Suzuki Club Nederland Forum
APK regels (Staat toch wel wat in...) - Printable Version

+- Suzuki Club Nederland Forum (https://www.suzukiclubnederland.nl/forum)
+-- Forum: Technisch (https://www.suzukiclubnederland.nl/forum/forumdisplay.php?fid=10)
+--- Forum: Overige (https://www.suzukiclubnederland.nl/forum/forumdisplay.php?fid=13)
+--- Thread: APK regels (Staat toch wel wat in...) (/showthread.php?tid=1782)

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9


APK regels - ikinks - 19-03-2005

Voor iedereen die vragen heeft over de APK:

ff klikken...

Is een self-extracting zip bestand, met daarin alle APK eisen.

En deze is voor de laatste aanvulling (PDF-je)


Re: APK regels - Swifie - 10-08-2005

ha APK regels net gisteren hele lijst toevallig op citroen forum gevonden (zou niet meer weten waar ik naar zocht want moet niks hebben van die fransosen. maar hier de lijst:
ik balu lampje van mijn groot licht brand niet op daschboard die mag ik dus open halen Unhappy



Mij is gevraagd een stukje te schrijven over de apk keuring , het mooiste zou een checklist zijn waarmee iedereen z`n eigen Citroën kon controleren zodat eenieder met een gerust hart naar een apk keuringstation kon gaan.
Volgens mijn weten bestaat zo`n checklist niet, en tracht ik dus met mijn beste kunnen er een op te stellen zodat iedereen die geen verstand heeft van een apk keuring toch zijn auto kan nakijken op een aantal punten.
Als ik alles tot in detail moet opschrijven vrees ik dat een hele krant niet genoeg is, daarom probeer ik een beknopte lijst te maken.
Als er daarna nog vragen zijn, mag U mij gerust bellen voor een meer gedetaileerde uitleg.

ONDER DE MOTORKAP
Het chassisnummer moet duidelijk leesbaar zijn en overeenkomen met het chassisnummer dat op het kentekenbewijs staat, ook de plaats waar het chassisnummer is ingeslagen moet kloppen met wat op het kentekenbewijs staat.
De tankdop moet goed passen, en de tank mag uiteraard niet lekken.
De benzineleidingen moeten in goede staat zijn en mogen geen lekkage vertonen.
De carburateur mag uiteraard ook geen benzine lekken.
De accu moet stevig staan en mag niet los zitten.
Alle bedrading moet deugdelijk bevestigd zijn.
De motorsteunen mogen niet geheel losgescheurd zijn.
De stuurhuishoes mag niet gescheurd zijn
Verder moet alles wat in de motorruimte zit deugdelijk vastzitten

BINNEN IN DE AUTO
Autogordels zijn verplicht voor auto`s vanaf 01-01-1971, in oudere hoeven ze dus niet in te zitten, wanneer dat wel het geval is moeten ze goed werken, mogen ze niet gescheurd zijn, en moeten ze deugdelijk aan de carosserie bevestigd zijn.
In auto`s na 01-01-`71 moeten ze aanwezig zijn. ( tevens heb je dan ook een draagplicht), deze draagplicht geld ook voor auto`s voor 01-01-`71 waar gordels in gemonteerd zitten.
Voor de achterbank geldt pas een gordelplicht vanaf 31-12-1989 (dus niet van toepassing voor de meeste Citroëns Als ze er wel inzitten gelden dezelfde eisen als bij de voorstoelen.
De stoelen moeten deugdelijk aan de carosserie bevestigd zitten, (alle bouten moeten aanwezig zijn, en ook vast zitten.) Het schuifmechanisme moet automatisch vergendeld worden, wanneer je de stoel versteld.
Het raamwerk van de stoelen mag niet gebroken of gescheurd zijn, de rugleuning moet in de vergrendeling vallen, en mag ook niet gescheurd of gebroken zijn.
De bekleding mag wel kapot zijn, maar er mogen geen scherpe delen uitsteken.
Indien er sprake is van een gelaagde voorruit , mag deze gescheurd zijn, maar de scheur mag geen vertakkingen, of kruisingen hebben.
De snelheidsmeter moet goed werken, en moet indien nodig verlicht kunnen worden
Alle schakelaars moeten goed werken en deugdelijk zijn bevestigd.
Het controlelampje van het grote licht moet branden wanneer deze is ingeschakeld.
Het controlelampje van het mistachterlicht moet branden wanneer deze is ingeschakeld.
Voor de rest is er binnen in de auto geen verlichting verplicht .
De ruitensproeier moet goed werken.
Een binnenspiegel is verplicht, tenzij je een rechterbuitenspiegel hebt. ( je mag ze ook allebei hebben)
De claxon moet goed werken, en mag maar eentonig zijn. (2 mag wel, alleen als ze tegelijkertijd geluid maken.)

MILIEU

Auto`s voor 01-01-1974 hebben geen eis voor wat betreft de uitlaatgassen, na die datum moeten ze voldoen aan de eis die bij de apk verplicht is, dit is echter niet te controleren zonder co meter.
Daar ik denk dat niemand van ons die heeft zal ik er verder niets over vertellen.

BUITEN DE AUTO

Een linker buitenspiegel is verplicht. rechter buitenspiegel is toegestaan, maar niet verplicht., tenzij je geen binnenspiegel hebt.
Verlichtingsarmaturen moeten deugdelijk bevestigd zijn.
Alle verlichting die op de auto zit moet ook werken, er word wel onderscheid gemaakt tussen verplichte, en toegestane verlichting.
De verplichte verlichting is:
2 stadslichten, 2 of 4 dimlichten, 2 of 4 grote lichten, 2 achterlichten, kentekenplaatverlichting, 2 richtingaanwijzers achter en 2 richtingaanwijzers voor.
Het spreekt voor zich dat geen van deze verlichting verblindend mag zijn, m.u.v. de grote lichten.
Indien een achterlichtglas is gescheurd, mag deze geen wit licht naar achteren uitstralen, m.u.v. de achteruitrijlichten.
Tevens moet de auto aan de achterzijde voorzien zijn van 2 niet driehoekige reflectoren.
De toegestane verlichting is:
1 of 2 mistachterlichten. ( indien er 1 is gemonteerd moet deze aan de linkerzijde zitten.)
Derde remlicht. ( indien deze is gemonteerd moet die nagenoeg in het midden van de auto zitten, en hoger dan de andere remlichten)
Mistlampen voor. ( deze mogen alleen kunnen branden wanneer de andere verlichting is ingeschakeld.)
Achteruitrijlicht. ( deze mag alleen branden als de achteruitrijversnelling is ingeschakeld. dus niet met een aparte schakelaar aan en af gezet kunnen worden)
De ruitenwisserbladen moeten goed wissen, en mogen geen scheuren vertonen.
Een achterruitenwisser is toegestaan, maar heeft geen eisen. ( mag dus wel gescheurd zijn)
Er mogen buiten de auto beslist geen scherpe delen uitsteken.
Wanneer andere wielen zijn gemonteerd mogen deze niet meer dan 30 mm buiten de auto uitsteken, de naaf en de bouten meegerekend. Tevens mogen deze nergens aanlopen. ( dit spreekt voor zich)
Indien er een trekhaak gemonteerd is moeten alle bouten vast zitten en mag de kogel niet minder dan 49 mm zijn.
Deurkrukken, bumpers, spiegels, ed. moeten deugdelijk bevestigd zitten.( ook dit spreekt voor zich)
Het nummer wat op de kentekenplaten staat moeten kloppen met wat op het kentekenbewijs vermeld is
De velgen mogen niet ernstig vervormd zijn , en alle wielbouten moeten aanwezig zijn en vastzitten.
De deuren, motorkap, en kofferdeksel moeten goed sluiten.

ONDER DE AUTO

De uitlaat moet deugdelijk bevestigd zijn, en moet over de gehele lengte gasdicht zijn.( d.w.z. hij mag nergens lek zijn.)
De banden, dat is een hoofdstuk apart, ze moeten in ieder geval in goede staat zijn, het profiel in de hoofd groeven moet minimaal 1,6 mm diep zijn. Ze mogen geen bulten vertonen, en ze mogen geen scheuren vertonen waardoor je het canvas kunt zien.
Je mag op 1 as ook niet 1 radiaal, en 1 diagonaalband bij elkaar hebben liggen.
De remslangen mogen geen scheuren vertonen waardoor het canvas zichtbaar word.
De remleidingen mogen geen zodanige roestschade hebben dat wanneer je ze schoonkrabt kratervorming zichtbaar is.
De remleidingen moeten deugdelijk aan de carosserie bevestigd zijn.
Geen enkel onderdeel van de remmen mag lekkage vertonen.
Het remvloeistofpeil in het reservoir mag niet onder minimum staan
Schokbrekers mogen iets lekken, maar de werking moet aanwezig zijn.
De handrem kabel mag niet gescheurd of gebroken zijn. (ook de buitenkabel niet)
De handrem moet op beide achterwielen werken.
Wanneer je een remproef doet mag de auto niet scheeftrekken, de remvertraging moet uiteraard voldoende zijn, maar dat is zonder remmentestbank of vertragingsmeter niet vast te stellen.
De fusseekogels mogen niet meer speling hebben dan 1 mm., de stofhoesjes mogen niet lek zijn
De stuurkogels mogen niet meer speling hebben dan 1 mm., de stofhoesjes mogen niet lek zijn.
De moeren van de stuurinrichting moeten geborgd zijn.( met zelfbogende moer, of splitpen)
De stofhoezen van de aandrijassen mogen niet gescheurd of lek zijn,
De wiellagers mogen niet hoorbaar zijn, en mogen geen overmatige speling hebben
De bladveren mogen niet gebroken zijn.
Bij jongere types zitten spiraal veren, deze mogen niet gebroken zijn.
De veerschotels mogen niet doorgeroest zijn ( ook niet een heel klein beetje)
De draagarmen mogen niet doorgeroest zijn. (ook niet een heel klein beetje)
De rubbers in de draagarmen mogen niet zodanig beschadigd zijn dat metalisch kontakt op kan treden.
Om het hoofdstuk roestschade aan de carosserie te behandelen is bijna niet te doen, dit is een heel boekwerk en is bijna niet in begrijpelijke taal uit te drukken, ieder onderdeel heeft zo z`n eigen eisen. hiervoor kun je me beter bellen.

Wat ik geschreven heb is conform de eis van de rdw,( dienst wegverkeer) die de regels maken en de keuringstations steeksproefsgewijs controleerd.
De apk keuring is een moment opname en de auto moet op dat moment dus voldoen aan een minimum eis, deze word echter (helaas) nog niet door iedereen gehanteerd.( sommige keuringstations hanteren niet de juiste eisen)
Als er door mijn schrijven problemen worden ondervonden bij een of ander keuringsstation kun je mij altijd bellen, Ik zal dan alles in het werk stellen om degene die het bij het verkeerde eind heeft te kunnen overtuigen van de werkelijke eisen.





Re: APK regels - Spawn - 11-08-2005

nuttige info.. ff wat toevoegingen aan dat geheel..

"Indien er sprake is van een gelaagde voorruit , mag deze gescheurd zijn, maar de scheur mag geen vertakkingen, of kruisingen hebben."

hmmz die weet ik nie zeker... ik weet dat de scheur niet precies in het zicht van de chaffeur mag zijn... maar of hij nergens mag kruisen.. ik lees net dat hij dus buiten het zichtsveld wel mag kruisen.. (bedankt bob Tongue )



"Een binnenspiegel is verplicht, tenzij je een rechterbuitenspiegel hebt. ( je mag ze ook allebei hebben)"

toevoeging: als je niets door je binnenspiegel kunt zien moet je een rechterspiegel hebbe die heel is! hetzelfde geld andersomTongue



"Derde remlicht. ( indien deze is gemonteerd moet die nagenoeg in het midden van de auto zitten, en hoger dan de andere remlichten)"

er mogen ook twee 3e remlichten naast elkaar zijn... maar dan mogen ze maar een bepaald aantal cm uit elkaar zijn..



"De deuren, motorkap, en kofferdeksel moeten goed sluiten."

en openenTongue (kofferbak hoeft niet open te blijven staan.. zolang hij maar open kan is het goed... anders hadden veel swiffies een probleem..)



"uitlaat moet deugdelijk bevestigd zijn, en moet over de gehele lengte gasdicht zijn.( d.w.z. hij mag nergens lek zijn.)"

hij mag alleen afwaterings gaten hebbe en die zitten er niet vaak... meestal achteraan een op een demper..



"het profiel in de hoofd groeven moet minimaal 1,6 mm diep zijn. Ze mogen geen bulten vertonen, en ze mogen geen scheuren vertonen waardoor je het canvas kunt zien. "

1.6mm en minder is afkeur 2.5 en minder (tot 1.6 naturlijk) is adviesvermelding. banden mogen ook geen ijzer deeltjes bevatten op de buitenkant dus in principe is een lekke band door een spijker afkeur.. maar gelukkig kan dat simpel gemaakt
worden...Tongue



"De remslangen mogen geen scheuren vertonen waardoor het canvas zichtbaar word"

remslangen mogen ook geen bulten bevatten..
remdelen mogen zowiezo niet lekken..Tongue

ook de ontwasening van de voorruit moet werken.. (dus de blower op de voorruit kunnen richten.. op warm en koud..)

als een auto in gebruik is genomen voor eerste keer in nederland na 98 (dacht ik) Moet de auto achteruitrijlichten en mistlichten achter hebben.. en moeten de knipperlichten gelijk gekleurd zijn.. geloof dat ze dan zelfs oranje moeten zijn.. en gevaarslicht moet werken..
Tongue


Re: APK regels - AR - 11-08-2005

Die scheur Spawn.....Alleen in het gezichtsveld is dat....
Ik heb rechts ook een scheur met takken....
Ook gewoon goedkeur...


Re: APK regels - Spawn - 11-08-2005

daarom zei ik: ik weet het nie zekerTongue kep ut al veranderd
Wink


Re: APK regels - swift98 - 19-08-2005

leuk om te weten al die regels! Wat ik me af vroeg: ik heb een airbag. Maar wil graag van dat saaie stuur af. Maar het gemiddelde knappe sportstuur heeft geen airbag. Ik heb me laten vertellen dat je auto dan niet meer voldoet aan de rdw eisen en dus niet door de apk zou komen. bij een andere topic over sportsturen wordt daar niet over gerapt. Weet iemand hoe dat zit?


Re: APK regels - Hans - 19-08-2005

Waarschijnlijk moet je dan ook het hele airbag mechanisme verwijderen, en ik denk niet dat dat een klusje is zonder risico. En het zou best wel eens kunnen zijn dat je de auto dan ook nog es opnieuw moet laten keuren. Het beste wat je kunt doen is even een mailtje sturen naar RDW, het kan best zijn dat ik nu gewoon dikke onzin zit uit te kramen. 34


Re: APK regels - Snelle Jelle - 20-08-2005

Vraag het anders ff aan Mystic Devil, als ik me goed herinner had hij het uitgezochtWink


Re: APK regels - swift tuning - 20-08-2005

heeft iemand een mailadres van het rdw?


Re: APK regels - Puppetmaster - 20-08-2005

Gewoon even kijken op http://www.rdw.nl.
Daar kun je een contact formulier invullen. Wink


Re: APK regels - swift tuning - 20-08-2005

Quote:Originally posted by Puppetmaster
Gewoon even kijken op http://www.rdw.nl.
Daar kun je een contact formulier invullen. Wink

thanksWink


Re: APK regels - Mafkikker - 20-08-2005

Nog een interessant stukje van de site van Autoweek:

Verduisteringspraktijken

Veel automobilisten houden zich, getuige de talloze reacties die ik over dit onderwerp ontvang, graag met 'verduisteringspraktijken' bezig. Zo kreeg ik deze week een vraag van Marcus van Geldorp. Hij wil het oranje gedeelte van zijn achterlichten zwart maken en daarnaast zoekt de Haarlemmer naar het antwoord op de vraag waaraan de folie moet voldoen die hij op de ruiten van zijn auto wilt plakken.

We zullen bij het begin beginnen; de achterlichtglazen mogen niet zodanig zijn beschadigd, gerepareerd of bewerkt dat de lichtopbrengst en het lichtbeeld dan wel de functie nadelig wordt beïnvloed. Het is aan de keurmeester om te beoordelen of er, na de door jouw uitgevoerde bewerking, nog wel aan deze eisen wordt voldaan. Hij is trouwens ook degene die een veto uit kan spreken als blijkt dat er vanuit de bestuurderspositie onvoldoende uitzicht is door de met folie beplakte ruiten. Het gaat bij deze beoordeling dus niet om het percentage lichtdoorlaatbaarheid van de folie, zoals vaak ten onrechte wordt gedacht. Folie kan erg donker zijn maar als de bestuurder naar alle kanten goed uitzicht heeft is het wettelijk en APK-technisch gezien geen enkel probleem.


Re: APK regels - Hans - 20-08-2005

Zou het zin hebben om dit stukje tekst uit te printen, en aan meneer politieagent te geven als 'ie begint te zeuren over mn ramen? Denk 't niet he?


Re: APK regels - Mafkikker - 20-08-2005

Niks wat van een digitaal bestand afkomstig is is rechtsgeldig dacht ik. Het is allemaal aan te passen met de computer.Thumbsdown Maar een uitgeprint stukje tekst zeker niet. Heb zojuist nog een vraag weg gedaan naar de RDW, uitkomst daarvan zal nog wel op het forum komen te staan.


Re: APK regels - ikinks - 20-08-2005

Quote:Originally posted by Mafkikker
Niks wat van een digitaal bestand afkomstig is is rechtsgeldig dacht ik. Het is allemaal aan te passen met de computer.Thumbsdown Maar een uitgeprint stukje tekst zeker niet. Heb zojuist nog een vraag weg gedaan naar de RDW, uitkomst daarvan zal nog wel op het forum komen te staan.

Digitale flitsfoto's dus ook niet?? Wink


Re: APK regels - Cliffhanger - 20-08-2005

hey! die is goed Biggrin

misschien eens oproer maken dat we een ECHTE foto erbij willen hebben of ik het wel ECHT was, zoals in duisland moet Biggrin


Re: APK regels - pietah - 21-11-2005

om nog even terug te komen op de binnenspiegel..
een binnenspiegel is altijd verplicht, echter wanneer je geen goed zicht hebt naar achter is ook de rechterbuitenspiegel verplicht.


Re: APK regels - Spawn - 21-11-2005

nou uhm volgens mij nie.. maar jah kep geen zin om hier tegenin te gaan..


Re: APK regels - Jefje - 21-11-2005

klopt niet verplicht, als je maar minstens 2 spiegels hebt, maakt niet uit welke buiten spiegels of binnen, als het er maar minimaal 2 zijn


Re: APK regels - nox6 - 22-11-2005

Quote:Originally posted by Jefje
klopt niet verplicht, als je maar minstens 2 spiegels hebt, maakt niet uit welke buiten spiegels of binnen, als het er maar minimaal 2 zijn

waar van de linker buitenspiegel altijd aanwezig dient te zijn