27-07-2007, 23:35
(This post was last modified: 28-07-2007, 12:46 by rvengineering.)
Het verschil tussen reviseren en reviverven.
Een blok uit elkaar trekken en weer in elkaar proppen is zo gedaan, maar een blok reviseren is een iets ander verhaal.
Het grootste werk om alles netjes schoon te maken en dat moet netjes gebeuren.
Heel veel motoren zijn in hun leven aardig mishandelt en zitten dus vol met sluts en lak van verbrande olie, je weet wel die bruin zwarte aanslag die je in je blok vind.
Deze krijg je er bijna niet uit tenzij je in staat ben je blok chemisch te reinigen.
Waarom is het zo belangrijk deze aanslag weg te halen?
Nou om twee redenen, A om te voorkomen dat er vuil in de olie kanalen loskomt en B om het blok op scheuren en andere gebreken te controleren.
Wat ook erg belangrijk is dat men alle stoppen die olie kanalen afdichten demonteert zodat je de olie kanalen schoon kan maken, je wil niet weten wat daar dan nog aan vuil uit komt.
Ook moet je niet vergeten om de olie kanalen in de krukas goed schoon te maken, anders heb je kans op lagerschade van je drijfstanglagers wat overigens ook het zwakte punt is van de motor als het om vuil en smering gaat.
Een goed gereinigd blok heeft ook een beter warmte afgifte.
Als je motor spijtig genoeg op water heeft gelopen dan zal je zien dat je metalen leiding werk door roest aangevreten is wat vervolgens neer slaat in je motor.
Wij gebruiken dan ook een heftig chemisch goedje om roest en corrosie van de motor onderdelen af te halen.
Alles nameten is ook een grote klus, waar je met name op moet letten is pitting in de lagerschalen, dit komt door een te hoge zuurgraat van de olie waardoor het wit metaal als het ware weggevreten word.
Wit metaal is de noodsmering van je motor en is zeer zacht. Dit zorgt voor de smering bij het starten als er nog geen oliedruk is. Je snapt dus wel als deze laag er niet meer is dan de boel begint te vreten met alle gevolgen van dien.
De oliepomp is 1 van de onderdelen waaraan je kan zien of er veel vuil in de olie heeft gezeten, dit uit zich in doffe toppen van het tandwiel wat in de oliepomp zit.
Je zult dan ook zien dat als je dit ziet de oliepomp te veel speling heeft gekregen en vervangen moet worden.
Voor de rest gebruik de gegevens die in het werkplaats handboek staan, iets te vast zetten kan lijden tot afbreken of vervormen van onderdelen met alle gevolgen van dien.
Waar op te letten bij het aanschaffen van een revisie blok.
Een blok uit elkaar trekken en weer in elkaar proppen is zo gedaan, maar een blok reviseren is een iets ander verhaal.
Het grootste werk om alles netjes schoon te maken en dat moet netjes gebeuren.
Heel veel motoren zijn in hun leven aardig mishandelt en zitten dus vol met sluts en lak van verbrande olie, je weet wel die bruin zwarte aanslag die je in je blok vind.
Deze krijg je er bijna niet uit tenzij je in staat ben je blok chemisch te reinigen.
Waarom is het zo belangrijk deze aanslag weg te halen?
Nou om twee redenen, A om te voorkomen dat er vuil in de olie kanalen loskomt en B om het blok op scheuren en andere gebreken te controleren.
Wat ook erg belangrijk is dat men alle stoppen die olie kanalen afdichten demonteert zodat je de olie kanalen schoon kan maken, je wil niet weten wat daar dan nog aan vuil uit komt.
Ook moet je niet vergeten om de olie kanalen in de krukas goed schoon te maken, anders heb je kans op lagerschade van je drijfstanglagers wat overigens ook het zwakte punt is van de motor als het om vuil en smering gaat.
Een goed gereinigd blok heeft ook een beter warmte afgifte.
Als je motor spijtig genoeg op water heeft gelopen dan zal je zien dat je metalen leiding werk door roest aangevreten is wat vervolgens neer slaat in je motor.
Wij gebruiken dan ook een heftig chemisch goedje om roest en corrosie van de motor onderdelen af te halen.
Alles nameten is ook een grote klus, waar je met name op moet letten is pitting in de lagerschalen, dit komt door een te hoge zuurgraat van de olie waardoor het wit metaal als het ware weggevreten word.
Wit metaal is de noodsmering van je motor en is zeer zacht. Dit zorgt voor de smering bij het starten als er nog geen oliedruk is. Je snapt dus wel als deze laag er niet meer is dan de boel begint te vreten met alle gevolgen van dien.
De oliepomp is 1 van de onderdelen waaraan je kan zien of er veel vuil in de olie heeft gezeten, dit uit zich in doffe toppen van het tandwiel wat in de oliepomp zit.
Je zult dan ook zien dat als je dit ziet de oliepomp te veel speling heeft gekregen en vervangen moet worden.
Voor de rest gebruik de gegevens die in het werkplaats handboek staan, iets te vast zetten kan lijden tot afbreken of vervormen van onderdelen met alle gevolgen van dien.
Waar op te letten bij het aanschaffen van een revisie blok.
Te gek voor woorden. Maar een beetje gek zijn helpt wel.
Crash test dummy thrill seeker
Crash test dummy thrill seeker