangrijk en het in elkaar zette van het blok kan dan eigenlijk ook het beste gebeuren met een moment sleutel dan weetje zeker dat alles goed zit.

En om een gereviseerd blok te nemen moet je het hele blok langs gaan en voelen om te kijken of je vettige plekken vind en of je vuile vingers krijgt in hoekjes etc etc, als ze dat namelijk al niet goed schoon hebben gemaakt hoeveel aandacht is er dan gegaan naar het binnen werkt ?

Na een revisie heb je eigenlijk een bijna nieuwe motor die weer net zo lang meer hoort te kunne gaan als dat hij ooit al heeft gedaan.

Sebastiaan Koopman
Eagle Tuning & Kitcars
Gondel 12-31
8243BE Lelystad

Tel: +31 (0) 630709997
Fax:0842278778
E-mail:info@eagletuningenkitcars.com
Site:http://www.eagletuningenkitcars.com
Bank rekening:410450065
KVK:39094062
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-07-2007 om 00:40 door Eagle tuning.)
28-07-2007 00:39
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken Reageren op dit bericht
rvengineering Offline
forumlid

Berichten: 650
Lid sinds: Apr 2005
Auto:
Woonplaats:
Bericht: #4
RE:
Devil-GTi schreef:Goeie topic39 enne heel off topic, ruim jij je werkbank wel eens op?3434devil
Ja hoor nadat we klaar zijn met sleutelen.42

Te gek voor woorden. Maar een beetje gek zijn helpt wel.

Crash test dummy thrill seekerTongue
28-07-2007 12:58
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken Reageren op dit bericht
Reactie plaatsen 



Ga naar locatie:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)