Suzuki Club Nederland Forum
Auto trekt niet meer op - Afdrukversie

+- Suzuki Club Nederland Forum (http://www.suzukiclubnederland.nl/forum)
+-- Forum: Technisch (/forumdisplay.php?fid=10)
+--- Forum: Motorisch en Technisch (/forumdisplay.php?fid=12)
+--- Discussie: Auto trekt niet meer op (/showthread.php?tid=12119)

Auto trekt niet meer op - dnotter - 06-04-2007 02:40

Ik zal het alvast even zeggen: ik ben nieuw hier en ik weet weinig tot niks van auto-blokjes.
Ik heb 2 dagen geleden bij een of ander bedrijfje een swiftje gekocht van 1988 met 88968 op de teller (als ik dat bedrijf en die teller mag geloven).
Testritje gemaakt.. reed allemaal hartstikke prima en alles werkte. Totdat ik gisterenavond een stukje aan het rijden was en de snelweg opging, ik kreeg m amper boven de 100 km/h. Toen ik de snelweg verliet trok ie maar moeizaam op (veel toeren, weinig acceleratie). Op een gegeven moment kwam ie bijna niet meer vooruit en heb ik 'm maar ergens een parkeerplaatsje opgereden om ff af te koelen van al die toeren die ie gemaakt had. Na een minuutje of 10 reden we weer aan en binnen 5 minuutjes was ik gelukkig op de plaats van bestemming. Dat ritje verliep ook niet al te best maar het ging.
Toen ik ongeveer 2 uur later naar huis ging ging het de eerste paar meters prima maar daarna veranderde hij in een hell. 10 km/h was nog snel. Totdat ik een viaduct overmoest, een vriend heeft me een stuk moeten aanduwen (de motor liep gewoon maar hoeveel toeren ik ook maakte, hij kwam niet vooruit). Nu staat ie bij die vriend te wachten wat ik ermee ga doen.

Dus nu mijn vraag: wat is er precies kapot? Ik dacht zelf aan de koppeling (redelijk logisch maar wie weet is het niet de hele koppeling)
En vraag 2: zit zoiets bij de APK keuring? Daar is ie 2 dagen geleden namelijk "moeiteloos" doorheen gekomen (volgens de man van dat bedrijfje) "motorisch is ie 100%".. Jaja l*lkoek maar hij reed op dat moment wel redelijk prima.

Thnx voor de reacties!

RE: Auto trekt niet meer op - Viper - 06-04-2007 03:07

Als ik je verhaal zo lees lijkt het idd aan de koppeling te liggen, maar ik zou niet weten of een gare koppeling apk afkeur is. Eigenlijk zou je een kapotte koppeling gelijk moeten merken en als ie zoveel slipt moet je em eigelijk ook wel kunnen ruiken.

Denk trouwens dat voor die kilometerstand nog een 1 moet staan, denk dat dat een heel stuk geloofwaardiger is voor een auto van die leeftijd.

RE: Auto trekt niet meer op - hardcore - 06-04-2007 09:54

denk idd de koppeling, had die dit nog niet toen je hem ging kopen? of had je niet echt goed testgereden en koppelingtest gedaan?

als je wel de koppelingtest gedaan hebt en die toen dus goed was kan het zijn dat een keerring uit je bak is geschoten en die nu versnellingsbak olie in je koppeling lekt waardoor deze kan gaan slippen

RE: Auto trekt niet meer op - Thieuke - 06-04-2007 10:09

88'er hebben geen kat toch? Anders kon dat het ook nog zijn.

RE: Auto trekt niet meer op - VR - 06-04-2007 10:50

een APK zegt eigenlijk vrij weinig.
Hier kijken ze eigenlijk alleen naar de veiligheid van de auto en een auto die niet hardergaat dan 10km/h is dan veilig.
een APK is niet zoiets als een kleinen of grote beurd, dus hoe de auto rijden hoe hij er uitziet wordt niet naar gekeken.
Volgens mij hoeft er voor de apk niet eens een motorblok in te zitten.37

heb je wel een proefrit gemaakt in de auto? en welk autobedrijf was het? want dit is niet netjes.

een koppeling laten vervangen is duur, reken op een 3 a 400 euro.

p.s.
kleine kans dat de auto nog maar 90.000 heeft gereden, 190.000 is meer voor de hand liggend (dat zou het bedrijf ook moeten weten)

RE: Auto trekt niet meer op - dnotter - 06-04-2007 11:22

Bedankt voor de reacties!
Maareehm een koppelingstest?? Kheb m wel een keer flink laten blazen en dat ging opzich prima. Hij trok m op een gegeven moment wel wat hoog in zn toeren t.o.v. de acceleratie maar dat zouden ze nog ff afstellen ofzo.
Ik had gisteren teruggebeld en het verhaal voorgelegd en ze willen me wel tegemoet komen, dus ik gezegd dat ik m wel ff daarnaartoe zou slepen maar dat is me gisteren niet meer gelukt. Werd ik net opgebeld door degene die mij dat ding heeft verkocht met dat het toch echt niet zo hoort en dat ze me echt tegemoet willen komen. Maarjah.. ik had in gedachtten ff tijdelijk een autotje te rijden van een eurotje of 500 (deze was 450 dus kheb nog 50 euro over Tongue ) maar dat valt wel ff vies tegen om na 2 dagen alweer aan de kant te staan.
En die 1 ervoor.. zou ik ook gezegd hebben ja maar ze gaven geen NAP af. En hij was blijkbaar van een oud vrouwtje geweest die er nooit mee op de snelweg kwam, de geloofwaardigheid is zelf te keuren Tongue

RE: Auto trekt niet meer op - Lenco2001 - 06-04-2007 13:19

toerental en acceleratie gaat altijd gelijk op met een goede koppeling, anders is die versleten.

heb zelf ook in een 1liter Mk1 swiftje gescheurt voor 2 weken, en die kwam ook nie meer vooruit als die warm was, koppeling was gaar.

RE: Auto trekt niet meer op - Noord26 - 06-04-2007 18:23

Goedkoop is duurkoop, jammer genoeg in dit geval. Wat staat er precies in je koopcontract? Of wat zijn de voorwaarden van het bedrijf? Je mag altijd binnen een x-aantal dagen een koop terug laten draaien namelijk! Ken je rechten als consument.

Enige juiste advies hier is om snel te handelen binnen de termijn van rechten die de wet je geeft op producten.

RE: Auto trekt niet meer op - dnotter - 06-04-2007 20:02

Weinig rechten denk ik.. ik heb geen koopcontract hoeven tekenen. Nou het goede nieuws: ik had het bedrijf gemeld (direct de dag erop) dat ie het niet meer deed en nu gaan ze me tegemoet komen. Dat klinkt wel leuk maar ik weet nog niet wat ik ervan moet verwachten.. Ik wacht nog ff af en ik zie wel hoe het afloopt, ik kan iig het komende weekend nog ff heel ongeduldig gaan zitten wachten zonder auto Unhappy.

RE: Auto trekt niet meer op - AR - 07-04-2007 07:21

MIsschien zit je uitlaat verstopt?

Of je koppeling is op Wink

RE: Auto trekt niet meer op - musQ - 07-04-2007 11:27

het volgende wat ik zou doen. Is zeggen dat ze ervoor moeten zorgen dat de auto weer rijdt kosteloos des noods 50/50 maar eigenlijk MOET het kosteloos gebeuren.

Het kan dan wel een auto van 450 euro zijn maar als monteur zijnde heb ik geleerd dat een auto van 450 euro netzoveel waard voor die ene persoon als een ferrari bij een ander. De ene heeft net iets meer geld en dan ander wat minder.

Maar als je een auto koopt bij een bedrijf dan moet je eigenlijk van uit gaan dat ie minstens een jaar lang moeiteloos rond kan rijden anders zouden ze geen APK erop gooien.

Nee heel slordig dit moeten ze oplossen of geld terug geven. Als ze niets doen gewoon naar de consumentenbond gaan of naar Kassa of zelfs Opgelicht.!

succes.

RE: Auto trekt niet meer op - dnotter - 10-04-2007 14:12

@ musQ: Daar ben ik het helemaal mee eens en dat ga ik dan ook doen. Ik heb deze auto gekocht omdat ik de komende tijd (half jaartje ofzo) goedkoop en zuinig etc. wil rijden. Reparaties horen natuurlijk niet bij die omschrijving.
K wacht nog even af wat er gaat gebeuren van de garage uit. K hoor het als het goed is vandaag of morgen.

RE: Auto trekt niet meer op - musQ - 10-04-2007 15:01

ik hoop voor je dat je mazzel hebt.